Olie eller gasstøddæmper samt spm om rull~
Fra : Thomas

Dato : 24-02-08 14:49

Hej NG

jeg overtager snart en Gilera Runner, som skal have skiftet bagstøddæmperen

Jeg skal bruge den til alm kørsel. Jeg har tænkt mig at købe hos Thansen,
og de har en oliestøddæmper til 299, og en gas, der kan pumpes med alm luft
til 499,-

Er denne gasdæmper bedre / de ekstra penge værd eller er det ligegyldigt til
alm. landevejsbrug , fra A til B ?

Så har jeg lige et tillægsspørgsmål:

Sælgeren er et familiemedlem, og han mener at rullerne skal skiftes, men det
har han aldrig prøvet før: Er det svært at skifte ruller på sådanne en
satan og hvordan gøres det ? Jeg har ikke selv den fjerneste ide om
hvordan det fungerer, så hvilket værktøj skal man have parat ?

På forhånd tak

Thomas

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-02-08 17:41

Thomas:
> [...]
> satan og hvordan gøres det ? Jeg har ikke selv den fjerneste ide om
> hvordan det fungerer, så hvilket værktøj skal man have parat ?

Her er en glimrende trin for trin forklaring med tilhørende billeder:
http://www.billig-scooter.dk/dload.php?action=download&file_id=35

Eller næsten den samme på Engelsk.
http://www.billig-scooter.dk/dload.php?action=download&file_id=8

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Bertel Haarder

Dato : 25-02-08 23:07

Hej Thomas

Personligt ville jeg vælge den billige. Jeg har prøvet begge, og
holdbarhedsmæssigt var der en stor forskel, idet gasdæmperen tilsyneladende
havde en lille utæthed, således at trykket stille og roligt gik af den. Det
er da muligt, at du er heldigere end jeg var, men jeg gad ikke prøve, heller
ikke selvom det var meget simpelt at skifte.

BH

Fra : Henning Lund

Dato : 26-02-08 16:13

Thomas tastede:
> [...]
> hos
> Thansen, og de har en oliestøddæmper til 299, og en gas, der

Hold dig langt fra dem, de er ikke pengene værd, køb en bedre
kvalitet et andet sted.

> [...]
> den
> fjerneste ide om hvordan det fungerer, så hvilket værktøj skal

Der er egentlig en rimelig god guide her
http://www.stalkerzone.dk/mxbb/index.php?page=6&mode=article&k=30
godt nok kun variatorskift, men rullerne sidder inde i
variatoren, såe.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : bananashow@live.dk

Dato : 27-02-08 22:27

On 24 Feb., 14:49, "Thomas" <bambanosFJ...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> satan og hvordan gøres det ?    Jeg har ikke selv den fjerneste ide om
> hvordan det fungerer, så hvilket værktøj skal man have parat ?

Hva skal du give for den ??????
Hvis den har gået over 15.000 km skal du holde fingrene væk.....

Fra : Thomas

Dato : 29-02-08 18:11

<bananashow@live.dk> wrote in message
> [...]
>
> Thomas

Hva skal du give for den ??????
Hvis den har gået over 15.000 km skal du holde fingrene væk.....

Har kørt 20.000 km og blevet serviceret Forhandleren "garanterede"
familiemedlemmet 40.-50.000 fra ny , før vitale dele i motoren skulle
skiftes, hvilket jeg også har læst at en skrev i en salgsannonce engang.
Hvad de dele så end må være ved jeg ikke, men der går ikke 20.000 km før jeg
har skiftet cylinder, stempel og krumtab til overstørrelse, selvom den har
et ganske fint træk nu

Jeg har givet 5.500 kr, 4 år gammel

Mvh

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 29-02-08 22:30

Thomas tastede:

> [...]
> 20.000 km før jeg har skiftet cylinder, stempel og krumtab til
> overstørrelse, selvom den har et ganske fint træk nu

Hvis aldrig der har været en brian pilfinger/heftig tuner freak i
nærheden af motoren, så er der mange km tilbage i motoren endnu.

> Jeg har givet 5.500 kr, 4 år gammel

Rimeligt.

Fra : Thomas

Dato : 01-03-08 14:34

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvis aldrig der har været en brian pilfinger/heftig tuner freak i nærheden
> af motoren, så er der mange km tilbage i motoren endnu.

