Hvor ville i lede efter fejlen:
Fra : Martin

Dato : 13-02-08 19:26

KTM Foxi (næsten Puck Maxi 2-gears)

Får den en "sjat" gennem luftfilteret eller direkte i topstykke så kører den
nogle sekunder 2-4.

Den er helt fest på gnisten. Jeg undrede mig så over at "tippeknappen" på
kaburatoren ikke fik benzinen til at løbe over så jeg skilte den ad. Masser
af frisk benzin i bundkarret. Jeg blæste den igennem (tog dysen ud og det
hele) men trykluft og på igen. Nu kan jeg få liv i den uden "nødhjælpspray"
i korte perioder. 5- 10 sekunder.

Hvor ville i fejlsøge? Det er som om den ikke kan styre benzinmægden. Man
kan holde fingeren på indsugningen så kan den godt lidt, så kan den ikke osv
osv osv...

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 13-02-08 22:14

Martin kom med denne ide:
> [...]
> kan holde fingeren på indsugningen så kan den godt lidt, så kan den ikke osv

Hvis du er helt sikker på at din karburator er HELT ren!!
Du tømte vel tanken samtidigt, så der ikke straks løb vandperler ned i
karburatoren ....IKKE?.
Kan du svare ja til dette, har du en utæthed.
Karburatorflange, bundpakning cylinder, pakdåser krumtap, eller pakning
krumtapshus halvdele.
Mvh
Niels

Fra : Martin

Dato : 14-02-08 11:43

> Hvis du er helt sikker på at din karburator er HELT ren!!

Den er helt ren med benzin jeg lige har købt, jeg har lige skilt den ad igen
og blæst den ud, stillet nålen forskelligt, haft udstødningen af (for at
teste om det måske var fordi den var tilstoppet af sod), og alle mulige
andre mulige og umulige problemer jeg kunne komme på måske var fejlen... Men
resultatet er det samme. Kører max 5 sekunder, død igen.

> Du tømte vel tanken samtidigt, så der ikke straks løb vandperler ned i
> karburatoren ....IKKE?.

Jaja.

> Kan du svare ja til dette, har du en utæthed.
> Karburatorflange, bundpakning cylinder, pakdåser krumtap, eller pakning
> krumtapshus halvdele.

Ufff... Ser ud til jeg har en "lille" aftale med en cyllle/topstykke som
næste skridt i fejlsøgningen, for det er ikke første gang jeg skiller en
kaburator ad og jeg kan virkeligt ikke se at den skulle fejle noget
efterhånden ;/

Fra : BigMac

Dato : 14-02-08 12:23

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre mulige og umulige problemer jeg kunne komme på måske var fejlen...
> Men resultatet er det samme. Kører max 5 sekunder, død igen.

har du prøvet, når den kører, at lukke næsten for luften på kabutatoren evt
med hånden??
ellers så prøv det lige

Fra : Martin

Dato : 14-02-08 13:06

> har du prøvet, når den kører, at lukke næsten for luften på kabutatoren
> evt
> med hånden??
> ellers så prøv det lige

Hej det har jeg prøvet nu. Nu kan jeg holde liv i den længere - 20-40
sekunder så slår den "en skid" så der står "benzintåge" ud af indsugningen
og så dør den.

Any clues eller skl jeg død og pine have cylinder/topstykke af den?

Fra : Martin

Dato : 14-02-08 13:37

Nå tror jeg fandt fejlen. Hev topstykke/cylle af. Der var en masse små
"kratere" i toppen af stemplet som vidst ikke skal være der.

Jeg kan så undre mig over hvordan de mon er opstået, og hvor hulen man køber
stumper til KTM foxi...

Fra : Martin

Dato : 14-02-08 14:15

AAAAAA... nu fik jeg lige kigge på stemplet engang mere. Det ser ud til at
være 1. hakket og 2 vendt forkert!

Har jeg ikke ret i at den lille pil i toppen skal vende mod udstødningen?

Fra : Henning Lund

Dato : 14-02-08 14:47

Martin tastede:
> [...]
> ser ud
> til at være 1. hakket og 2 vendt forkert!
>
> Har jeg ikke ret i at den lille pil i toppen skal vende mod

Jow
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Martin

Dato : 14-02-08 18:11

> Jow

Øv det hjalp ikke.... ;/

Fra : Leif

Dato : 15-02-08 12:48

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Øv det hjalp ikke.... ;/
Selvom der er en fed blå gnist, så check selve tændingstidspunket igen.
Måske er dit magnethjul (svinghjul) skredet på krumtappen - federen er
ødelagt.
Mvh, Leif

Fra : Martin

Dato : 15-02-08 16:12

> Selvom der er en fed blå gnist, så check selve tændingstidspunket igen.
> Måske er dit magnethjul (svinghjul) skredet på krumtappen - federen er
> ødelagt.

Hvordan gør man det?

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 15-02-08 22:15

Efter mange tanker skrev Martin:

> Hvordan gør man det?

Kender ikke det præcise mål, men du kommer tæt nok på sådan her:
Mål med skydelære, afstand mellem top af stempel og tændrørshul.
Læg 1 - 2 mm. til.
Hold den ned i tændrørshullet, og drej motoren den rigtige vej rundt.
når stempel rammer skydelære, skal platiner lige begynde at åbne.
Når det er sagt, tror jeg du skal gøre dette:
Løsn udstødningen, og læg en stump pakning og en 10 - 20 krone imellem,
spænd til igen. pakning mod cylle.
Tag karburatoren af.
Klip en cykelslange over 20 cm, fra ventilen.
Bind en hård knude på den korte ende.
Træk den lange ende ind over karburatorstutsen, og spænd den fast med
et spændebånd.
Sæt stemplet i top, og pump slangen op, så den bliver "gravid"
Lyt efter utætheder, også inde bag svinghjul og kobling (tag
olieproppen af)
Hvis det kniber, så brug sæbevand.
Du opdager nok (gætter jeg på) at pakdåserne ved krumtappen er utætte.
Når den kan gå ved at du holder hånden for karburatoren, er det fordi
karburatoren er stoppet, eller fordi den tager falsk luft ind.
I begge tilfælde hjælpen hånden med til at bedre vacuumet i
karburatoren, og lave en federe blanding.
Mvh
Niels