jagt på mark med riffel
Fra : Cyberbob

Dato : 13-02-08 23:05

Hej, vi har en mark ( 3 hektar), som rent ud sagt er overtrådt af rådyr..
For os er det intet problem, da vi ikke dyrker på den, så altså ingen
økokisk problem.
Vi nyder da en sjælden morgen synet af dem, når de unge ikke "når hjem i
skoven" .. Spørgsmålet er så om vi må lade en i familien med riffel og
tegner selvfølgelig, skyde et dyr derpå ? Vi har intet skudfang, og der er i
marklinie ( med naboers marker) ca 2 km ind til byen.. Så kan en jæger
sætte et ufarligt skud i rådyr højde, stående eller liggende, når der intet
er at ramme (skudfang) i baggruden ?? ..

Fra : Tau

Dato : 13-02-08 23:33

"Cyberbob" <nothing@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte et ufarligt skud i rådyr højde, stående eller liggende, når der
> intet er at ramme (skudfang) i baggruden ?? ..

Der er flere betingelser der skal være opfyldt. Sikkerhed, sikkerhed og
sikkerhed.
Er der intet kuglefang kan det være forbundet med livsfare at afgive skud.
Et kugle må heller ikke falde på naboen jord og når du skriver, intet
kuglefang, kan en kugle slå op igen og fortsætte ind mod byen med dræbende
kraft.
Jeg kan ikke helt huske afstanden men jeg mener den er 3 km som sikkerheds
afstand.For nogle ammu. typer måske mere
Du skriver at du har 3 hektar og her må kun ejeren og huset beboer drive
jagt når de har jagttegn. Familie der ikke bor på ejendommen må ikke drive
jagt.

http://www.jaegerforbundet.dk/499
Se jagtloven

Denne regel kan man komme ud over ved at snakke med naboer.

vh
Poul

Fra : JPO

Dato : 13-02-08 23:38

> [...]
> sætte et ufarligt skud i rådyr højde, stående eller liggende, når der
> intet er at ramme (skudfang) i baggruden ?? ..

Lidt uddrag af jagtloven.
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er
mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det
gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.

Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra
et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis
jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten
kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Så det er jo et spørgsmål om hvem i familien der skal skyde.

Det sikkerhedsmæssige er så en anden sag.

jpo

Fra : Torben Farum

Dato : 14-02-08 08:01

> [...]
> sætte et ufarligt skud i rådyr højde, stående eller liggende, når der
> intet er at ramme (skudfang) i baggruden ?? ..

1. Nej, da du skal have adgang til 5 ha, før andre end beboere af
ejenndommen må jage på arealet.

2. Nej, da en riffel har en sikkerhedsafstand på 5 km.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-02-08 21:17

Cyberbob skrev:
> [...]
> jæger sætte et ufarligt skud i rådyr højde, stående eller liggende, når
> der intet er at ramme (skudfang) i baggruden ?? ..

Hvis marken alligevel ikke bruges til noget kunne du jo anlægge mindst ½
ha skov og derfra bruge riflen fra platform eller stige. Ellers brug
haglbøssen.

--
Niels

Fra : Tau

Dato : 15-02-08 07:36

"Niels P Sønderskov" <niels.p@remove.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis marken alligevel ikke bruges til noget kunne du jo anlægge mindst ½
> ha skov og derfra bruge riflen fra platform eller stige. Ellers brug
> [...]

Nu glemmer du vist, det med afstand til naboskel.

Vh
Poul

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-02-08 23:43

Tau skrev:

> Nu glemmer du vist, det med afstand til naboskel.

Hvilken paragraf tænker du på?

--
Niels

Fra : Tau

Dato : 16-02-08 09:26

> Hvilken paragraf tænker du på?
>
> --
> Niels

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den her.§ 1 stk 2. Som jeg tidlige har skrevet, kan den regel omgås ved at
kontakte naboerne.

Fortsat god weekend

Poul
Kapitel 1
Jagt fra kunstige skjul
§ 1. Der må ikke drives jagt på pattedyr fra 1) kunstigt skjul, herunder
hus, hytte, jordhul, eller
2) platform eller sæde, der er hævet mere end 50 cm over det omgivende
terræn.

Stk. 2. Jagt med riflede våben og bue må uanset reglen i stk. 1 drives på
klovbærende vildt og ræv fra platform på en permanent opstillet konstruktion
(skydetårn) eller fra sæde på en ikke permanent opstillet transportabel
stige (skydestige), når følgende betingelser er opfyldt: 1) skydetårnet
eller skydestigen skal være anbragt mindst 130 m fra anden ejendom,
medmindre andet skriftligt er aftalt med ejeren af den anden ejendom,
2) skydetårnet skal være anbragt i en skov på mindst 0,5 ha enten i en
bevoksning eller i et indre eller ydre skovbryn således at konstruktionen
ikke virker skæmmende i landskabet,
3) skydetårnet skal være udført af træ eller metal og skydetårnets
platform må ikke være forsynet med overdækning eller med sider, der måler
mere end 110 cm i højden fra platformens vandrette plan,
4) skydetårnets platform må højest være hævet 5 m over jorden og have
et gulvareal på maksimalt 2 m2,
5) skydestigen skal være anbragt i en bevoksning, f.eks. skov, et
indre eller ydre skovbryn, en remise, et læhegn eller lignende bevoksninger,
bestående af træer eller buske af mindst samme højde som stigen, således at
skydestigen ikke virker skæmmende i landskabet, og
6) skydestigen skal være stillet op til et træ eller en busk med sædet
placeret højest 5 m over jorden.

§ 2. Jagtvåben må ikke medtages på en platform eller et sæde, hvorfra der
ikke må drives jagt.
Stk. 2. På en platform eller et sæde, der opfylder de betingelser, som er
nævnt i § 1, stk. 2, må der ikke medtages 1) haglgeværer, bortset fra
kombinationsvåben, og
2) jagtvåben i tiden mellem solnedgang og 1/2 time før solopgang.

§ 3. Ved jagt fra kunstigt skjul på fugle må gulvet eller ståstedet ikke
være hævet mere end 50 cm over det omgivende terræn.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-02-08 16:33

Tau citerer Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 870:

> [...]
> eller skydestigen skal være anbragt mindst 130 m fra anden ejendom,
> medmindre andet skriftligt er aftalt med ejeren af den anden ejendom,

Ok, jeg havde ikke helt styr på størrelsen 3 ha. Med en størrelse på
173x173 m kan markejeren jo nok få problemer med at anbringe sit tårn
eller sin stige 130 m fra naboen.

--
Niels