Blind arkitekt fyret....hvorfor?
Fra : Lone Larsen

Dato : 06-03-08 16:17

Nogen der ved hvorfor den blinde arkitekt, der tales så meget om for tiden,
er blevet fyret?

Lone Høgh Nielsen

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 16:18

Lone Larsen wrote:

> Nogen der ved hvorfor den blinde arkitekt, der tales så meget om for tiden,
> er blevet fyret?

Han kunne vel ikke se til at lave det, han skulle.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-08 17:54

Holst wrote:

> Han kunne vel ikke se til at lave det, han skulle.

For lige at korrigere, så er Torben Olesen ikke helt blind, men har ca.
5% syn tilbage.

Som det er fremgået af både radio og TV, blev han fyret pga. sit
handicap, der der i Kulturarvsstyrelsen alligevel skulle indskrænkes.

Igen iflg. Kulturarvsstyrelsen var fyringen ikke begrundet i, at han
ikke kunne passe sit job. - Og det viser sagen jo også i og med, at han
nu har sit eget firma, hvor han vha. div. synskompenserende hjælpemidler
godt - indtil nu - har kunnet klare sit job.

Jeg véd ikke hvorfor, men der har altid været en tendens her i landet
til, at blinde og svagtseende er kommet bagerst i køerne, når det gælder
jobs og hjælpemidler, mens andre handicapgrupper har fået i både h....
og r.., når der skal tages hensyn til adgangsforhold, ansættelser,
hjælpemidler m.v..

- jeg har endda hørt fra en ansat i en af ministerierne, at "...blindhed
og svagsynethed er ikke et handicap, men en tilstand...". - Og - hvis
han skulle vælge mellem at ansætte en kørestolsbruger og en
synshandicappet, så blev det kørestolsbrugeren, der ville blive ansat -
med kommentaren - "...blinde og svagtseende kræver alt for megen hjælp i
det daglige arbejde, og det hverken kan eller vil vi yde..."

BEMÆRK! Hermed være ikke sagt, at alle forhold og tiltag er gjort over
for andre handicapgrupper og deres forhold. Der er meget, meget mere,
der kan gøres for at afhjælpe mangler.

Jeg er selv stærkt svagtseende med en synsrest på ca. 2-3%, men har
hidtil ikke kunnet få så meget som én eneste krone til hjælpemidler,
fordi jeg indtil 1.1.2007 havde mit eget firma. - Jeg fik direkte at
vide, - at hvis jeg havde været ansat, skulle jeg have alle de
hjælpemidler, der ville være nødvendige. - Begrundelsen fra ankenævnet
var, at "svagsynethed er ikke et handicap, der falder ind under lovens
muligheder". - Ikke desto mindre har jeg været medlem af Dansk
Blindesamfund siden 1964!

Jeg føler det dybt diskriminerende, at vi som trods alt er handicappede
hele tiden bliver sat uden for det gode selskab så at sige, og med
Landsretsdommen i hånden er der nu åbnet op for, at enhver arbejdsgiver
uden videre kan fyre enhver ansat, der enten er handicappet, eller som
bliver det i løbet af et ansættelsesforhold.

Og jeg giver ikke en døjt for al det, som talsmanden for DanskIndustri
stod og lukkede ud i TV i går aftes om, at nu kunne de da ansætte
handicappede på normale betingelser og ikke skulle have dårlig
samvittighed over evt. at skulle komme til at fyre en sådan stakkel
igen... Det var ikke lige de ord, hun brugte, men meningen var da
klokkeklar!

Så jeg håber virkelig, at Torben ikke giver op, men får sagen til
Højesteret. - Og det glædede mig også at høre, at arbejdsministeren og
socialministeren nu vil tage sagen op i Folketinget.

- Lidt barsk sagt, så minder det mig om Kim Larsens sang"Vi er dem, de
andre ikke må lege med, vi er det dårlige selskab..." - Og med 'vi',
mener jeg her *ALLE* handicapgrupper, der både gerne vil og kan klare et
arbejde!

mvh. Erik Richard

Fra : Leonard

Dato : 06-03-08 16:39

On Thu, 6 Mar 2008 16:17:29 +0100, Lone Larsen wrote:

> Nogen der ved hvorfor den blinde arkitekt, der tales så meget om for tiden,
> er blevet fyret?

Der skulle skæres ned ved at fyre nogle medarbejdere og han blev smidt
ud sammen med det øvrige affald.
Om begrundelsen har været hans dårlige syn, høje alder eller at chefen
ikke kunne lide ham, det er ikke så nemt at afgøre. Domstolene har
besluttet, at det ikke var p.gr.a. hans handicap og dermed ikke
diskrimination.
Så kan man selv vælge hvad man vil tro.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-03-08 16:40

"Lone Larsen" <lonelarsen@oncable.dk> writes:

> Nogen der ved hvorfor den blinde arkitekt, der tales så meget om for tiden,
> er blevet fyret?

Han havde været ansat som arkitekt i KUAS i 30 år, de sidste 10 år med
95% synstab. I 2005 fik han en ny chef og der skulle spares, så han
blev afskediget med begrundelsen: "Styrelsen har vurderet, at du
relativt set er mindre fagligt fleksibel, ligesom din omstillingsevne
relativt set er stærkt begrænset som følge af din nedsatte synsevne."

Arkitektforbundet tabte sagen om forskelsbehandling i byretten i 2007
og nu igen i Østre Landsret med dommerstemmerne 2-1.

Der overvejes nu at anke til EF-domstolen.

Og så min personlige holdning: Hvis der er tale om nedskæringer, bør
KUAS kunne bevise 100% at han af rent faglige grunde var den rigtige
at afskedige. Men når han har kunnet udføre sit arbejde i 10 år med
sit synshandicap, så er det enten den gamle chef der har holdt hånden
over ham alt for længe, eller så er det en klar forskelsbehandling.
Desværre har KUAS ikke villet udtale sig i sagen.

Men jeg håber inderligt at de anker den til EF-domstolen.

Og så irriterer det mig grusomt at høre en fra DI udtale at det i
virkeligheden er en kæmpesejr for handicappede, for nu ved
virksomhederne jo at de godt kan fyre handicappede uden at bekymre sig
om forskelsbehandling!

Mvh Trine