Ja synes selv prisen er rimelig, har ikke set noget tilsvarende. Ville slet
ikke have en 45'er men kunne ikke sige nej til prisen

Den trækker op til 85 på speedometeret, kun med udstødningsplomben fjernet,
når det er lige vej uden modvind. Der er et dødt punkt lige omkring de
50-60 den skal over, så trækker den satme igen. Jeg ved ikke om det er
rullerne, den skive der er monteret som "plombe" der gør det, eller om
motoren er slidt eller skal justeres, eller om den er sådanne fra ny. Så
jeg modtager gerne nogle tips og tricks

Mvh

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 02-03-08 07:51

Thomas tastede:

> [...]
> punkt
> lige omkring de 50-60 den skal over, så trækker den satme igen.

Det døde punkt kan skyldes mange ting f.eks den forrige ejer for
det meste har lagt og kørt ved 50-60 km/t derved dannes der et
slidspor i den forreste vario som kan lave nummeret, det samme
kan gøre sig gældende i den bagerste vario, men der er det ikke i
selve skiven slidsporet opstår, men i strålerne hvor der sidder 3
små stifter der styrer varioens gang. Det kan også skyldes
rullerne lige er en smule for tunge, mange gange kan det hjælpe
at gå en anelse ned i rullevægt.
Jeg kører selv NRG og den varierer jeg marchhastigheden på når
jeg kører. Jeg kører aldrig længere strækninger med f.eks 65
km/t, men varierer farten for netop at undgå slidet, der skal
mange km til at lave slidspor, men fakta er, de kommer før eller
siden.

> ved ikke om det er rullerne, den skive der er monteret som
> "plombe"
> der gør det,

Skiven er forlængst væk med den fart du oplyser scooteren kan
flytte sig med.

Fra : Thomas

Dato : 02-03-08 15:45

> [...]
> Det kan også skyldes rullerne lige er en smule for tunge, mange gange kan
> det hjælpe at gå en anelse ned i rullevægt.

De ruller jeg har købt, som vi ikke fik monteret, da vi ikke kunne skille
lortet af, er nogle 5,3 grams, imod 5,7 grams originale. Jeg havde læst
et sted at mindre ruller ville give bedre acc. så jeg "satsede" da forskel i
vægten virker minimal, så jeg glæder mig til en dag de bliver monteret så
jeg kan mærke forskellen. Ville ikke købe nogle endnu lettere, hvis de kun
passer, hvis motoren er modificeret på andre måder

> [...]
> farten for netop at undgå slidet, der skal mange km til at lave slidspor,
> men fakta er, de kommer før eller siden.

Lyder som en god forklaring, selv om jeg ikke har gennemskuet systemet
endnu. Måske man bare skulle skifte hele lortet (siger jeg , inden jeg har
tjekket priserne) for 20.000 km sætter sine spor et eller andet sted

> Skiven er forlængst væk med den fart du oplyser scooteren kan flytte sig
> med.

Som jeg skrev, var det hvad speedometeret viste. Vi lavede en test med
hans GPS hvor han nåede op til 60 km/ t og der havde den vist kørt 53-54
reelt.......... så 85 svarer måske til 70-75 i rigtige km/t men jeg er
stadig lidt imponeret

Ja som nævnt, skal jeg slet ikke gøre mig klog på noget, inden jeg har
gennemskuet det hele.

Jeg har selv undret mig over det. Skiven har været fjernet men blev
monteret igen, dengang da der kom det med klip i kørekortet. Og min
fætter, som jeg har købt den af, siger at den stadig er monteret. Den
rusker lidt ved 60 i timen og han siger netop at det skyldes skiven, så jeg
ved ikke om ruskeriet skyldes at remmen kun tvinges op eller ned på den ene
aksel så ??

Jeg har hørt historien for lang tid siden, førend den skulle sælges og jeg
overhovedet overvejede sådanne en fætter, så det er ikke salgsgas, men om
skiven så er monteret rigtigt igen, skal jeg heller ikke gøre mig klog på

Men jeg takker mange gange for dine inputs og kom endelig med nogle flere

Mvh

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 02-03-08 16:41

Thomas tastede:

> [...]
> ikke
> købe nogle endnu lettere, hvis de kun passer, hvis motoren er

Det er da værd at prøve, det er så forskelligt fra motor til
motor hvordan det opfører sig. Jeg har førhen i mange år kørt
PGO, der skulle jeg 1,5 gram under standardvægten for at få den
til at køre ordentlig, der er jo så også forskel på om man vejer
65 kg eller som jeg - 100 kg.

