Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ny brugt bil - hvilke banker har billige b~
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 27-02-08 17:51

Min svoger skal have ny brugt bil.

Han kan få 86.000 kr. for den "gamle bil" og mangler ca. 200.000 til
indkøb af en anden brugt bil.

Hvilke banker har billige billån? Om nødvendigt vil familien flytte alle
konti til ny bank. De har fast ejendom, 2 biler.

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Anders Majland

Dato : 27-02-08 19:51

> [...]
>
> Hvilke banker har billige billån? Om nødvendigt vil familien flytte alle
> konti til ny bank. De har fast ejendom, 2 biler.

Er der friværdi i den faste ejendom - Så overvej at låne med sikkerhed i
huset istedet for bilen.

F.eks i form at et prioritetslån eller blot en kassekredit.

Fordele:
- Renten er oftest lavere på et lån med sikkerhed i fast ejendom.
- Han kan skifte bilen ud igen uden at skulle betale for nye
stiftelsesomkostninger.

Ulemper:
- Med et proritetslån (30år) eller en "stor" kassekredit skal svoger selv
have selvjustits til at få betalt hurtigt nok ned i forhold til bilens
værditab. Men så er kreditten jo også klar næste gang han skal bruge 200000
til en "ny" bil.
- Hvis han skifter fast ejendom oftere end bil er det heller ikke
hensigtsmæssigt - men de fleste gør det jo omvendt.

Men ellers så kig på renteniveauet hos et par af internetbankerne. Ser ud
til at f.eks skandiabanken ligger på en ÅOP på 7,20% til 8,30% afhængigt af
udbetalingen. Det burde "egen" bank jo så nemt konkurere med ... Til
sammenligning ligger deres BoligPrioritet / Tillægslån på på ÅOP 5,80% til
7,10%

Og husk at i en alm bank er alle gebyrer er til forhandling....

Vi har har købt bil på en kassekredit med sikkerhed i fast ejendom. Per
31/12 var renten 5,85% (men det har jeg ikke lige regnet om i ÅOP, men
skandia's 5,35% bliver til 5,80% i ÅOP)

/A

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 28-02-08 11:43

Anders Majland skrev:

> [...]
>
> Vi har har købt bil på en kassekredit med sikkerhed i fast ejendom. Per
> 31/12 var renten 5,85% (men det har jeg ikke lige regnet om i ÅOP, men

Tak for svaret!
/niels

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 28-02-08 21:06

"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Min svoger skal have ny brugt bil.
>
> Han kan få 86.000 kr. for den "gamle bil" og mangler ca. 200.000 til
> indkøb af en anden brugt bil.

Huh? Man kan få en NY bil for 286 kKr ... det er nemmere at låne i banken
til en ny bil.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-02-08 10:29

> Huh? Man kan få en NY bil for 286 kKr ... det er nemmere at låne i banken
> til en ny bil.

Huh ? Nemmere - på hvilken måde ?

Jeg er klar over at nogen banker ønsker en afdragsprofil på maks 10år minus
bilens alder eller lign. Men har deu kendskab til at stiftelse eller renten
er afhængig af om bilen er fabriksny eller brugt ?

/A

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 03-03-08 17:32

> [...]
> minus bilens alder eller lign. Men har deu kendskab til at stiftelse eller
> renten er afhængig af om bilen er fabriksny eller brugt ?

Der er en hel del mere sikkerhed i en ny bil. En brugt bil er per definition
suspekt - der er jo ingen der frivilligt sælger en god bil ;

Min bank (djurslands bank) ville bestemt give mig et billigere lån på en ny
bil til 210,000 hvor jeg selv lagde de 86,000 end de ville hvis jeg købte en
brugt. Fordi chancen for at de mister penge er mindre.