Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Befordringsfradrag / kørselsgodtgørelse
Fra : y2j66_99@yahoo.dk

Dato : 06-02-08 12:55

Hej,

Dette kan lyde som et mærkværdig spørgsmål, men da det er en ny
situation for mig, og jeg ikke har været i stand til at finde svaret
andre steder, spørger jeg her:

Jeg har fået nyt job, og i den forbindelse er det for første gang
aktuelt at jeg modtager kørselsgodtgørelse fra min arbejdsgiver. Hvis
min daglig tur til og fra arbejdspladsen udløser en
kørselsgodtgørelse, bortfalder så min ret til befordringsfradraget?

Det er mit umiddelbart indtryk at det er tilfældet, men jeg vil gerne
lige ha' en bekræftelse på det inden jeg "taster selv" et nyt
skattekort til mig selv.

På forhånd tak for hjælpen,

Steen Kristoffersen

Fra : alexbo

Dato : 06-02-08 21:26

<y2j66_99@yahoo.dk> skrev

> [...]
>min daglig tur til og fra arbejdspladsen udløser en
>kørselsgodtgørelse, bortfalder så min ret til befordringsfradraget?

Ja, men du skulle ikke kunne få kørselsgodtgørelse for hjem/arbejde kørsel.

Jeg vil tro at du bruger befordringsfradraget til hjem/arbejde, og får
kørselsgodtgørelse i arbejdstiden.

http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole C

Dato : 06-02-08 21:41

alexbo skrev blandt andet:

> <y2j66_99@yahoo.dk> skrev

> Ja, men du skulle ikke kunne få kørselsgodtgørelse for hjem/arbejde
> kørsel.

Det kan der sagtens være tale om ifølge en lokal aftale eller
overenskomst - for eksempel hvis arbejdet ligger på tidspunkter hvor der
ikke er mulighed med at bruge offentlig transport.

--
vh
Ole C

Fra : alexbo

Dato : 06-02-08 22:15

"Ole C" skrev

> Det kan der sagtens være tale om ifølge en lokal aftale eller
> overenskomst - for eksempel hvis arbejdet ligger på tidspunkter hvor der
> ikke er mulighed med at bruge offentlig transport.

Jeg skal indrømme at jeg gik ud fra at det handlede den skattefri
kørselsgodtgørelse for erhvervskørsel i egen bil som er den mest
almindelige.
Hvis det bare er en skattepligtig kompensation for at møde på skæve
tidspunkter, så har det selvfølgelig ikke indflydelse på
befordringsfradraget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole C

Dato : 06-02-08 21:36

y2j66_99@yahoo.dk skrev blandt andet:

> [...]
>
> Det er mit umiddelbart indtryk at det er tilfældet, men jeg vil gerne
> lige ha' en bekræftelse på det inden jeg "taster selv" et nyt

Nej da. Kørselgodtgørelsen udbetales som en skattepligtig indtægt,
formoder jeg - og så har du også fradragsret:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=159814&vId=0&search=befordringsfradrag
Og her kan du læse mere:
http://www.hlb.dk/publikat/bilen/side4.htm

--
vh
Ole C

Fra : alexbo

Dato : 06-02-08 22:16

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev

> Nej da. Kørselsgodtgørelsen udbetales som en skattepligtig indtægt,
> formoder jeg - og så har du også fradragsret:
> [...]

Bla. andet
3.1. Skattefri kørselsgodtgørelse

mvh
Alex Christensen

Fra : y2j66_99@yahoo.dk

Dato : 07-02-08 03:24

Tak for svarene.

Jeg møder ikke på nogen særlig specielle tidspunkter, og kører heller
ikke nævneværdigt meget i arbejdstiden. Det kørselsgodtgørelse der er
tale om, er udelukkende til kørsel til og fra arbejdspladsen.

Jeg må indrømme om at jeg ikke har afklaret helt retningslinjerne for
hvordan og ikke mindst hvor meget skattefri kørselsgodtgørelse jeg kan
gør krav på hos arbejdsgiveren, jeg lagde dog mærke til følgende:

Erhvervsmæssig transport som berettiger til kørselsgodtgørelse
(befordringsgodtgørelse) er:

* Befordring mellem arbejdspladser
* Befordring inden for samme arbejdsplads
* ***Befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60
arbejdsdage inden for de forudgående 24 måneder***
- http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm

Vil det så sige at jeg kun kan gør krav på kørselsgodtgørelse 60 dage
over 2 år, også supplementer det med en fast kørselsfradrag?

Fra : Ole C

Dato : 07-02-08 12:08

> [...]