> [...]
> inden
> jeg har tjekket priserne) for 20.000 km sætter sine spor

Når du får den forreste variator adskilt, så tjek om der er slidt
et spor i remskiverne der hvor remmen kører op og ned. Hvis der
er det, så skift til sådan en her
http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=2584 det er
noget af det bedste der kan fåes.

> [...]
> vist
> kørt 53-54 reelt.......... så 85 svarer måske til 70-75 i

Hehe ja de speedometre viser som vinden blæser, når min viser 120
kører jeg 94-95 km/t.

> [...]
> det skyldes
> skiven, så jeg ved ikke om ruskeriet skyldes at remmen kun

Det lyder sært hvis den skulle være monteret, den skulle ikke
kunne køre så stærkt så, ruskeriet kan også komme fra en slidt
rem, de har bedst af at blive skiftet for hver 10.000 km når man
kører alm. afdroslet.

Fra : Henning Lund

Dato : 02-03-08 16:55

Henning Lund tastede:

> http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=2584 det
> er
> noget af det bedste der kan fåes.

Hov hov det skulle være denne her:
http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=269 den
anden er for blæret til en afdroslet.

Fra : Thomas

Dato : 02-03-08 21:55

> Henning Lund tastede:

> [...]

uhmmm Malossi...... ja man mindes jo tilbage til de gode gamle Vespa
Ciao dage, med alle disse produkter

lige et indskud: Hvad udstødningssystem vil du anbefale til sådanne et kræ ?
Jeg går efter noget der er "bedst til prisen" Har mc kørekort, så vil
ikke kaste det samme efter scooteren som jeg kunne køre mc for

Men jeg fandt en Giannelli potte på nettet og det var også den sidste potte
på min sidste ciao, den fik den til at køre 50 km/t istedet for 30 km/t ,
uden ændring af remskiver , så jeg er lidt hooked på lige det mærke, især
pga prisen

http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3278&aID=10800&mId=1972

Min scooter er monteret ned en eller anden sort rusten standart , "lige ud
potte", af en slags

Mvh

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 03-03-08 16:03

Thomas tastede:

> [...]
> istedet for
> 30 km/t , uden ændring af remskiver , så jeg er lidt hooked på

Nu er jeg slet ikke tilhænger af knæk potter der arbejder ved
andre omdrejningstal end almindelige lyddæmpere, så det vil jeg
ikke svare på, der skal du have fat i de brianér der lever og
ånder for den slags.

Jeg har gennem mange år brugt denne
http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=148 den har
en meget lang levetid, giver et godt træk, topfart og larmer
ikke. Den jeg har haft længst tid var 4 år og der var ingen
tæringer da jeg solgte scooteren, jeg bor 2 km fra vesterhavet
hvor der er rigtig meget salt i luften, jeg kører hele året rundt
så det skal kunne holde hvis jeg skal have det monteret.

Fra : Thomas

Dato : 03-03-08 20:33

> [...]
> hele året rundt så det skal kunne holde hvis jeg skal have det monteret.

jeg hader generelt at give andre ret men det må jeg gøre her. Ja ,
selvom en fancy knækpotte er "eu" godkendt, så vil den måske tiltrække mere
opmærksomhed end godt er. Den potte du nævnte passer ikke på min, men
fandt en Giannelli på samme side, i samme "standart" stil, som nok bliver
det jeg prøver når potten her er rustet op

http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=3675

Mvh

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 03-03-08 21:18

Thomas tastede:

> [...]
> samme
> "standart" stil, som nok bliver det jeg prøver når potten her

Gianellien har jeg monteret på en bekendts PGO, den er ganske
udemærket til pengene og er kraftigt udført, meeeen jeg hælder nu
mest til TP Powered, hvis jeg var dig, så ville jeg skrive til
Speedline for at høre om de ikke får den på lager, de er flinke
til at svare hurtigt og kan de hjælpe, gør de det.
Jeg har handlet i mange netbutikker gennem årene, Speedline
scorer topkarakter blandt dem alle.

Mange andre netbutikker tænker bare på at sælge, support samt
reklamationer er ikke deres speciale, og det er surt når man
køber noget hos sådan et firma.