Speedfight motor hovedrenovering
Fra : Henrik Madsen

Dato : 05-03-08 17:56

Min kære speedfight har efter ~15.000 km valgt at dø.

Det lader til at det nederste plejlstangs leje besluttede sig for at
dø og sende små rester af metal ind i resten af lejerne.

Nå men jeg har jo engang hovedrenoveret en puch maxi og mente jo ikke
at det kunne være SÅ meget sværere..

Nå men jeg har så skiftet pakninger, hovedlejer, simmeringe, stempel
og cylinder og fået det hele samlet igen og der er ikke noget i
overskud hvilket jo altid er en god ting.

Nå men problemet er at når jeg vil starte motoren så vil den godt
starte sådan da men den kan ikke gå tomgang og ved halv gas eller mere
kan den sådan set kun lige trække sig selv rundt men ikke give
omdrejninger til at aktivere fremdriften.

Altså må der jo være tænding og brændstof og kompression osv.

Problemet er så at jeg sådan set ikke aner hvad der kan være galt for
tændingen kan man jo ikke justere på og karburator osv har jeg
overhovedet ikke haft pillet af så det skulle heller ikke kunne blive
helt skævt som jeg ser det.

Eneste ting som jeg har bemærket er at jeg syntes at gnisten på
tændrøret er meget "lille" .. Nu har jeg jo selvfølgelig aldrig hevet
tændrøret ud mens den virkede for at kigge på gnist men en alm gnist
er jo stor og fed og blå og den her er lille tynd og gul/orange. (Kan
huske at på min puch var gnisten ihvertfald væsentligt bedre svjh)

Kan en for lille gnist gøre så den godt kan køre rundt men ikke har
kræfter og i så fremt fald...Hvad kan være årsagen ?

Jeg mener bestemt at alle ledninger der har været demonteret i
forbindelse med projektet er sat rigtigt sammen igen.

Nogen gode råd før jeg puffer skidtet i havnen i bare frustration.

Henrik Madsen

Fra : Charlie

Dato : 06-03-08 09:59

Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-03-08 10:26

<On Thu, 6 Mar 2008 09:58:46 +0100, "Charlie" <charli@stofanet.dk>
wrote:

>Den tager falsk luft et eller andet sted. Har du skiftet simmerringene?

Ja..

Men jeg er efterfølgende kommet i tvivl om hvordan det er de skulle
vende.

Vi er enige om at de begge 2 skal vende så fjederen vender "indad"
ikke ? (Altså så den flade side vender udad og siden med "hullet" ind
skal vende indad)

Hvad med gnisten ? Skal den være lille og gul ? Mener da at sådan en
plejer at være stor kraftig og blå. ?

Henrik Madsen

Fra : Charlie

Dato : 06-03-08 11:35

Hej Henrik.
Ja det er rigtigt med simmerringene. Har du skiftet tændrør? Det skal være
den type som der foreskrives i din instruktionsbog, det er ret vigtigt, men
gisten skulle gerne være blå. Hvad med lamellerne, har du rørt ved dem? Der
er også den mulighed at du kan have lidt vand i en strålespids, men der kan
være mange muligheder. Har du vend stemplet rigtigt osv. Men hvis der er
noget du vil spørge mig om er du velkommen til at ringe 60774600

Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-03-08 12:32

On Thu, 6 Mar 2008 11:34:53 +0100, "Charlie" <charli@stofanet.dk>
wrote:

>Hej Henrik.
>Ja det er rigtigt med simmerringene.

Godt...Så vil jeg starte med at checke dem...Er lidt i tvivl om, om
den lille i generator siden måske er vendt forkert.

> Har du skiftet tændrør? Det skal være den type som der foreskrives i din instruktionsbog, det er ret vigtigt, men
>gisten skulle gerne være blå.

Ja nyt tændrør som skulle passe til knallerten. Det gamle var lidt
fyldt med metalstøv.

>Hvad med lamellerne, har du rørt ved dem?

