Maria F. ) hjææp? OT
Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-03-08 20:44

Hejsa...

Du henviste mig på et tidspunkt til amerika thisted, som skulle have små
varmemåtter/plader. Jeg har luret hele siden igennem uden at finde nogen.
Måske kan du pege mig i den rigtige retning?
(Jeg var i øvrigt ikke klar over hvor mange underlige ting man kan få til
høns- Hvem har dog hørt om hønsebriller?)

Mvh. Nana

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-03-08 20:57

On 2008-03-03 20:43:35 +0100, "Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> said:

> [...]
> (Jeg var i øvrigt ikke klar over hvor mange underlige ting man kan få til
> høns- Hvem har dog hørt om hønsebriller?)

Hvornår kommer det link du viftede med forleden?

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-03-08 21:22

"

> Hvornår kommer det link du viftede med forleden?
>
> --

Det burde være på vej. Åndet nok kan jeg ikke finde kablet til mit kamera,
hvor de afsluttende billeder er på. Jeg leder heftigt... Og smider link på
jer så snart jeg har lavet en serie.
Jeg har i øvrigt smidt vand og planter i tanken nu, som bare får lov til at
stå og hygge i nogle uger inden jeg smider et par fisk derned.
Jeg har tre andre akvarier, som kører semi-okay og jeg har et hav af sære
vandplejemidler som jeg fik med ved det sidste brugt-akvarie køb. Kan det
svare sig at smide et par skvæt af plejemidlerne i? Eller skal jeg bare
kickstarte med et par liter fra de gamle akvarier? Noget af det er for at
minimere vandskift, nogle af de andre er til at fjerne chlor i vandet.
Fatter hul af hvad de skal bruges til, men det virker absurd at putte dem i,
da de har en skummel blå farve som jeg syntes der suspekt ud. LOL (Fik
ubrugeligt og unødvendigt lort for ca 1000lr med, da jeg købte et akvarie
for 250lr. Har sgu aldrig ejet så meget autentisk akvarie-crap før, men
prøves skal det da.)
Leder dælme efter det kabel igen...

Fra : Frandsen

Dato : 10-03-08 11:01

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i meddelelsen
> Det burde være på vej. Åndet nok kan jeg ikke finde kablet til mit kamera,
> hvor de afsluttende billeder er på. Jeg leder heftigt... Og smider link på
> jer så snart jeg har lavet en serie.

Det glæder jeg mig til.

> Jeg har i øvrigt smidt vand og planter i tanken nu, som bare får lov til
> at stå og hygge i nogle uger inden jeg smider et par fisk derned.

Fint nok, men man behøver ikke at vente.

> Jeg har tre andre akvarier, som kører semi-okay og jeg har et hav af sære
> vandplejemidler som jeg fik med ved det sidste brugt-akvarie køb. Kan det
> svare sig at smide et par skvæt af plejemidlerne i?

Mja, vi er mange, der i mange år ikke har brugt vandplejemidler.

> Eller skal jeg bare kickstarte med et par liter fra de gamle akvarier?

Kan ikke bruges til noget. Hvis vi snakker om bakteriekultur, så skal det
være grus og filtermateriale. Men bakterierne skal også have noget at leve
af, så fisk skal der også i.

> Noget af det er for at minimere vandskift, nogle af de andre er til at
> fjerne chlor i vandet.

Hvis der har været vand i akvariet i nogle dage, så er kloret væk.

> Fatter hul af hvad de skal bruges til, men det virker absurd at putte dem
> i, da de har en skummel blå farve som jeg syntes der suspekt ud. LOL

Vandplejemiddel har flere funktioner. 1) Giver krystalklart vand (Yeah
right). 2) binder tungmetaller. 3) neutraliserer klor. 4) beskytter
slimhinder og gæller. 5) styrker modstandskraften. 6) virker antistressende.
Det påstås om Vita Aquabon.

Af alle disse lovprisninger, skal man lægge mærke til 4) beskytter
slimhinder og gæller. Der findes et middel i det der tilsætningshalløj, et
eller andet trebogstavs som jeg selvfølgelig ikke kan huske, som rent
faktisk ser ud til at virke. Dette kan være grund nok til at bruge det, men
egentlig kun hvis fiskene har behov for det, som f.eks. beskadiget slimlag.
Nu kan man imidlertid købe det der trebogstavshalløj for sig. Det skulle
være ret koncentreret, så der var vist til 20.000 - 50.000 liter i en
flaske. Som sagt kan jeg ikke huske hvad der hedder, og jeg fik aldrig
undersøgt, hvor man i så fald kan købe det.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 12-03-08 20:59

Frandsen wrote:

> Fint nok, men man behøver ikke at vente.

så går du da i mod samtlig akvarielitteratur... undskyld mig, men jeg synes
da netop det er ret indlysende hvorfor man skal vente et par uger inden
fiskene kommes i..

Rasmus

Fra : Frandsen

Dato : 13-03-08 09:30

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i meddelelsen

> så går du da i mod samtlig akvarielitteratur... undskyld mig, men jeg
> synes da netop det er ret indlysende hvorfor man skal vente et par uger
> inden fiskene kommes i..

Det må være gammel akvarielitteratur. Hvad er den indlysende grund?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-03-08 21:30

> Du henviste mig på et tidspunkt til amerika thisted, som skulle have små
> varmemåtter/plader. Jeg har luret hele siden igennem uden at finde nogen.
> Måske kan du pege mig i den rigtige retning?

Varenumer 836g - 18 cm varmeplade.

Hvis du skriver varme i "søg på varenavn", så kommer der sjove ting - dog
ikke briller

Mv hMaria

Fra : Per, Herringe

Dato : 03-03-08 21:58

I meddelelse: 47cc54e4$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Nana Sørensen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> (Jeg var i øvrigt ikke klar over hvor mange underlige ting man kan få
> til høns- Hvem har dog hørt om hønsebriller?)

Jeg har set noget varme-noget til at lægge under terraier. De var lidt
store, men så vidt jeg kunne se på embalagen kunne de fås mindre. Det var i
Plantorama i Odense.

Jeg kan ikke se noget på deres side, men det kunne måske lade sig gøre at
ringe til dem og spørge.

http://plantorama.dk/produktsortiment/dyrecenter.html

--
MVH Per, Herringe