Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
boliglån
Fra : claus

Dato : 21-02-08 20:11

Hej Gruppe

et lille spørgsmål ang optagelse af lån til køb af bolig

min datter og fyr er ved at købe en bolig til 1350000 og skal i den
forbindelse have boligen finanseret
de har 70000 til udbetalingen
og skal så have et kredit foreningslån på 1080000 (80%9
samt et sælgerpantebrev på 200000
jeg har forslået dem at tage et 30 årigt lån med 10 års afdragsfrihed og
bruge de 10 års afdragsfrihed til at betale pantebrevet ud ved ikke om det
er muligt at gør det på denne måde
lyder det som en fornuftig løsning

jeg har så prøvet at kigge lidt på de forskellige lånetyper og det ligner en
jungle for mig

nogen der har et godt forslag til hvilken lånetype man skal tage i
øjeblikket
jeg kan se der er stor forskel på kurserne

feks 5% 30 år fastforrentet obligationslån kurs 95
feks 4% 30 år F5 variabel kurs 99.9

nogen der har et forslag til hvad man skal vælge og evt en forklaring til
hvorfor

på forhånd tak for hjælpen anyone

claus

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-02-08 09:13

"claus" <blablabla@klatterup.dk> wrote in message
> [...]
>
> et lille spørgsmål ang optagelse af lån til køb af bolig
>
> min datter og fyr er ved at købe en bolig til 1350000 og skal i den

Mit råd vil være at beholde dem til forbedringer, møbler, flytning og
lignende. Det er billigere at låne til bolig end til møbler.

> [...]
> bruge de 10 års afdragsfrihed til at betale pantebrevet ud ved ikke om det

Det vil sige et banklån med en løbetid på 10 år og et realkreditlån på
resten med en løbetid på 30 år?

Det vil bero på en vurdering af det konkrete lånetilbud, om dette vil kunne
betale sig.

> [...]
> øjeblikket
> jeg kan se der er stor forskel på kurserne
>
> feks 5% 30 år fastforrentet obligationslån kurs 95

Det afhænger af deres økonomi, hvilket lån, de skal tage. Hvad har de råd
til?

De forskellige låntyper - netto lige nu:

Med afdrag:
==================
F1K - 4510
5% ann. - 4921
Flexgaranti 6M - 4979

Uden afdrag:
==================
F1K - 3003
5% ann. - 3576
Flexgaranti 6M - 3727

Jeg ville holde mig langt væk fra Flexgaranti af indlysende årsager.

Problemet ved et 5% annuitetslån er, at kursen er halvdårlig. Det betyder,
at de reelt får en større restgæld.

Personligt tror jeg ikke på de store renteudsving i den kommende tid, og de
kan jo vælge et F1K med første rentetilpasning 1/1 2010.

Fra : claus

Dato : 22-02-08 09:53

> [...]
>
> Personligt tror jeg ikke på de store renteudsving i den kommende tid, og
> de kan jo vælge et F1K med første rentetilpasning 1/1 2010.

Takker for svaret
med hensyn til at låne til udbetaling så bliver det ikke aktuelt da de ikke
skal ud og lave stor investeringer til indbo flytning og diverse

nu kiggede jeg lidt på kurserne på de forskellige låntyper og kan godt se at
et fastforrentet 5% giver større restgæld
og jeg kunne se at flexlånene lå noget højere i kurs tæt på 100
så hvad med et F5 lån det skal vel kun fornyes hver 5 år eller har jeg
misforstået noget
er der andre ulemper ved det
hvad med sælgerpantebrev kan det ikke laves over 10 år eller vil det være
mere fornuftig med et banklån på de 200000

en sidste ting når man beder sådan en kreditforening om et lånetilbud kan
man så forvente at de forslår det bedste for låntager
eller vil de vælge det bedste for kreditforeningen
skal man evt indhente tilbud 2 steder

endnu en gang tak for svarene

claus

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-02-08 10:23

> Takker for svaret
> med hensyn til at låne til udbetaling så bliver det ikke aktuelt da de
> ikke skal ud og lave stor investeringer til indbo flytning og diverse

Min erfaring er, at man *aldrig* flytter i ny bolig uden, at det kaster
nogle mere eller mindre foorudsigelige omkostninger af sig. For de fleste
mennesker står valget derfor reelt imellem at afsætte en del af opsparingen
til formålet eller at lave et overtræk på dankortet til 13% i rente.

En anden grund til at holde på opsparingen er, at dyre ting kan gå i
stykker. Også her er det et spørgsmål om at få så lav en rente som muligt.

> nu kiggede jeg lidt på kurserne på de forskellige låntyper og kan godt se
> at et fastforrentet 5% giver større restgæld
> og jeg kunne se at flexlånene lå noget højere i kurs tæt på 100

Flexlån ligger altid tæt på kurs 100 - her er det renten, der varierer frem
for kursen. På obligationslånene ligger den formelle (nominelle) rente fase,
men kursen varierer til gengæld.

> så hvad med et F5 lån det skal vel kun fornyes hver 5 år eller har jeg
> misforstået noget

Ydelsen på et F1K og et F5K ligger meget tæt - ca. 50 kr. i forskel i
F5-lånets favør. Så det taler jo nok for sig selv.

Og ja, F5-lån har 5-årig rentetilpasning.

> er der andre ulemper ved det

Der er to ulempner:

At renten kan stige
At lånet er inkonvertibelt, hvilket vil sige, at du ikke har mulighed for at
score kursgevinster ved omlægning.

> hvad med sælgerpantebrev kan det ikke laves over 10 år eller vil det være
> mere fornuftig med et banklån på de 200000

Sælgerpantebrevet er i de fleste tilfælde et banklån, fordi sælger
videresælger pantebrevet til banken. Du kan ikke låne pengene billigere i
banken selv.

> en sidste ting når man beder sådan en kreditforening om et lånetilbud kan
> man så forvente at de forslår det bedste for låntager

Nu regner de jo typisk flere lånemuligheder igennem, og forudsat at din
økonomi tillader dig at vælge frit mellem de tilbudte alternativer, kræver
det jo nærmest spåmandsevner at vide, hvilket der vil være bedst for dig.
Der hvor du til gengæld skal se dig for, er i forhold til størrelsen af
lånesagsgebyrer og foreningsbidrag. Det er muligt at forhandle om begge
dele.

> eller vil de vælge det bedste for kreditforeningen

Kreditforeningen har i og for sig ingen selvstændig interesse i, hvilket
lån, du vælger - forudsat at du vælger et, du kan betale tilbage.

> skal man evt indhente tilbud 2 steder

Ja.

Fra : claus

Dato : 22-02-08 11:25

> [...]
>
> Kreditforeningen har i og for sig ingen selvstændig interesse i, hvilket
> lån, du vælger - forudsat at du vælger et, du kan betale tilbage.

okay takker mange gange igen for svarene

tror det bliver et 5% fastforrentet med 10 års afdragsfrihed
samt et pantbrev over 10 år så det er væk når afdragsfriheden er væk

claus

Fra : tinus nielsen

Dato : 23-02-08 16:43

> med hensyn til at låne til udbetaling så bliver det ikke aktuelt da de
> ikke
> skal ud og lave stor investeringer til indbo flytning og diverse

hvad med skødet og tindlysningen af dette samt advokat udgifter og
ejerskifte forsikring og husforsikringen som sikkert skal betales kort efter
overtagelsen osv osv osv.