Definition af virksomhed vs. honorarlønnet
Fra : Morten Dam Jørgensen

Dato : 07-03-08 23:23

Hej gruppe.

Jeg er ved at starte en konsulent virksomhed, og har naturligvis en masse
spørgsmål jeg prøver at få styr på. Efter at have læst lidt i gruppen er jeg
blevet noget bekymret over min ellers nyvundne status som selvstændig
erhvervsdrivende!?

Siden jeg arbejder med IT udvikling så er det begrænset hvor meget tab jeg
lige kan se mig selv oparbejde. Jeg skal købe computere, software og
servere, men jeg har ikke et produktionstab jeg lige kan se (andet end at
kunderne kunne stikke af selvfølgelig!) Men det lader til at være
definitionen på hvad der er en selvstændig virksomhed.

En anden ting er at jeg som udgangspunkt er hyret af en virksomhed, men på
mine betingelser, det er altså mig som bestemmer udførselen af opgaven, hvor
det foregår og hvornår, men i hvert fald det første år vil jeg nok have 90%
opgave fra det ene firma og 10% fra andre varierende kunder, det kunne jo
også lugte lidt af lønmodtager.. Selv om jeg vil være ked af at blive kaldt
det i den sammenhæng ;)

Hvad er konsekvensen for mig hvis jeg bliver betragtet som honorarlønnet?
Jeg skal stadig være momsregistreret, så jeg kan vel trække moms fra mine
indkøb (af ovenstående) men kan jeg også afskrive investeringer? Jeg er klar
over at et decideret tab ikke kan modregnes i selvangivelsen, men hvad har
det ellers af betydning hvilken kategori de kaster mig i?

Venlig hilsen, den noget fortvivlede "direktør"

Morten

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 07-03-08 23:57

"Morten Dam Jørgensen" <mdj@mdjspamno.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad har det ellers af betydning hvilken kategori de kaster mig i?
>

> Venlig hilsen, den noget fortvivlede "direktør"

Med kun én kunde kan du efterf min mening godt glemme alt om selvstændig
virksomhed. Du kan lige så stikke din "kunde", dit skattekort, da din kunde
i den situation af Skat betragtes som almindelig arbejdsgiver og dig som
lønmodtager iflg. skat skal indeholde A-skat af dit honorar uanset, hvor
mange regninger, du skriver. Evt. øvrige "småkunder" omsætningsmæssigt skal
så blot indeholde B-skat. Svjh skal arbejdssgiver i mangel af skattekort
redegøre for 60%.

Du kan selvfølgelig aftale et bruttobeløb, der dækker dine omkotninger
(ingen momsfradrag) som for en timelønnet med feriepenge etc. En god idé vil
være, at din kunde/arbejdssgiver stiller det af indkøbte fornødne materiel
til din disposition.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)

Fra : Morten Dam Jørgensen

Dato : 08-03-08 00:25

"Karsten (7870)" <bito@karby.dk> wrote in message

> [...]
> uanset, hvor mange regninger, du skriver. Evt. øvrige "småkunder"
> omsætningsmæssigt skal så blot indeholde B-skat. Svjh skal arbejdssgiver i

Tanken er på ingen måde at jeg kun vil have en kunde, men lige nu er jeg kun
garanteret aftaler med én kunde, og jeg har ingen sikkerhed for at andre
stiller sig i kø så snart jeg åbner biksen.

Som jeg nævnte i tråden startet af Alex Christensen, så virker følgende sag
som relevant på et par punkter:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=218401&chk=201704#pos

specielt lægger de vægt på følgende:

Klageren fastlægger selv sin arbejdstid.
Klageren afholder selv de udgifter, der er forbundet med erhvervet, herunder
udgifter til kørsel, revisor, bogholderi, telefon, faglitteratur, kursus,
porto, edb-tilbehør m.v.
Klageren er ikke omfattet af ferieloven, funktionærloven,
arbejdsløshedsforsikringsloven, arbejdsskadeforsikringsloven eller
dagpengeloven.
Klageren er erstatningsansvarlig over for sin hvervgiver i tilfælde af
skader.
Klageren er frit stillet med hensyn til at påtage sig konsulentopgaver fra
tredjemand.
Klagerens virksomhed er momsregistreret.
Klageren har været/er medlem af en arbejdsløshedskasse for selvstændige
erhvervsdrivende.
Klageren er forpligtet til at finde en erstatningskonsulent i tilfælde af
forfald.
Betaling for klagerens leverancer betales løbende måned + 30 dage.
Klageren driver virksomhed for egen regning og risiko, idet han ikke er
tilsikret nye opgaver eller sædvanlige opsigelsesvarsler, og da han som
nævnt er erstatningsansvarlig for skader og bærer risikoen for sygdom eller
andet forfald.

Med undtagelse af arbejdsløshedskassen som jeg endnu ikke har meldt mig til
så passer de andre punkter på mig. Og sagen faldt til hans fordel.
..

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 08-03-08 10:28

> [...]
>
> Med undtagelse af arbejdsløshedskassen som jeg endnu ikke har meldt mig
> til så passer de andre punkter på mig. Og sagen faldt til hans fordel.

Der er åbenbart sket en masse sidden jeg sidst så en lignende sag. nogle
medafrbejdere i en elektronikvirksomhed havde i samtale med ledelsenm fået
den idé at tage arbejdet med hjem incl. komponenter og selvstændig
fakturering med moms (firma momsregistreret) og det hele.

