Glat staldgulv, hvad har I gjort?
Fra : lewerenz

Dato : 03-03-08 15:49

Er der nogen, som har erfaringer med at gøre et betongulv mere sikkert at
færdes på i stalden for heste og mennesker. Jeg har tænkt på gummimåtter,
maling med sand i og få skåret mønster i gulvet.
Gummimåtterne er monsterdyre, virker de? - ved godt intet er for dyrt når
det gælder sikkerhed, men det skal altså også betales. Er i tvivl om maling
med sand i holder en sæson - bliver det umuligt at feje - og aner ikke om
der overhovedet kan skæres mønster i et betongulv og om gulvet så bliver
ødelagt.

Lige nu bruges den stive kost, når vi fejer, undgår vand på gulvet for det
er her det går galt og prøver at få alle til at feje møg væk fra gulvet med
det samme, da jeg mener at det er en væsentlig kilde til at gøre gulvet
fedtet.

hilsen MEtte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-03-08 17:51

lewerenz wrote:
> Er der nogen, som har erfaringer med at gøre et betongulv mere sikkert at
> færdes på i stalden for heste og mennesker. Jeg har tænkt på gummimåtter,
> maling med sand i og få skåret mønster i gulvet.

Så længe der ligger møg vil man altid glide. Jeg plejer
ikke at glide på beton, og jeg mindes ikke at mine forældres
heste glider, og de har altså beton. Evt. kan du drysse betonen's
overflade med skærver når den støbes, derved står folk, og sikkert
heste bedre fast da underlaget giver modstand.

> [...]
> det samme, da jeg mener at det er en væsentlig kilde til at gøre gulvet

Hvad med en elektrisk gulvfeje maskine? Du kan sikkert købe
nogle stykker for den pris gummimåtter koster, og så slipper
du lidt for besværet med at feje.

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 18-03-08 10:22

> [...]
> er her det går galt og prøver at få alle til at feje møg væk fra gulvet
> med det samme, da jeg mener at det er en væsentlig kilde til at gøre

Jeg synes faktisk ikke at gummimåtter er dyre i forhold til
kvaliteten/holdbarheden (afhængig af producenten naturligvis), men de skal
limes og fuges overordentligt godt fast, hvis de ikke skal give dig enormt
meget arbejde med at flytte dem (de er som regel tunge) for at gøre
underlagt rent, som også skal være helt tør igen inden du ligger måtten på
plads.

Hvis du absolut skal gøre noget, vil jeg forslå at du får lagt noget
flydende gummigranulat. Det er ikke så blødt som gummimåtte, men er generelt
skridsikkert.

Iben