Lamellerne ? Hvis jeg har rørt ved dem så er det ikke noget jeg ved
jeg har gjort...(Hvor sidder de ??)

>Der er også den mulighed at du kan have lidt vand i en strålespids, men der kan være mange muligheder.

Ja det er selvfølgelig også en mulighed..Karburatoren har jo nok været
helt tom for jeg har haft motoren vendt og drejet selvfølgelig.

>Har du vend stemplet rigtigt osv.

På det gamle pegede pilen fremad når motoren er monteret så sådan har
jeg også vendt det nye. Regner med at det er ok.

>Men hvis der er noget du vil spørge mig om er du velkommen til at ringe 60774600

Jeg gemmer lige dit nummer og så kan det være jeg ringer hvis der ikke
er noget af det andet jeg skal checke/prøve der virker.

Angående tændingen..Jeg regner ikke med at jeg kan gøre noget galt som
sådan. Pick-up'en sidder jo monteret fast med et par bolte,
svinghjulet sidder med en not og jeg kan ikke umiddelbart se at jeg
skulle kunne have vendt selve spolerne forkert for de kan jo kun vende
på 2 måder og den ene måde passer perfekt med ledningerne som jo går
ud af den..

Henrik Madsen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-03-08 16:58

wrote:

>Hej Henrik.
>Ja det er rigtigt med simmerringene.

Har du målene på de simmeringe ?

Har jo smidt den gamle væk og den nye er monteret så hvis jeg skal
købe en ny så ville det være rart med målene.

Bare på den der sidder ved generatoren.

Henrik Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 06-03-08 19:04

Henrik Madsen tastede:

> Nå men jeg har så skiftet pakninger, hovedlejer, simmeringe,
> stempel
> og cylinder og fået det hele samlet igen og der er ikke noget i
> overskud hvilket jo altid er en god ting.

Daskede du krumtappen i begge sider så den kører frit rundt, de
kan spænde noget så grusomt hvis den bare er spændt op med de to
blokke, prøvede du hvor let den kørte rundt uden cylinder
monteret?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Henrik Madsen

Dato : 07-03-08 16:31

On Thu, 6 Mar 2008 19:04:03 +0100, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

> [...]
>kan spænde noget så grusomt hvis den bare er spændt op med de to
>blokke, prøvede du hvor let den kørte rundt uden cylinder

Jeg samlede godtnok som du beskriver men jeg har nu efterfølgende
prøvet at have toppen og cylinderen af igen og den kører rundt uden
nogen problemer så det er desværre ikke det der er problemet
tilsyneladende.

Se evt. min nye tråd hvor jeg har lagt en lille film ind med motoren
hvor den "kører"..

Gode råd modtaget MEGET gerne. ;ø)

Henrik Madsen

Fra : Leif

Dato : 07-03-08 16:51

"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjern.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

Jeg synes det virker som en dårlig tænding af en slags.

Jeg har tit set at svinghjulet (magnetten) ikke sidder rigtig på akslen -
noten
har ikke fået ordentligt fat og er drejet over, så svinghjulet ikke er på
den
rigtige position, men ved ikke om det er dit problem.

Mvh, Leif

Fra : Henrik Madsen

Dato : 07-03-08 17:40

On Fri, 7 Mar 2008 16:51:07 +0100, "Leif" <Den fårduikke@her.dk>
wrote:

> [...]
>den
>rigtige position, men ved ikke om det er dit problem.

Det ved jeg heller ikke men jeg syntes ikke at den virker som om den
ikke rammer noten.

Dog skal det siges at jeg ikke syntes at gnisten er så vild som jeg
syntes den plejede at være det på min gode gamle puch maxi.

Kan en for lille gnist være den skyldige part i forbindelse med det du
har set ?

Jeg vil selvfølgelig kigge på det du siger men jeg vil så også sige at
jeg har haft svinghjulet af en 2-3 gange efter og det har været det
samme hver gang.

Tændingstidspunkt kan vel ikke være forkert så længe noten sidder det
rigtige sted ?

Henrik Madsen