Om hesteboots
Fra : lewerenz

Dato : 03-03-08 16:03

Jeg skylder en lille historie om boots efter at være blevet så vel vejledt,
da jeg spurgte til sagen for snart længe siden.

Det endte med at jeg købte Easy boots (Epic) hos Eva Rubin i Sverige.

Vi fik dem i juleferien og fik dem prøvet nogen gange. Jeg havde købt til
baghovene, da "vi" har sko på foran - og så en ekstrasko til foran, da vi
tit taber en sko.

Første gang havde vi en del besvær med at få dem på, men jeg havde læst
nogle skræk-historier på nettet, så jeg synes selv, at jeg holdt hovedet
koldt! Det gjorde hesten heldigvis også. Jeg afmonterede gaiterne og så
lykkedes det meget bedre. Vi startede med en skridt-tur (på asfalt...) og
checkede for mærker da vi kom hjem. Det lader til at de passer perfekt. Vi
kunne se mærker på hoven og det ser ud til at der ikke skal tilpasses noget.
Lukas går med dem, som om han har haft dem på altid. Han har tilsyneladende
slet ikke påvirket og har fuld tillid til dem. Min datter på 12-13 år har
prøvet at sætte dem på selv nogen gange med lidt vekslende held - men vi har
talt om det, så hun forstår, hvordan det skal gøres rigtigt. Alt andet lige
kræver det både teknik og lidt kræfter. Jeg skal også have en rasp, så evt
grater på hoven kan fjernes. Vi har også prøvet dem i mudderpytter, det gik
meget godt, men i den seriøse mudderpøl gik hesten i til koden og vi måtte
hente skoen i et imponerende hovaftryk

Gaiterne prøver vi at montere, når vi har styr på at sætte boots´ne på uden.
Jeg har godt læst tricket med at gennembløde gaiterne og lade dem tørre mens
de er foldet tilbage, så det vil jeg prøve. Alt i alt tror jeg på at det
bliver en rigtig succes.

HVIS jeg nu skal sige noget, så synes jeg at der skulle udvikles på spændet,
så det lettere kan lukkes op. Nu har vi heldigvis en far, som kan trylle
lidt med tilretning af en gammel hovrenser eller hvad vi nu finder på, men
ærlig talt, så er det lidt som om, at der ikke er tænkt på at boots´ne også
skal af. Vi bruger en gammel hovrenser, men den kan ikke holde og det er
ikke særlig smart, for det passer ikke rigtigt sammen. Vi kan heller ikke
bruge de gode (og stærkere) hovrensere med børste for de er for store og det
ville ellers være smart for så havde man også en børste i lommen, hvis man
nu skal genmontere. Og det med at rode med fingrene i wirer og spænder er
jeg ikke så meget tilhænger af, hvis nu hesten sparker fra sig, så er det i
hvert fald ikke den finger, som er i vejen næste gang...

Men alt i alt en rigtig god løsning for os, som ikke har behov for en hest,
som er skoet hele vejen rundt altid.

Hilsen MEtte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-03-08 17:58

lewerenz wrote:
> Jeg skylder en lille historie om boots efter at være blevet så vel vejledt,
> da jeg spurgte til sagen for snart længe siden.

Det er godt at høre om din historie.

> [...]
> baghovene, da "vi" har sko på foran - og så en ekstrasko til foran, da vi

Dengang jeg red med Easyboot Epics og andre modeller var det en
erstatning for jernsko, så min hest gik uden sko i boxen og på
folden, og når jeg skulle i skoven smed jeg gummi sko på. Min
søster red vidst i ridehallen uden de gummi sko.

> [...]
> meget godt, men i den seriøse mudderpøl gik hesten i til koden og vi måtte

Det er min erfaring at hvis Easyboot Epic er monteret MED
gaitoren så falder skoen ikke af.

> [...]
> jeg ikke så meget tilhænger af, hvis nu hesten sparker fra sig, så er det i
> hvert fald ikke den finger, som er i vejen næste gang...

De har lavet alternativer. Blandt andet BoaBoot, Easyboot Bare.
Jeg har prøvet boaboot, den holdt ikke for mig. Jeg tror dog at
hvis man har gaitoren på, så behøver man måske ikke spænde den
spændet lige så hårdt.

Jeg brugte en STOR flad skruetrækker, fordi den kunne presses
ind imellem gummiet og spændet. Derefter kunne jeg tage fat med
begge hænder om skruetrækkeren på hver sin side af spændet, og
let trække frem og op. Derved gik spændet op.

> Men alt i alt en rigtig god løsning for os, som ikke har behov for en hest,
> som er skoet hele vejen rundt altid.

Fantastisk

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 05-03-08 15:09

"lewerenz" <ALLE2lewerenz@post11.tele.dk(fjern ALLE2)> wrote:

>Det endte med at jeg købte Easy boots (Epic) hos Eva Rubin i Sverige.

Æhhh.. Nærmere forklaring udbedes. Hva' er det for en fisk ?

Har i øjeblikket en hest med "hul i hoven" efter en hovbyld i sålen.
Hullet er på størrelse med en 50 øre og skal renses og smøres med sårsalve,
hvorefter hesten skal stå i boks hvad den er ret utilfreds med.

Lurer på om "boots" mon er lukkede i bunden for at holde skidt ude.
Er såen noen "boots" egnet til at beskytte hoven så hesten ka komme ud...?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-03-08 17:10

Ole Braad-Sørensen wrote:

> [...]
>
> Lurer på om "boots" mon er lukkede i bunden for at holde skidt ude.
> Er såen noen "boots" egnet til at beskytte hoven så hesten ka komme ud...?

