Lyve når man er 8 år???
Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 11-02-08 21:16

Hejsa.

Jeg har kendskab til en pige på 8 år hvis mor er i den situation at hun ikke
ved han skal gøre da hendes
datter er begyndt at lyve åbenlyst.

Har et par spørgsmål omkring det.

1. Hvorfor begynder et barn på 8 år at lyve åbenlyst?

2. Hvad skal der evt til for at få sandheden i stedet?

Normalt er det jo den rene rå sandhed der kommer ud af børnene

Mvh.Henrik

Fra : Sabina H.

Dato : 11-02-08 21:40

"Henrik, Silkeborg" <NOTdk8008@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa.
>
> Jeg har kendskab til en pige på 8 år hvis mor er i den situation at hun
> ikke ved han skal gøre da hendes datter er begyndt at lyve åbenlyst.

lyve om hvad feks?

> Har et par spørgsmål omkring det.
>
> 1. Hvorfor begynder et barn på 8 år at lyve åbenlyst?

det er sprængfarligt at spørge så direkte, uden nogen form for
baggrundsoplysninger på barnet....
børn begynder at lyve af et væld af årsager.... det kan være angst, det kan
være behagesyge, det kan være dårlig samvittighed, det kan være for at få
opmærksomhed og sådan kunne jeg blive ved....
man kan ikke sige en entydig årsag til at et barn lyver, det kommer HELT an
på det pågældende barn, forældrene til barnet, situationen barnet bor og
lever i og så vider og så videre....

> 2. Hvad skal der evt til for at få sandheden i stedet?

igen, det kommer an på barnet og hvad årsagen til at barnet lyver.....

> Normalt er det jo den rene rå sandhed der kommer ud af børnene

er det ikke en smule rosenrødt??
jeg har hørt direkte løgnehistorier komme ud af munden på børn helt ned til
5 års alderen....

--
Knus,
Sabina

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-02-08 07:47

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> writes:

> jeg har hørt direkte løgnehistorier komme ud af munden på børn helt
> ned til 5 års alderen....

Jf. en artikel i Berlingske, begynder børn i 4 års-alderen at forstå
at man kan komme længere med smiger end med sandheden.
http://www.berlingske.dk/article/20080130/viden/80130024/

Mvh Trine

Fra : Wilstrup

Dato : 06-03-08 14:02

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i meddelelsen
> " > er det ikke en smule rosenrødt??
> jeg har hørt direkte løgnehistorier komme ud af munden på
> børn helt ned til 5 års alderen....

Børn i den alder lyver ikke bevidst -de fantaserer, og det er
noget helt andet.
Kun større børn og voksne forstår at lyve bevidst.

En 8-årig kan sagtens fantasere om at hun så en bjørn på gaden
og gøre det så overbevisende at hun selv tror på det.
Der har været eksperimenter med børn på 5-6 år i fx
sædelighedssager, hvor man har kunnet konstatere at det ikke
tog en psykolog mere end et par dage førend barnet havde vilde
fantasier om et hospitalsophold vedkommende aldrig havde været
på.
Barne kunne udtale sig overbevisende og levende om
hospitalsophold, operationer m.v. så selv uvidende voksne
troede på historierne.

Fra : Holst

Dato : 11-02-08 22:59

Henrik, Silkeborg wrote:

> Har et par spørgsmål omkring det.
>
> 1. Hvorfor begynder et barn på 8 år at lyve åbenlyst?

Børn - og for den sags skyld også voksne - lyver sædvanligvis, fordi
derved opnår et eller andet, ofte blot noget opmærksomhed, popularitet
eller lignende.

> 2. Hvad skal der evt til for at få sandheden i stedet?

Se, det er nok det svære spørgsmål.

Første skridt på vejen til en løsning på problemet, vil helt klart være
at finde ud af, hvorfor pigen lyver, altså hvad hun vinder derved.

> Normalt er det jo den rene rå sandhed der kommer ud af børnene

Tjah ... børn er så absolut også flittige løgnere. Mange af dem er bare
ikke ret nemme at gennemskue. Men omvendt hører man jo ganske tit den rå
sandhed fra børn, fordi de ikke har det "filter", vi voksne har.