musvåge eller fjeldvåge?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-02-08 02:31

Hejsa!

Er dette en musvåge eller en fjeldvåge?

http://frodonifinger.dk/varneeng1/index.html

Eller

http://frodonifinger.dk/varneeng1/index_html.html

For dem, der hader flash.

Det drejer sig om de sidste 3 billeder.

Normalt ville jeg have sagt musvåge uden videre, men billederne er taget her
i lørdags i værneengene, hvor der ofte ses fjeldvåge.

Fuglen så ikke voldsom stor ud, men igen, så er den så bestemt en ungfugl.
Den landede på en stolpe ved grusvejen ca 70 meter nord for nordladen. Fløj
ned på jorden. Lettede, da vi nærmede os, slog ned på en pæl igen, lettede
igen, da vi igen forsøgte at nærme os, for til sidst at trække ud over
engne.
Vi så den muse lidt, men ikke voldsomt længe.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : JHF

Dato : 27-02-08 16:22

> Er dette en musvåge eller en fjeldvåge?

Jeg mener musvåge - fjeldvågen har "bukser" på benene
se her: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=4221
JHF

Fra : SørenH

Dato : 27-02-08 19:51

JHF skrev:

> Jeg mener musvåge - fjeldvågen har "bukser" på benene
> se her: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=4221
> JHF

Flotte billeder!! - og flot webfremvisningsprogram, det må jeg prøve!

Jeg mener nu det er en fjeldvåge, - sikkert en adult hun.
# Musvågen har osse bukser - omend en smule mere flagrende.
# Fjeldvågens haleoverside er karakteristisk: Hvid halerod henover hele
halen, mørkt endebånd, hvor musvågens har mørkere hale, evt. med lysere
mellemste halefjer (langsgående stribe som blir bredere op mod kroppen).
# Adulte musvåger har "borgmesterkæde" det har fjeldvåger ikke.
# Musvågens kno-plet er et sort "komma", hvor fjeldvågens er en spættet
sort plet.

Med venlig hilsen
SørenH

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-08 20:07

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Er dette en musvåge eller en fjeldvåge?
>
> http://frodonifinger.dk/varneeng1/index.html

Det foto hvor man kan se benene afslører at det ikke er en Fjeldvåge, da
denne har fjer helt ned.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : SørenH

Dato : 28-02-08 23:04

Når nu to afviste fjeldvågen på trods af at jeg selv var 100 sikker
måtte jeg jo gå til toppen, = nogle af DOF's bedste hoveder, og dommen
var krystalklar:

"Meget flotte fotos af en flot Fjeldvåge. Det med bukserne kan man ikke
bruge til noget. Det sorte haletværbånd er diagnostisk sammen med flere
andre af de viste dragtkendetegn".

Så altså: Du har "skudt" en Fjeldvåge, og du er en rigtig dygtig fotograf!

Der er en gammel joke i min tidligere profession før efterlønnen, hvor
journalisten spør pressefotografen: "Det var et flot billede du tog i
går, - hvaffor et kamera bruger du?" og pressefotografen svarer: "Det
var en flot artikel du skrev i går, - hvaffor en skrivemasikine bruger du?!"

Alligevel tillader jeg mig at spørge:
Har du et hemmeligt våben?
Du anvender Nikon D200, men hvad er din foretrukne store zoom til feks.
fuglepix? Det er noget af et kakkelovnsrør, og der ser ud til at være
extender på osse??

Mvh
SørenH

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-02-08 23:16

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "Meget flotte fotos af en flot Fjeldvåge. Det med bukserne kan man ikke
> bruge til noget. Det sorte haletværbånd er diagnostisk sammen med flere

Jeg bøjer mig så, vidste ikke det med halebåndet.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-02-08 03:20

SørenH wrote:
> [...]
> Du anvender Nikon D200, men hvad er din foretrukne store zoom til
> feks. fuglepix? Det er noget af et kakkelovnsrør, og der ser ud til

Hej Søren!

Tak for den udførlige identifikation.

