Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
rentefald/kurs stigning
Fra : martin

Dato : 07-02-08 11:07

jeg ved godt det er et næsten umuligt spørgsmål...

men.... bare for hyggen og for at få nogle meninger spørger jeg
alligevel

jeg har et lånetilbud liggende (afdragsfri F6) i næste uge....
aftalen gælder i 6 mdr,kan det betale sig at vente med at underskrive
den ? sagt på en anden måde.... er der udsigt til rentefald/
kursstigning så det kunne blive mere fordelagtigt at vente pga. højere
gevinst !?

Martin

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 19:36

"martin" skrev

>sagt på en anden måde.... er der udsigt til rentefald/

Det tror jeg, der er vist alm. enighed om at USA sætter renten yderligere
ned, der vil så være nogen opvejning med kursen, men det vil alligevel
presse også andre renter.

En afmatning i Europa vil også presse renten, om Asien opvejer dette
tror jeg ikke, jeg tror på et rentefald i år.

Jeg tror simpelthen at der vil være ledige penge der ønsker en sikker havn,
nu er disse subprimelån ikke sjove mere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 21-02-08 19:12

"martin" <mediccaster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> den ? sagt på en anden måde.... er der udsigt til rentefald/
> kursstigning så det kunne blive mere fordelagtigt at vente pga. højere
> gevinst !?

Efter min mening vil renten *stige* - Fordi: USA bliver ved med at trykke
flere USD og sætte renten ned i håb om at undgå en nødvendig korrektion af
ejendomspriser og aktiekurser. Det presser kursen på USD ned så de uheldige
ejere af USD (Kina, Mellemøsten) vil naturligvis bruge dem før de falder i
værdi d.v.s. de køber råvarer, fødevarer og guld.

Efterspørgslen presser prisniveauet for alle varer op - d.v.s.vi får
inflation. ECB *skal* reagere for at bekæmpe inflationen, d.v.s. sætte
renten i EU OP (også selvom Frankrig ikke kan lide det).

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-02-08 19:25

> [...]
> inflation. ECB *skal* reagere for at bekæmpe inflationen, d.v.s. sætte
> renten i EU OP (også selvom Frankrig ikke kan lide det).

Men hvor meget? Vi er vel enige om at vi ikke igen får renter på 20%, men
stiger den til 5%? Eller 7%? Eller noget helt andet?

Mvh Maria

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-02-08 20:29

Den 21-02-08 19.24 skrev Maria Frederiksen følgende:

> Men hvor meget? Vi er vel enige om at vi ikke igen får renter på 20%, men
> stiger den til 5%? Eller 7%? Eller noget helt andet?

Det er svært at spå. Jeg vil ikke udelukke renter som i starten af
80'erne, selvom det i øjeblikket kan virke meget usandsynligt. Hvis vi
ryger ind i en inflationsspiral med stigende lønninger (uden at
produktiviteten følger med) og stigende priser, så der det svært at se
en grænse. Det var sådan en spiral, vi havde i 70'erne og 80'erne.

Der er dog to vigtige forskelle, som jeg ikke umiddelbart kan gennemskue
betydningen af (hvad siger I andre?). Vi kan ikke devaluere kronen som
dengang, til gengæld har vi nu en centralbank, der er forpligtet til at
sætte renten op ved en for høj inflation.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs om Signe som

Fra : alexbo

Dato : 21-02-08 21:30

"Kim Ludvigsen" skrev

> [...]
> dengang, til gengæld har vi nu en centralbank, der er forpligtet til at
> sætte renten op ved en for høj inflation.

En tredje vigtig forskel som jeg mener har stor betydning, er fraværet af
den automatiske dyrtidsregulering.

Den vanvittige ordning der indebar at når priserne steg, så steg lønningerne
helt automatisk, priserne steg, så kom der en dyrtidsportion alle lønninger
steg, hvilket selvfølgelig tvang priserne en tand mere op, lønningerne steg
igen, en ren dødsspiral, og for at holde trit med inflationen måtte renten
med op.

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-02-08 22:59

> [...]
> dengang, til gengæld har vi nu en centralbank, der er forpligtet til at
> sætte renten op ved en for høj inflation.

Der har gennem tiderne ikke været højere rente end 4-5% hvis vi ser bort fra
60-70-80 - altså 30 år. Jeg tror (tror) at renten bliver i laget 4-5-6% de
næste mange år.

Mvh Maria

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 22-02-08 13:35

> Men hvor meget? Vi er vel enige om at vi ikke igen får renter på 20%, men
> stiger den til 5%? Eller 7%? Eller noget helt andet?

Hvem ved? De 20% kan godt blive en realitet hvis vi f.ex. får en krise på
ejendomsmarkedet.

Renten er i virkeligheden "prisen på penge" og består af flere
"komponenter": Centralbankernes rentesats, Forventninger til inflation,
Forventninger til fremtidig vækst og en Risikopræmie.

Risikopræmien er nu på vej op på grund af "subprime"- eller rettere-
Gælds-krisen fordi de dårlige lån er ved at brede sig til alle typer
kreditbaserede papirer. Der hvor det først kommer til at slå igennem er på
erhvervsobligationer - der er mange der vil finde ud af at de ikke kan forny
deres lån *uanset* renten fordi risikovillige penge ikke er i markedet mere;
de sidder i råvarer og guld (Det kan man eventuelt spille lidt på med nogle
PUT-Optioner op til April hvor regnskabsåret slutter for mange virksomheder.
Måske for altid for et par stykker).

Men, alt er ikke dårligt: *Heldigvis* nåede SDO'erne ikke at komme i gang
før subprime slog benene væk under markedet så Europa har så nogenlunde
deres på det tørre. Danmarks boligejere og boligkøbere sidder især lunt i
det p.g.a. realkreditsystemet som heldigvis stadigt eksisterer.

Hvis man skal gætte på renten ville jeg sige mellem 7-10% frem mod 2010 ....
men hvis jeg virkeligt vidste den slags havde jeg forlængst købt min egen
tropeø (med tilhørende befolkning) og slået mig ned som Høvding

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-08 04:48

On Feb 21, 7:24 pm, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Men hvor meget? Vi er vel enige om at vi ikke igen får renter på 20%,

Hvordan VED vi vi ikke får det igen ?

> men stiger den til 5%? Eller 7%? Eller noget helt andet?

Der er vel ingen garanti for noget.

De har endda i Japan haft negativ rente i et par år

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Optimus Prime

Dato : 25-02-08 08:46

Christian B. Andresen skrev:
> De har endda i Japan haft negativ rente i et par år

Hvad indebærer det i praksis? Går ikke udfra man får penge for at låne

Fra : N/A

Dato : 25-02-08 08:46

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-08 01:18

On Feb 25, 8:46 am, Optimus Prime <opti...@prime.dk> wrote:

> Hvad indebærer det i praksis? Går ikke udfra man får penge for at låne

Det tror jeg faktisk man gjorde, men jeg ved det ikke.
Jeg vil lige prøve at google lidt på det.

Fra : Anders Langballe

Dato : 28-02-08 15:26