Beskatning fri bil
Fra : LeifM

Dato : 07-03-08 14:56

Hej
Jeg har lige et par spørgsmål ang. fri bil.

I forbindelse med mit arbejde har jeg fået lov til at finde en bil til
ca. 250.000 kr som jeg får stillet til rådighed af firmaet. Jeg regner
med at finde en brugt bil med 3 år på bagen.

1. Hvis bilen kun er 30 måneder gammel bliver jeg så beskattet i
forhold til fulde nypris.
2. Når den samme bil så fylder 36 måneder, ændre beskatningen sig så
eller bliver jeg beskattet af nyprisen sålænge jeg har den som
fri bil.
3. I forbindelse med beskatning af brugt bil har jeg læst at enten er
købsprisen eller 75 % af nyprisen der bruges. Er det korrekt og i
såfald hvornår bruges hvad.
4. Hvis jeg beskattes af bilen må konen så eksempeltvis bruge den på
arbejde om lørdagen.
5. Er der ellers nogle regler for hvad man ikke må bruge bilen til
privat.

Håber at nogen kan hjælpe
Med venlig hilsen
Leif

Fra : alexbo

Dato : 08-03-08 00:15

"LeifM" skrev

[...]

Ikke når du spørger nu, SKAT regner med årgang, så en årgang 2005 er 4 år.
2005-06-07 var de dyre år, i 2008 regnes med 75% af nyvognsprisen.

2. Når den samme bil så fylder 36 måneder, ændre beskatningen sig så

Ja i bilens fjerde leveår.

3. I forbindelse med beskatning af brugt bil har jeg læst at enten er
købsprisen eller 75 % af nyprisen der bruges. Er det korrekt og i
såfald hvornår bruges hvad.
1.. Firmabil anskaffet højst tre år efter første indregistrering
Bilens værdi opgøres i det indkomstår, hvori første indregistrering er
foretaget, og i de to følgende indkomstår til den oprindelige nyvognspris og
herefter til 75% af nyvognsprisen.
2.. Firmabil anskaffet mere end tre år efter første indregistrering
Bilens værdi opgøres til arbejsgiverens købspris inklusive eventuelle
istandsættelsesudgifter

4. Hvis jeg beskattes af bilen må konen så eksempeltvis bruge den på
arbejde om lørdagen.
Ja.

5. Er der ellers nogle regler for hvad man ikke må bruge bilen til
privat.
Nej det er fuldstændig som hvis du selv ejede bilen, hvis du kører til
udlandet kan du trække dine udlandsbensinudgifter fra selv, hvis ikke din
arbejdsgiver betaler.

mvh
Alex Christensen

Fra : LeifM

Dato : 08-03-08 07:04

On 8 Mar., 00:15, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Nej det er fuldstændig som hvis du selv ejede bilen, hvis du kører til
> udlandet kan du trække dine udlandsbensinudgifter fra selv, hvis ikke din

Hej Alex
Mange tak for svaret, det var lige hvad jeg søgte.

MVH
Leif

Fra : alexbo

Dato : 09-03-08 10:03

"LeifM" skrev

>Hej Alex
>Mange tak for svaret, det var lige hvad jeg søgte.

Velbekomme.

mvh
Alex Christensen