Mini-bitte lille varmelegeme?
Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-02-08 23:54

Hej gruppe...

Jeg skal bruge en løsning, der kan opvarme fra 0,5 liter vand op til 5,5
liter vand til 23 grader og holde det der stabilt.
Jeg har kigget på varmelegemer, men de er enten for store rent fysisk eller
beregnet til langt større beholdere. Det mindste jeg fandt var 50 watt.

Nogen forslag fra eksperterne?

Mvh. Nana

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-02-08 00:35

Og lige et tillægsspørgsmål:

Vil et almindeligt varmelgeme dø af at være delvist over vandet? jeg gætter
på ja.

Jeg har fundet det her, på 7,5 watt. Bare på en amerikansk side, med dumt
amerikansk stik.

http://www.petstore.com/ps_ViewItem-SearchStr--action-view-idProduct-HD10401-idCategory-FIHTIH-category-Hydor_Mini_Aquarium_Heater_7.5_Watt_for_tanks_up_to_5_gallons_Saltwater_Aquarium_Supplies_Heaters_Inline__Specialty-vendor-.html

Fra : Per, Herringe

Dato : 18-02-08 01:19

I meddelelse: 47b8c4bd$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Nana Sørensen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
>
> http://www.petstore.com/ps_ViewItem-SearchStr--action-view-idProduct-HD10401-idCategory-FIHTIH-category-Hydor_Mini_Aquarium_Heater_7.5_Watt_for_tanks_up_to_5_gallons_Saltwater_Aquarium_Supplies_Heaters_Inline__Specialty-vendor-.html

Er der ikke også noget med en netspænding på kun 110volt i USA ?

--
MVH Per, Herringe

Fra : Frandsen

Dato : 18-02-08 10:41

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har kigget på varmelegemer, men de er enten for store rent fysisk
> eller beregnet til langt større beholdere. Det mindste jeg fandt var 50

Ja, hvis det på 50 watt er termostatstyret, så brug det. Hellere bruge et
overdimensioneret end et underdemensioneret.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-02-08 17:54

"Frandsen" <a@b.c> wrote in message
> "Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, hvis det på 50 watt er termostatstyret, så brug det. Hellere bruge et
> overdimensioneret end et underdemensioneret.

Ja, det ved jeg. Men nu drejer det sig om en lillebitte beholder og kun 0,5
liter vand, dvs. ca fem centimeter, så ting der skal stå lodret går bare
ikke.

Fra : Henrik Lohse

Dato : 18-02-08 10:39

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har kigget på varmelegemer, men de er enten for store rent fysisk
> eller beregnet til langt større beholdere. Det mindste jeg fandt var 50

Prøv at kigge på dette:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=138001+*+138002+*+138003+*+138005+*+138006+*+138011+*+138012&t=temartic_e&userid=Zk91xwzwtpfbPYRg570fSuakOfCcVY5O7w2

mvh
henrik

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-02-08 17:53

?

> Prøv at kigge på dette:
> [...]

Den ser bare ud til at varme enormt meget og skal kombineres med
temperaturregulator, og så bliver det næsten for stort til 0,5 liter. Men
tak...

Fra : Bainz

Dato : 18-02-08 17:13

> [...]
> Jeg har kigget på varmelegemer, men de er enten for store rent fysisk
> eller beregnet til langt større beholdere. Det mindste jeg fandt var 50

Lige frem ekspert det er jeg nok ikk men har selv den her type varmelegme i
mine akvariumer og de er meget stabile med hensyn til varme og såå tåler de
at være ovenvande.
ligger lige et link til dig her.
http://akvanet.dk/varmelegmer/via_aqua_varmelegeme/via_aqua_titanium_varmelegeme_50_w_534_da.html
såå er der bare det med pladsen om der er nok af den.
Bainz

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-02-08 18:02

> [...]
> såå er der bare det med pladsen om der er nok af den.

Og det er lige netop det jeg ikke har. Jeg har fundet bittesmå varmelegemer
som ser ud til at opfylde mit behov, men bare kun på udenlandske sider med
irriterende stik på. Ih...

Til oplysning:

Jeg har 15 x 6 centimeter at gøre godt med. Det er altså vandstanden der
kun er 5 cm, så alt der skal stå lodret og være dækket af vand er udelukket.
.. Det er til et miniakvarie der skal bruges til at klække triops, men jeg
kan ikke få temperaturen op over 18 grader herhjemme.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-02-08 19:02

> [...]
> udelukket. . Det er til et miniakvarie der skal bruges til at klække
> triops, men jeg kan ikke få temperaturen op over 18 grader herhjemme.

