Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beregne forskel på rentesatser på 2 k
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-02-08 19:48

Hej...

I forbindelse med oprettelse af en kredit på 250.000,- har jeg fået et
tilbud på en kredit med en rente på 8,75%.

Alternativt har jeg et boliglån jeg evt. kan forhøje, som har en rente
på 6,45%.

Er det muligt sådan ml. 2 fingre, at estimere hvor dyrt det vil være at
have en kredit på 250k, hvis man regner med den er afviklet på 6 år,
hvor det første år vil være uden afdrag.

Grunden til jeg ikke uden videre vil hoppe på boligkreditten, er at
boliglånet er med både kæresten og mig selv på, og da kreditten skal
bruges til at købe af en del af det firma jeg er i.
Derfor vil jeg gerne undgå et potentielt økonomisk misk/mask, om hvilke
renter der er mine og hvilke der er vores.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-08 23:08

> Er det muligt sådan ml. 2 fingre, at estimere hvor dyrt det vil være at
> have en kredit på 250k, hvis man regner med den er afviklet på 6 år, hvor
> det første år vil være uden afdrag.

Du mangler et meget væsenligt punkt for at kunne opstille regnestykket -
hvad er stiftelsesomkostninger på de to lån ?

Og en 3. mulighed.
Optage et ekstra lån med sikkerhed i huset istedet for at ændre på det
eksisterende boliglån - Selvom i begge juridisk låner pengene så kan i nemt
se hvad der er "dine" renter. Om lånet så hedder boliglån eller kredit er
mindre vigtigt - men en kredit med sikkerhed i fast ejendom bør kunne fåes
væsenligt billigere end 8,75%

(Men så risikerer i jo jeres fælles bolig hvis "dit" lån misligeholdes - men
ikke sikkert det gør en forskel i praksis da du jo også hæfter for det
fælles lån)

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 24-02-08 11:45

Anders Majland skrev:

> Du mangler et meget væsenligt punkt for at kunne opstille regnestykket -
> hvad er stiftelsesomkostninger på de to lån ?

Good point.....

På den "nye" kredit er stift 1250,-

På boligkreditten er aftaleændring 1450,-

> [...]
> mindre vigtigt - men en kredit med sikkerhed i fast ejendom bør kunne fåes

I så fald, skal jeg nok regne med en nyetablering af et lån i boligen
som så koster: 2950,-

> (Men så risikerer i jo jeres fælles bolig hvis "dit" lån misligeholdes - men
> ikke sikkert det gør en forskel i praksis da du jo også hæfter for det
> fælles lån)

Jep, og det er nok ikke det store problem, trodsalt er kreditrammen
"kun" 250.000,-.

På den nye kredit skal jeg underskrive en selvskyldnerkaution, så
risikomæssigt står jeg vel lige godt/skidt, forstået, at hvis grunden
til mit lån går "på røven", så hænger jeg lige slemt på gælden, hvad
enten de er lånt på den ene eller anden måde.

Dog hører det med til historien, at planen var at den nye kredit skulle
optages via mit holding ApS, hvorimod at hvis jeg belånte bolig, og
lånte pengene til mit holding, så ville jeg skulle opkræve renter af
lånet fra mit holding til mig selv, som vist pt. er 7%, så dermed vil
jeg måske hive en lille fordel på renterne.

Ville man kunne sammenligne den konkurrencemæssige forskel på disse 2
lån, forstået, at de burde kunne belånes på samme måde, da risikoen for
banken er ens, jeg vil altid hænge på gælden, ligegyldigt at der på den
ene kredit er sikkerhed i bolig.

Puha, lang smøre

// Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 25-02-08 21:33

> På den "nye" kredit er stift 1250,-
> På boligkreditten er aftaleændring 1450,-
> I så fald, skal jeg nok regne med en nyetablering af et lån i boligen som
> så koster: 2950,-

Stadig billige stiftelesomkostninger ... Er det med tinglysning ?

> [...]
> forstået, at de burde kunne belånes på samme måde, da risikoen for banken
> er ens, jeg vil altid hænge på gælden, ligegyldigt at der på den ene

Du vil sikkert kunne få den bedste rente med sikkerhed i boligen.

For at spare lidt på tinglysningen kan der også være en ide i at handle med
banken om hvor stort et pantebrev der skal laves...

/A

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 26-02-08 09:42

Anders Majland skrev:

> Du vil sikkert kunne få den bedste rente med sikkerhed i boligen.

Det lader det til....

Jeg har udfordret banken med de 8,75, og vi ender nok med at flytte
boligkreditten derover, og henter så den lave rente på begge kreditter.

Tak for hjælpen

Kim