Styre hastighed på Eheim pumpe.
Fra : UnlimitedCph

Dato : 11-02-08 14:03

Hejsa..

Jeg er igang med at lege lidt med styring af mit akvarie.
Til det bruger jeg en modular Siemens PXC-64, hvor jeg selv kan
bestemme hvilke ind og udgange jeg vil bruge. Herefter er det "bare"
simpel blokprogrammering, efter hvordan jeg fletter programmet sammen.

pt. styrer jeg lyset, slukket/aftenbelysning/dagsbelysning, lyset
kører mellem de forskellige stadier via en rampe.
Udfra udstyringen til lyset (0-10v) styrer jeg hvornår jeg skal tænde
for mit co2 og for min co2 reaktor.

Derudover styrer jeg uv-lys, varmelegeme.

Mit næste projekt er at styre tilførelsen af co2 udfra ph værdien, men
jeg mangler en ph måler der kan sidde i akvariet og måle konstant og
give enten 4-20mA eller alternativt 0-10V ud.

Derudover vil jeg også styre hastigheden på pumpen, så jeg kan sænke
gennemstrømningen om natten, eller nogen gange i løbet af dagen.
Hvordan klarer jeg dette ? Kan det klares med en almindelig lysdæmper
eller skal der en frekvensomformer til ?

Håber der er en der har nogen gode ideer til hvordan jeg løser mine
problemer :)

Mvh Flemming Hansen

Fra : Frandsen

Dato : 12-02-08 09:22

"UnlimitedCph" <unlim97@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>Derudover styrer jeg uv-lys, varmelegeme.

Jeg kan ikke se fidusen i at styre uv-lys?!

>Mit næste projekt er at styre tilførelsen af co2 udfra ph værdien, men
>jeg mangler en ph måler der kan sidde i akvariet og måle konstant og
>give enten 4-20mA eller alternativt 0-10V ud.

Lyder spændende og dyrt for sådanne nogle kan trods alt købes. Men er
det nødvendigt, at holde en konstant pH? Mange fisk kommer fra et miljø,
hvor pH skifter i løbet af et døgn. Jeg kan forestille mig, at pH i havet og
store floder er rimelig konstant, men jeg ved ikke.

> [...]
>Hvordan klarer jeg dette ? Kan det klares med en almindelig lysdæmper
>eller skal der en frekvensomformer til ?

Hvor stort er dit akvarium? Jeg går ud fra, at det er ferskvand?! Er det
pumpe med filter? Ekstern spandpumpe? Jeg har ikke hørt om, at man f.eks.
med lysdæmper kan sænke performance på pumpen - tvært imod! Det er altid
blevet anbefalet at klemme slangen på udstrømmersiden, hvis man vælge sænke
performance, men at gøre det elektronisk kræver nok noget "ventil noget". Du
kan da prøve med en lysdæmper. Jeg formoder ikke, at pumpen kan gå i stykker
ved at få for lidt strøm.

>Håber der er en der har nogen gode ideer til hvordan jeg løser mine
>problemer :)

Det er godt nok noget af et projekt, hvoraf jeg ikke rigtig kan se fidusen i
nogle af tingene

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-02-08 18:48

Jeg har en Eheim 2078e. Der er det indbygget.

Fra : UnlimitedCph

Dato : 12-02-08 11:34

> Jeg kan ikke se fidusen i at styre uv-lys?!
Pt. har jeg slet ikke uv-lys, men havde en ide om at det ikke skulle
køre konstant, men der tager jeg måske fejl ?
Min ide var at sænke hastigheden på pumpen om natten og bruge uv-lys,
så vandet løber "langsomt" forbi uv-filteret og dermed "bestråle"
vandet længere tid.

> [...]
> hvor pH skifter i løbet af et døgn. Jeg kan forestille mig, at pH i havet og
> store floder er rimelig konstant, men jeg ved ikke.
Jeg havde en ide om at sigte efter en ph værdi lige på 6,9-7,0 når der
er lys på akvariet. Når lyset er slukket (eller dæmpet mere end 50%)
vil jeg, ligesom nu, ikke tilføre co2, så der vil ph værdien jo stige
lidt når co2'en "fordamper" fra akvariet.

