Lak til hjemmebygget baggrund
Fra : Nana Sørensen

Dato : 20-02-08 19:37

Hej gruppe...

Jeg er igang med at bygge en akvariebaggrund af flamingo, fliseklæb og sand,
og jeg skal bruge noget lak til ligesom at fiksere det hele til sidst.
Jeg har tænkt mig at male den med akrylmaling og så som sagt lakere. Men med
hvad? Noget der er giftfrit for fisk når det er tørt? Hvad kan det være?

Mvh. Nana

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-02-08 12:59

On 2008-02-20 19:36:35 +0100, "Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> said:

> Hej gruppe...
>
> Jeg er igang med at bygge en akvariebaggrund af flamingo, fliseklæb og sand,
> og jeg skal bruge noget lak til ligesom at fiksere det hele til sidst.

Det kommer til at se forfærdeligt ud. Lakken vil give din baggrund
skin, og fiskene vil blive stressede af det, da det vil virke ligesom
et spejl. Hvis du absolut skal lakere din baggrund, skal det gøres lige
efter du er færdig med at forme den, og så smider fliseklæber og sand
ovenopå lakken. Jeg kender dig ingen der lakerer deres baggrund.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Nana Sørensen

Dato : 27-02-08 16:06

"Thomas Schreiber" <fornavn@macfly.dk> wrote in message

> [...]
> færdig med at forme den, og så smider fliseklæber og sand ovenopå lakken.
> Jeg kender dig ingen der lakerer deres baggrund.

Jeg fandt et par sider efter jeg havde spurgt, hvor folk bruge skibslak,
uden problemer med genskin osv.
Jeg fandt dog på en anden løsning. Jeg fik det råd at bruge giftfri
akrylmaling, som jeg jo skulle bruge alligevel til at male den med, og den
blev rent ud sagt pisseflot. Selcom akrylmaling skinner en del, så gjorde
det absolut ingen forskel da jeg smed det i vandet, og jeg tvivler på at
selv den blankeste baggrund have kunnet lave spejleffekt.
Pointen med lakken var jo netop at forsegle sandet, så det havde ikke
hjulpet så meget at lægge den på under sandet, men malingen klarede det i
øvrigt perfekt, og det endda uden at fjerne sandstrukturen.
Hvis nogen er nysgerrige, så har jeg billeder af hele processen.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-02-08 16:22

On 2008-02-27 16:06:11 +0100, "Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> said:

> [...]
> det absolut ingen forskel da jeg smed det i vandet, og jeg tvivler på at
> selv den blankeste baggrund have kunnet lave spejleffekt.

Ok, det tvivler jeg nu på er korrekt, da der vil være tydelig forskel
på en baggrund der er lakeret og ikke lakeret.

> Pointen med lakken var jo netop at forsegle sandet, så det havde ikke
> hjulpet så meget at lægge den på under sandet, men malingen klarede det i
> øvrigt perfekt, og det endda uden at fjerne sandstrukturen.

Hvorfor laver en lækker baggund med rigtig sand, hvorpå at male den over?!?!

> Hvis nogen er nysgerrige, så har jeg billeder af hele processen.

Har du et link?

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Nana Sørensen

Dato : 28-02-08 00:32

> Ok, det tvivler jeg nu på er korrekt, da der vil være tydelig forskel på
> en baggrund der er lakeret og ikke lakeret.

Jeg havde den i vand både før og efter jeg malede den med akrylmalingen, og
der var absolut minus forskel. Nu er akrylmalingen selvfølelig heller ikke
lakblank, men de billeder jeg så af træakvarier der havde fået mange lag
skibslak var der heller ikke genskin på, selvom billederne var taget med
blitz.

> Hvorfor laver en lækker baggund med rigtig sand, hvorpå at male den
> over?!?!

Fordi sandet var kattelortesandkassekedeligt. Sådan beige og meget
ensfarvet kedeligt. Jeg var ude efter en ret mørk sten-agtig rustik baggrund
med alger og sådan på. I forskellige farver, duppet på med halvtør pensel.
Jeg har altså ikke bare malet det over med ensfarvet kommunegrå. LOL
Det er et regnskovsinspireret akvarie, og mit grus er ret mørkt og det
skulle det jo passe til.

> Har du et link?

Jeps, i morgen aften. Silikonen er igang med at tørre, så der går lige 12
timer før jeg kan vende akvariet til et afsluttende billede. I øvrigt
pissesvært at fange alle farverne og strukturen fordi blitzen overbelyser,
så billeder bliver lidt misvisende. Men jeg ryster alt for meget på hænderne
til at tage det uden, fordi lukketiden så bliver for langsom.
Smider link i morgen.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 21-03-08 07:16

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har tænkt mig at male den med akrylmaling og så som sagt lakere. Men
> med hvad? Noget der er giftfrit for fisk når det er tørt? Hvad kan det

Jeg er ikke nogen ørn i at bygge baggrunde, men har bygget 3-4 stykker, som
blev acceptable. Jeg bruger alfix flisemørtel med farve i, til at "male"
flamingoen med. Så kan man drysse sand henover flisemørtelen mens den er
våd. '

Mvh. BK