Stil glasset ned i en balje, hvor der kan være et større varmelegeme. Dæk af
så du mindsker varmetab og undgår vanddamp.

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-02-08 21:01

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Stil glasset ned i en balje, hvor der kan være et større varmelegeme. Dæk
> af så du mindsker varmetab og undgår vanddamp.
>
> Mvh Maria

Det er faktisk en god ide, men det går ikke, da jeg ikke kan flytte dem i
mindst 3 ger derefter, plus at de skal have lys.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-02-08 21:54

> Det er faktisk en god ide, men det går ikke, da jeg ikke kan flytte dem i
> mindst 3 ger derefter, plus at de skal have lys.

Det lyder mere af mangel på fantasi end mangel på muligheder. Sæt dem i
vinduet og overdækket til de skal have lys.

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-02-08 23:56

> Det lyder mere af mangel på fantasi end mangel på muligheder. Sæt dem i
> vinduet og overdækket til de skal have lys.
>
> Mvh Maria

Mangel på fantasi? absolut ikke.
Jeg gider bare ikke at have en balje stående med et glas i i tre uger, når
Triops i gennemsnit kun lever syv uger. Desuden skal de stadig have samme
varme efter de er blevet større, så dvs. at jeg ville skulle have baljen
stående i hele deres livscyklus, hvilket både er grimt og uinteressant, da
jeg så ikke får glæde af dem.
De skal i øvrigt have lys fra dag et og da jeg bor i et gammelt rækkehus, så
er der sgu pissekoldt i vinduerne pga. træk.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-02-08 19:59

> [...]
> De skal i øvrigt have lys fra dag et og da jeg bor i et gammelt rækkehus,
> så er der sgu pissekoldt i vinduerne pga. træk.

En større glasbowle med plads til varmelegemet?

Mvh Maria
- der bare kommer med forslag

Fra : Nana Sørensen

Dato : 19-02-08 22:42

> En større glasbowle med plads til varmelegemet?
>
> Mvh Maria
> - der bare kommer med forslag

Problemet er at de kræver lille vandmængde og lav vandstand de første par
uger, så at skaffe en større beholder er ikke løsningen. Der skal være ca en
halv liter vand spredt ud på fem centimetes vandstand.
Jeg mangler derfor et varmelegeme der er så småt at det kan være over vand,
eller noget der kan sidde uden på tanken og varme lidt op på den måde.

Fra : AJ

Dato : 19-02-08 23:22

> Jeg mangler derfor et varmelegeme der er så småt at det kan være over
> vand, eller noget der kan sidde uden på tanken og varme lidt op på den
> måde.

Hvad med et varmekabel rundt om glasset?

--
AJ

Fra : Nana Sørensen

Dato : 19-02-08 23:38

"AJ" <ajogkuglerne@hotmail.com> wrote in message

> "Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad med et varmekabel rundt om glasset?
>
> --
> AJ

Det var jeg faktisk også ude i på et tidspunkt, men droppede ideen, da jeg
indså at det nok ikke var hele varmeledningen jeg skulle bruge, og så ville
jeghave haft et par meter overskudsledning til at ligge og varme gulvet.
Jeg har overvejet en almindelig varmeplade, som den man bruger til
terrrarier, men jeg kan ikke finde dem små nok.
Kan heller ikke helt finde ud af om det bliver for ukontrolleret med
temperaturen.

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 19-02-08 23:23

Hvad med at sætte det ovenpå en varmeplade og droppe
temperaturføleren ned i vandet.

MVH
Svend Erik

Fra : Nana Sørensen

Dato : 19-02-08 23:39

"Svend Erik Østergaard Nielsen (slet KANP8)" <s.e@KANP8pc.dk> wrote in
message news:12034601240.402581426610453@dtext.news.tele.dk...
> Hvad med at sætte det ovenpå en varmeplade og droppe
> temperaturføleren ned i vandet.
>
> MVH
> Svend Erik

Det er en god ide, men jeg har svært ved at finde varmeplader der er små
nok. jeg har nemlig kun 18x18 cm at gøre godt med.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-02-08 16:49

> Det er en god ide, men jeg har svært ved at finde varmeplader der er små
> nok. jeg har nemlig kun 18x18 cm at gøre godt med.

Tænk i høns
Amerika-thisted har små varmeplader.

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 20-02-08 17:10

> Tænk i høns
> Amerika-thisted har små varmeplader.
>
> Mvh Maria

Amerika-thisted? Har aldrig hørt om det før, men google er min ven, sammen
med dig selvfølgelig. Jeg kigger på det. Tak skal du have.