> [...]
> kan da prøve med en lysdæmper. Jeg formoder ikke, at pumpen kan gå i stykker

Mit akvarie er 325 liter og ja det er ferskvand, med selskabsfisk og
en masse planter.
Min pumpe er en eheim pro2 2028.

Jeg kan sagtens finde en ventil, hvor jeg kan styre flowet igennem
pumpen, men tanken var lidt at sænke hastigheden på pumpen (og dermed
spare LIDT på strømmen).

> Det er godt nok noget af et projekt, hvoraf jeg ikke rigtig kan se fidusen i
> nogle af tingene
Nogen ting skal der jo ikke nødvendigvis være en mening med :) Det
virkede jo fint med lys og co2 i akvariet da jeg havde to kontakture
og en sunriser.

Jeg skal bla. også have smidt en temperaturføler i vandet, så jeg kan
følge temperaturen. Når det så er sommer og temperaturen kommer over
en indstillet værdi i en valgt tid (når der er så varmt at vandet eks.
når over 29 grader en varm sommerdag) så bliver varmen afbrudt om
natten indtil temperaturen er under eks. 29 grader om dagen.
Hvis jeg holder 24 grader i akvariet og sommervarmen får vandet til at
stige 6 grader i løbet af en dag, vil det jo være en fordel at kunne
"køle" akvariet ned til måske 22 eller 23 grader om natten, så
temperaturen kun stiger til måske 28-29 grader om dagen. Men det er
selvfølgelig kun en ide jeg har, praktisk ved jeg ikke om det virker.

Fra : Frandsen

Dato : 13-02-08 09:42

> [...]
>Min ide var at sænke hastigheden på pumpen om natten og bruge uv-lys,
>så vandet løber "langsomt" forbi uv-filteret og dermed "bestråle"

Nåh sådan. Spørgsmålet er så, om det er nødvendigt at bestråle i længere
tid. Store pumper til ydendørs brug klarer det fint uden nedsat hastighed.

> [...]
>vil jeg, ligesom nu, ikke tilføre co2, så der vil ph værdien jo stige
>lidt når co2'en "fordamper" fra akvariet.

Teknisk set burde det også kunne lade sig gør, men er det besværet værd? Du
vil gerne spare lidt strøm på pumpen, men betale kassen for en pH-probe? Jeg
kan ikke rigtig forestille mig, at du har nogle fisk, der stiller krav til
lige netop den værdi?

>Mit akvarie er 325 liter og ja det er ferskvand, med selskabsfisk og
>en masse planter.
>Min pumpe er en eheim pro2 2028.

Øj, 325 liter bliver mit næste akvarium. Har fundet pladsen, nu skal jeg
finde pengene.

>Jeg kan sagtens finde en ventil, hvor jeg kan styre flowet igennem
>pumpen, men tanken var lidt at sænke hastigheden på pumpen (og dermed
>spare LIDT på strømmen).

Ja, det er så en anden snak, og der må jeg melde pas.

>Nogen ting skal der jo ikke nødvendigvis være en mening med :)

Præcis - jeg kunne bare ikke se meningen

> [...]

>temperaturen kun stiger til måske 28-29 grader om dagen. Men det er
>selvfølgelig kun en ide jeg har, praktisk ved jeg ikke om det virker.

Her kan jeg godt følge dig. Jeg måtte slukke for mit varmelegeme, da tempen
steg til 28. Lamperne er nok til at holde akvariet på 25-26 grader (160
liter). Jeg kan så blive lidt bekymret over, hvad der vil ske til sommer,
men det må tiden vise.

Har du air condition? Jeg har ingen mulighed for at køle min lejlighed ned,
med mindre at jeg skaber gennemtræk om natten, og så må jeg håbe på, at det
holder tørt, og at der ikke er tropiske nætter

Jeg har stort set ikke varme på i "sommerhalvåret", så jeg kan ikke hjælpe
akvariet ved at sænke rumteperaturen.

Spørgsmålet er, om 325 liter vand kan nå at smide 6 grader i løbet af
natten?