De kan være. Nogle boots er mere velegnede end andre til det formål.
EasyCareInc, som laver EasyBoot har en speciel model til medicinske
formål, men jeg tror ikke at den er specielt slidstærk. Den hedder
EasySoaker, og kan ses her:
   http://www.easycareinc.com/our_boots/easy_soakers/EasySoakers.aspx
De skriver direkte selv:
   "Important: The EasySoaker is intended for soaking
   and medication purposes only. It should not be used
   for riding or turnout. You should practice application
   and removal of the EasySoaker before use with
   medications to insure a proper fit."

Så jeg tror ikke at den kan komme ud med den sko på, men du kan
jo prøve i en time eller så.

Easyboot epic eller boaboot kunne godt være mere egnet og de er
lukket i bunden. Hvis du så kommer tape rundt om hestens ben og
taper sko og hest sammen, så burde der komme minimalt med snavs
ned i skoene. Min erfaring er at der kommer altså lidt jord ned
i skoen når man rider.

Easyboot * er lavet af gummi? og burde kunne klare medicin. Men
der er også lidt metal på siderne. Boaboot kan jeg ikke huske hvad
har indvendigt, men sålen er af gummi. Der er vidst ikke noget
metal indvendigt på siderne.

Jeg har ingen erfaring med at lade hesten gå på fold med disse
sko på, men hvis den kan holde til at man rider den i nogle timer
så kan den vel også holde til at gå med skoen i nogle timer på
en fold.

Det kan være at den simple model uden gaitor, altså den model
som bare hedder easyboot vil være det bedste valg til at gå rundt
med HELE tiden, fordi den kun sidder omkring hoven, og at resten
af koden og benet derfor får luft som normalt. Men også her kommer
der jord ind, og så skal du jo tape alligevel, men måske tapen her
kunne holdes kun på ydersiden af hoven, som måske ikke har brug
for luft.

Evt. kan hesten klare adskillige dage med en disse sko på fordi den
ikke bliver redet. Folden kunne antages at være mere afslappende.
Men skal den ud på en mudder fold vil jeg kun anbefale easyboot epic.

Der findes andre sko på markedet, se nogle af dem på denne oversigt:
   http://www.tribeequus.com/boots.html

Hvis du vælger at prøve en sko for at beskytte hestes hovbyld,
så ville det være rart at høre om dine erfaringer senere.

Hvis du har problemer med at tage skoene på, og bor i nærheden
af københavn så kunne jeg måske godt overtales til at vise dig
hvordan jeg kommer dem på. Lige ledes på Bornholm, hvor du iøvrigt
også kan se skoene da mine er derovre for tiden.

JonB
ps: jeg kender en dansker som har forhandlet boaboots, men jeg
ved ikke om de gør det længere. De var dengang også fra Københavns
området.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 05-03-08 20:52

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> [...]
>EasyCareInc, som laver EasyBoot har en speciel model til medicinske
>formål, men jeg tror ikke at den er specielt slidstærk. Den hedder

Tak for linket. Kan den bare holde til et par dage ville det være helt fint.
Jeg prøver det i hvert fald.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-03-08 21:14

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Tak for linket. Kan den bare holde til et par dage ville det være helt fint.
> Jeg prøver det i hvert fald.

Fint. Det ville være dejligt hvis du skrev om dine erfaringer senere.

JonB

Fra : liz

Dato : 06-03-08 08:42

Ole, du kan se om ikke du kan får råd og vejledning her:

http://www.hovfokus.dk/

Han er meget flink og giver en god service:

Liz

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-03-08 07:19

On Mar 5, 3:09 pm, Ole Braad-Sørensen <nos...@soholm.com> wrote:

> [...]
> Hullet er på størrelse med en 50 øre og skal renses og smøres med sårsalve,
> hvorefter hesten skal stå i boks hvad den er ret utilfreds med.

Hvis ikke I allerede gør det nu så prøv at høre jeres dyrlæge om hvad
han/hun vil sige til at I vasker det i Blå Biotex.
Vores dyrlæge anbefaler det da enzymerne deri skulle være gode til
sårheling.
Men det skal være den blå.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 05-03-08 20:52

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>han/hun vil sige til at I vasker det i Blå Biotex.
>Vores dyrlæge anbefaler det da enzymerne deri skulle være gode til

Utroligt. De enzymer der er i biotex er til at fjerne pletter og har intet at
gøre med de enzymer der skal til for sårheling.

Den med biotex er en udbredt misforståelse og forlænger kun sårhelingen.
(Læs f.eks. i Magasinet Hest i dette nummer)

Har været til en længere forelæsning om sårheling som vore to heste-dyrlæger
velvilligt har arrangeret for os. Det udviklede sig til et helt
førstehjælpskursus for heste og udarbejdelse af en førstehjælpskasse med alle
nødvendige remedier til sårpleje. Disse bliver flittigt brugt i dette tilfælde
og en tydelig bedring er i sigte. Det er bare synd for det stakkels dyr der er
vant til at buldre afsted derudaf med indlagte bukkespring, så lige pludselig
ikke må rende rundt sammen med de andre og lave krumspring, bare fordi "den
gamle" er bange for at der ska komme skidt i såret.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-03-08 02:44

On Mar 5, 8:51 pm, Ole Braad-Sørensen <nos...@soholm.com> wrote:

> [...]
>
> Den med biotex er en udbredt misforståelse og forlænger kun sårhelingen.
> (Læs f.eks. i Magasinet Hest i dette nummer)

Det er så ikke vores opfattelse, men jeg har ikke mulighed for at læse
det blad.

Ja, helt bestemt.