> ikke nævneværdigt meget i arbejdstiden. Det kørselsgodtgørelse der er
> tale om, er udelukkende til kørsel til og fra arbejdspladsen.

Hvorfra? - fra dit hjem?
Det afsnit du citerer, drejer sig om "erhvervsmæssig transport" - og
gælder generelt ikke transport mellem hjem og arbejdsplads, men om den
slags som fremgår af artiklen.
Hvis der er tale om godtgørelse for transport mellem hjem og
arbejdsplads, vil det typisk være en skattepligtig indtægt - og dermed
kan du også udnytte befordringsfradraget.

> Jeg må indrømme om at jeg ikke har afklaret helt retningslinjerne for
> hvordan og ikke mindst hvor meget skattefri kørselsgodtgørelse jeg kan
> gør krav på hos arbejdsgiveren,

Læg mærke til at der øverst står: "En arbejdsgiver KAN udbetale
skattefri kørselsgodtgørelse......"
Du har altså ikke krav på kørselsgodtgørelse, medmindre det fremgår af
en aftale eller overenskomst.
Når artiklen bruger ordet "berettiger", er der tale om hvilke typer
transportgodtgørelse, der berettiger til skattefrihed ifølge
Ligningslovens § 9.

Måske du sammenblander nogle begreber? - så det måske vil være en idé at
læse den paragraf i Ligningsloven som afsnittet henviser til:

vh
Ole C

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 11:58

<y2j66_99@yahoo.dk> skrev

>Jeg må indrømme om at jeg ikke har afklaret helt retningslinjerne for
>hvordan og ikke mindst hvor meget skattefri kørselsgodtgørelse jeg kan
>gør krav på hos arbejdsgiveren,

Det er så nemt for du har ikke krav på noget.

En kørselsgodtgørelse er en aftale om en betaling for at bruge sin egen bil
i firmaet tjeneste.
Den lidt underlige 60 dages regel for kørsel hjem/arbejde skyldes at hvis
man har skiftende arbejdspladser kan man få godtgørelse for hjem/arbejde i
60 dage til den samme arbejdsplads.

For håndværkere kan det betyde hele året, i stedet for at skulle køre privat
til firmaets adresse og derfra erhverv til byggepladsen, kan de køre direkte
til byggepladsen, det regnes for erhvervskørsel.

Hvis du har et ganske alm. arbejde på en fast arbejdsplads, og ikke bruger
din egen bil til kørsel for firmaet, kan jeg ikke se hvorfor du mener du får
godtgørelse.
Du har i hvert fald ikke krav på nogen godtgørelse, jeg kan heller ikke se
hvorfor firmaet skulle betale dig for at køre på arbejde.
Hvis de gør, vil det være skattepligtigt det er bare mere i løn, til gengæld
vil du så have befordringsfradrag.

mvh
Alex Christensen

Fra : y2j66_99@yahoo.dk

Dato : 07-02-08 05:59

Jeg bidrager lige lidt mere til forvirringen...

Det drejer sig kun om at køre fra frem og tilbage (ret langt) til
arbejde, ikke mere.

Det kan godt være at jeg blander to sider af samme sag...

Sidste år, da jeg i en periode var ansat som praktikant ved virksomhed
som et led i den sidste del af min uddannelse, modtog jeg
kørselsgodtgørelse for de dage jeg ved virksomheden, _udenfor_ for min
ansættelse periode.

Altså, kort sagt: Jeg modtager kun kørselsgodtgørelse når jeg kører
frem og tilbage til virksomheden udenfor en ansættelsesperiode, når
jeg egentlige er ansat, så må jeg "nøjes" med befordringsfradraget.

Som det nok klart fremgår skal jeg helt sikkert opdateres om min ret
til/krav på/mangle på samme ift. kørselsgodtgørelse under normal
ansættelse.

Jeg er til gengæld helt 100 på at det kørselsgodtgørelse jeg har
modtaget indtil nu, udenfor ansættelsesperioden, er skattefrit, det
oplyses sågar under rubrik 48 "Skattefri rejse- og
befordringsgodtgørelse".

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 17:34

<y2j66_99@yahoo.dk> skrev

> [...]
>modtaget indtil nu, udenfor ansættelsesperioden, er skattefrit, det
>oplyses sågar under rubrik 48 "Skattefri rejse- og

Er du sikker på du har fået godtgørelsen af firmaet?
jeg kender ikke så meget til det, men jeg mener at vide at A-kassen/
uddannelsesstedet yder godtgørelse til praktikkørsel.

Det er en slags erhvervskørsel fra uddannelsen til praktik.

Med hensyn til det nye job, skal du nok regne med at du selv skal betale for
at køre på arbejde, til gengæld har du fradraget.

mvh
Alex Christensen