Sigma regnskab og faktura fra tidligere re~
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-02-08 14:43

Jeg bruger Sigma regnskab og har opgjort moms for sidste kvartal 2007 + plus
startet nyt regnskabsår 2008. Jeg havde nogle udestående fakturaer. De er så
blevet betalt nu. Men når jeg så bogfører, får jeg en besked om at der er
opstået en fejl, da betaling vedr. sidste år. Umiddelbart kan jeg ikke se
problemet. Moms kommer på indeværende kvartal og årregnskabet bliver rettet
til for 2007. Er det bare en advarsel jeg skal "glemme" eller er der noget
som jeg overser?

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Hm

Dato : 25-02-08 17:16

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke se problemet. Moms kommer på indeværende kvartal og årregnskabet
> bliver rettet til for 2007. Er det bare en advarsel jeg skal "glemme"

kender ikke noget til Sigma, men du har vel medtaget disse fakturaer som
salg
i 2007 ¨ med moms i 4 kvt. 2007- når så kunden betaler nu så modregnes det
jo i debitorer i 2008 - der skal ingen moms med i år da momsen er afregnet
sidste år
Håber jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt
Hanne

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-02-08 20:13

"men du har vel medtaget disse fakturaer som salg"

Nej, det gør jeg generelt aldrig før jeg har modtaget pengene....

Men jeg tror ikke helt jeg forstår. Siger du at jeg skal "gennemføre"
bogføringen som om jeg har fået pengene, i det kvartal fakturaerne er
skrevet?

Fra : Hm

Dato : 25-02-08 21:16

> [...]
>
> Men jeg tror ikke helt jeg forstår. Siger du at jeg skal "gennemføre"
> bogføringen som om jeg har fået pengene, i det kvartal fakturaerne er

Når du gør moms op hver kvartal så skal de tælles med, det er ikke
betalingsdatoen der gælder men dato for udfaktureringen.
Hanne

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 25-02-08 22:58

"Hm" <mishamai@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når du gør moms op hver kvartal så skal de tælles med, det er ikke
> betalingsdatoen der gælder men dato for udfaktureringen.

....og dato for fakturering skal være lig leveringsdato - og _ikke_ når først
betaling har fundet sted. Hvordan ved kunden ellers hvad og hvor meget han
betaler for?
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (Piet Hein)

Fra : Hm

Dato : 26-02-08 15:26

"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> ...og dato for fakturering skal være lig leveringsdato - og _ikke_ når
> først betaling har fundet sted. Hvordan ved kunden ellers hvad og hvor
> meget han betaler for?

Når du udskriver faktura ville jeg udskrive pr. d.d. og i teksten
leveringsdato.
De faktura som så er udskrevet i dette kvartal skal du momse af i jan. kvt.
(det er derfor du tit modtager en faktura dateret 1. april så skal momsen
først med i næste kvartal !!!!)

Hanne

Hanne

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-02-08 20:15

Ok.

Jeg sender selvfølgelig altid en faktura sammen med varene. Men jeg har
indtil nu, intet foretaget mig, før jeg havde penge på kontoen...

Den praksis må jeg vist hellere få ændret. Tak for hjælpen. Så er det lige
hvordan jeg styre dette i Sigma, men det er et andet problem, som jeg lige
må kigge på.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 26-02-08 23:35

> [...]
> De faktura som så er udskrevet i dette kvartal skal du momse af i jan.
> kvt. (det er derfor du tit modtager en faktura dateret 1. april så skal

I langt, langt, langt de fleste tilfælde - og i hvert fald i forbindelse med
udenrigshandel skal leveringsdato og fakturadato være ens - altså lige med
undtagelse af à conto leverancer - eller hvor andet ikke er aftalt. Det
hænger bl.a. af betalingsbetingelser, der sædvanligvis gælder fra
leveringsdato. Der kan i påkommende tilfælde evt. forekomme noget juristeri
i det.

Prøv evt. at læse forskellige virksomheders betalingsbetingelser, der ofte
er trykt (med lysegråt) på bagsiden af deres fakturaer.