Ja, jeg bruger et Nikon D200 - Har dog et Nikon D3 bestilt
Jeg har til disse billeder brugt en Sigma EX 500/4,5 HSM APO supertele.
Der er ikke brugt extender. Jeg har skudt billederne af fjeldvågen hængende
ud af passagervinduet på en bil..

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-02-08 03:31

SørenH wrote:

> Så altså: Du har "skudt" en Fjeldvåge, og du er en rigtig dygtig
> fotograf!

Iøvrigt mange tak for den pæne kritik af billederne.

Sigmaen er den bedst håndterbare af de store superteler.
Den vejer kun 3 kg, hvor de fleste af originalerne runder 4 kg.
Det gør den lidt mere slæbbar og til at skyde håndholdt - Min foretrukne
metode.At den er behageligt mere billig end Nikons egne superteler gør ikke
Sigmaen ringere.

Jeg er iøvrigt overrasket over at det rent faktisk var en fjeldvåge, da
fuglen forekom mig ret lille.
Har jeg ret i, at det er en ung fugl?
Jeg synes bestemt, at jeg har set musvåger, der var større end den her.

Mit næste projekt blir iøvrigt at følge redebygningen af et ravnepar her i
nærheden af, hvor jeg bor på Djursland.
En opgave med udfordring! Sorte fugle er svære at få pæne på fotos.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : SørenH

Dato : 29-02-08 10:01

Frodo Nifinger skrev:
> Jeg er iøvrigt overrasket over at det rent faktisk var en fjeldvåge, da
> fuglen forekom mig ret lille.
> Har jeg ret i, at det er en ung fugl?
> Jeg synes bestemt, at jeg har set musvåger, der var større end den her.

Jeg er ret overbevist om at det er en adult hun, - eller næsten voksen,
men ikke en juvenil.
Det bygger jeg dels på halens overside (hvid med eet bredt sort
kantbånd), dels på den jævnt brune overside, - især at hovedets overside
er brun/brunspættet, ikke gullighvid som en juvenil ville ha været, og
endelig på at knoernes sorte plet er spættet med hvidt.
En juvenil er generelt lysere, dragten ikke så kraftigt spættet og
halestriben mere grålig end sort.
Det med størrelsen kan snyde. Den er ikke mere end små 10% større end
musvågen.

Sigma har jeg selv brugt for mange år siden med gode resultater, og din
glasklump har flotte specs. kan jeg se på nettet, - men 30.000kr+, puha!
Noget af et greb i lommen!

Go fornøjelse med ravnene, - sjov opgave!

Mvh
Søren H

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-02-08 13:28

SørenH wrote:

> [...]
> halestriben mere grålig end sort.
> Det med størrelsen kan snyde. Den er ikke mere end små 10% større end

Tak for forklaringen!

> Sigma har jeg selv brugt for mange år siden med gode resultater, og
> din glasklump har flotte specs. kan jeg se på nettet, - men
> 30.000kr+, puha! Noget af et greb i lommen!

Nu købte jeg min brugt for 15000 kr.

De kan af og til findes brugt i prisklassen 13000-17000 kr.

De kan købes fra ny af i Tyskland for ned til 27000 kr.

> Go fornøjelse med ravnene, - sjov opgave!

Jeps, jeg er også spændt på, hvad jeg kan få ud af opgaven.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-05-08 19:11

jeg er blank.

Fra : SørenH

Dato : 01-05-08 23:08

Martin Sørensen skrev:
> jeg er blank.

Æhhhøhhh, - den diskussion tror jeg da er slut forlængst ??!!

Gå ud og nyd naturen netop nu! - musvitter og blåmejser slås om kasserne
hos os, og trækfuglene kommer myldrende, så der er nok at iagttage!
Vil du være "unplugged" så gå på biblio og lån "Et bymenneske i naturen"
af Niels Winding og læs den med fryd og glæde.
De af os på den forkerte side af 60 kan endnu huske hans hæse, dybe,
engagerede stemme fra mange års causerier i DR, og hans bøger er guf for
erkendelsen om naturens magtfuldhed.
Det betyder ikke så meget hvor mange arter man har i "bogen" men om man
forstår at nyde nuet derude, og glædes over det store i det små!
SørenH