Nyt akvarium
Fra : pkjacobsen

Dato : 14-02-08 04:06

Jeg har som barn haft et 80 liters ferskvandsakvarium. Nu har jeg selv
fået børn, og har både for deres og min egen skyld lyst til at sysle
med akvariehobbyen igen, og har kigget en del på udstyr. Men der er
åbenbart sket lidt siden jeg sidst rodede med det!
Jeg regner med 128-160 liter, ferskvand, selskabsakvarium. Hvilke
komponenter er gode? Pumpe, filter, varmelegeme, lampe?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-02-08 12:39

pkjacobsen wrote:

> [...]
> Jeg regner med 128-160 liter, ferskvand, selskabsakvarium. Hvilke
> komponenter er gode? Pumpe, filter, varmelegeme, lampe?

Selvom der selvfølgelig er forskel på kvaliteten, så er den generelt ret
høj. Selv i den billige ende. Så få et tilbud af din lokale akvariepusher.
Det er jo slet ikke sikkert ungerne synes det er sjovt mere en den første
uge.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 14-02-08 20:46

> [...]
>Jeg regner med 128-160 liter, ferskvand, selskabsakvarium. Hvilke
>komponenter er gode? Pumpe, filter, varmelegeme, lampe?

Velkommen tilbage til hobbyen.

Sørg for gud skyld for at få noget ordenligt lys. De fleste "startpakker"
leveres med alt for lidt lys, kun et enkelt lystofrør i akvariets længde.
Det er alt for lidt, planterne sygner hen og det er ikke til at få balance i
akvariet, hobbyen får en brat død fordi akvariet ser ud af h... til. Det er
specielt synd for børnene som får ødelagt lysten.

Køb et udvendigt filter, det fylder ikke op i akvariet og er let at
vedligeholde. Og husk så at starte meget forsigtigt op med meget få, eller
ingen fisk, til kvælstof-cyklusen er kommet ordentlig igang - få gerne lidt
filterslam fra et velfungerende akvarie. Hvis du så skifter vand tit og
giver lidt micronæringsgødning (uden N og P), så skal det nok blive en
success.

Mvh
Jacob

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 02-03-08 15:41

Hej

Du kan en 54 l startpakker til omkring 400 kr f.eks i Aldi
eller ved flere akvarieforretninger i Aalborg det er med alt
Pumpe -varme baggrund- lys - fodder det eneste der mangler er
grus, planter og fisk. Det fungerer udmærket og er en nem og
billig måde at starte på.

MVH
Svend Erik