Den gik ikke. Da der netop der kun var en kunde, blev de følgelig fortsat
at betragte som lønmodtagere idet de små enkeltmandsfirmaer blev betragtet
som hobbyvirksomhed.

Med disse dengang klare regler var fradrag etc. ikke på tale.
Karsten H. (7870)

Fra : alexbo

Dato : 08-03-08 00:03

"Morten Dam Jørgensen" skrev

> [...]
> kunderne kunne stikke af selvfølgelig!) Men det lader til at være
> definitionen på hvad der er en selvstændig virksomhed.

Ikke nødvendigvis et tab men en risiko, en selvstændig har selv risikoen for
at opgaven går godt, han får overskuddet og betaler tabet.
En selvstændig skriver fakturaer og opkræver moms.

> [...]
> kunne jo også lugte lidt af lønmodtager.. Selv om jeg vil være ked af at

Det er ikke altid lige nemt at skelne heller ikke for SKAT, flere og flere
arbejder på freelancebasis, om de derved er selvstændige eller nærmest
daglejere, er svært at sige.
Hvis du er hyret til at løse en opgave nærmest på timebasis er du mere
daglejer end selvstændig, men giver du et tilbud på en opgave og prisen er
den samme uanset hvor længe det tager, så er du selvstændig.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=112681&vId=201704&search=Definition¤lønmodtager

> [...]
> klar over at et decideret tab ikke kan modregnes i selvangivelsen, men
> hvad har det ellers af betydning hvilken kategori de kaster mig i?

Nej din momsregistrering ophæves du skal hverken opkræve eller fratrække
moms, og din arbejdsgiver skal trække skat af dine udbetalinger.

Jeg vil foreslå du bare går i gang, navnlig IT branchen har udklækket et hav
af "selvstændige" der ikke rigtigt falder helt ned i de kasser der findes i
forvejen, så SKAT er efter min mening ikke så emsige.

Hvis man vil se på om en maler der går hele dagen på den samme fabrik er
selvstændig eller ej, så ser man på om det er maleren der køber malingen, om
det er ham der har ansvaret for skader, om han får nærmest fast løn en
faktura hver måned på malerarbejde, eller om han skriver en faktura på hver
opgave.
Det er sværere med en IT konsulent, han går måske i flere år med samme
opgave, men det vil være klogt at undgå noget fastløn-lignende noget.

Man kan få et bindende svar fra SKAT til hvad man nu overvejer at gå i gang
med, det vil jeg fraråde, sådanne forhåndsgodkendelser vil dels være
restriktive, for en sikkerheds skyld, dels hænger man på et "forkert" svar,
det vil gøre det umuligt bagefter at være i god tro.

http://www.skat.dk/display.aspx?oId=360778&vId=201512&indhold=1

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Dam Jørgensen

Dato : 08-03-08 00:21

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> daglejer end selvstændig, men giver du et tilbud på en opgave og prisen er
> den samme uanset hvor længe det tager, så er du selvstændig.

Hej Alex tak for dit svar,

På ovenstående side fandt jeg et link til følgende sag:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=218401&chk=201704#pos

De argumenter der bliver ført for at personen er selvstændig
erhvervsdrivende mener jeg at kunne leve op til, og sagen faldt til
personens fordel.

Som jeg ser det har jeg absolut tænkt mig at udvikle en virksomhed mod
konsulent ydelser til varierende firmaer, men opstarten tager bare afsæt i
en aftale med ét firma, altså med en fuld ordrebog.

Fra : alexbo

Dato : 08-03-08 01:19

"Morten Dam Jørgensen" skrev

> [...]
>
> De argumenter der bliver ført for at personen er selvstændig
> erhvervsdrivende mener jeg at kunne leve op til, og sagen faldt til

En interessant sag:

"Landsskatterettens afgørelse
Skatteankenævnets afgørelse ændres.
Told- og Skattestyrelsen har indstillet den påklagede afgørelse ændret,
således at klageren anses for selvstændig erhvervsdrivende."

Sagen må været startet med at skatteforvaltningen ikke har anerkendt
konsulenten som selvstændig.
Han har klaget til ankenævnet som har stadfæstet skatteforvaltningens
afgørelse

Derefter går han eller måske Skattestyrelsen til landskatteretten hvor
Skattestyrelsen har
indstillet at afgørelsen ændres, det må betyde at Skattestyrelsen ved
nærmere gennemgang finder ankenævnets afgørelse forkert.

Nu er det nok ikke så svært at vinde i Landsskatteretten når man har
Skattestyrelsen på sin side mod ankenævnet, men det viser i hvert fald at
området ikke er klart defineret, og det kan heller ikke undre det er ikke så
enkelt.

Som jeg tidligere skrev så passer IT branchen ikke rigtig i de kasser
arbejdsmarkedet har været vant til at bruge.

Der har altid været konsulenter, men det har enten været større
konsulentvirksomheder til stor byggerier, eller enkeltkonsulenter til mange
små korte opgaver.

Nu er der enkeltkonsulenter til langstrakte opgaver.

Jeg synes du bare skal starte op, og så lige have problematikken i hovedet,
i stedet for at lade den en opgave løbe over i den anden, så skil dem ad
hvor det findes naturligt.

Jo flere enkeltsager du kan opvise jo bedre, det skal ikke se ud som om du
bare arbejder i løs vægt for den samme kunde/arbejdsgiver

mvh
Alex Christensen