Bruge en andens jar-fil i mit program
Fra : MooreHojer

Dato : 23-02-08 01:20

Hej NG

Er ved at lave et program der leger med en mySql-database.
Til det skal man jo bruge en connector og har også fundet en og smidt den i
min 'ext' mappe i Java.

Alt virker også som det skal... så længe det kører på min PC.
Men flytter jeg det til en anden PC uden min connector så virker det jo ikke
længere.

Hvordan får jeg bedst inkluderet min connector i mit program?

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-02-08 02:04

MooreHojer wrote:
> [...]
> længere.
>
> Hvordan får jeg bedst inkluderet min connector i mit program?

Putter et Class-Path direktiv i manifestet på din jar som
peger på MySQL JDBC driver jar. Og distribuerer de 2 jar sammen.

Arne

PS: Hvis det er MySQL egen Connector/J, så har du læst licensen ikke ?

Fra : MooreHojer

Dato : 23-02-08 02:15

> Putter et Class-Path direktiv i manifestet på din jar som
> peger på MySQL JDBC driver jar. Og distribuerer de 2 jar sammen.

Takker

> PS: Hvis det er MySQL egen Connector/J, så har du læst licensen ikke ?

Det er det... har dog ikke læst licensen selv da jeg har fået connectoren i
forbindelse med et undervisningsforløb, men fik fortalt at den var under GPL
og at vi måtte bruge den uredigeret og til ikke kommercielle formål...

--
MooreHojer

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-02-08 02:18

MooreHojer wrote:

> [...]
> og at vi måtte bruge den uredigeret og til ikke kommercielle formål...

Sådan fungerer GPL ikke. Du må bruge den til kommercielt eller ikke
kommercielt som det passer dig. Men din app skal være open source.

Arne

Fra : MooreHojer

Dato : 23-02-08 02:22

> Sådan fungerer GPL ikke. Du må bruge den til kommercielt eller ikke
> kommercielt som det passer dig. Men din app skal være open source.

Så længe jeg inkludere mine .java-filer i mine jar-filer og ikke kun mine
..class-filer er jeg så på sikker grund ???

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-02-08 02:41

MooreHojer wrote:

> Så længe jeg inkludere mine .java-filer i mine jar-filer og ikke kun mine
> .class-filer er jeg så på sikker grund ???

Ikke helt. Der skal også være en licens som giver dem adgang til at
bruge kode for at det er ægte open source. Da MySQL bruger
GPL med FLOSS exception, så er det ligegyldigt hvilken open
source licens du bruger.

GPL, LGPL, Apache, BSD, http://en.wikipedia.org/wiki/Beerware
eller skriv selv en lille klamamse hvor du giver folk lov til
at bruge koden.

Arne

Fra : MooreHojer

Dato : 23-02-08 12:02

> Putter et Class-Path direktiv i manifestet på din jar som
> peger på MySQL JDBC driver jar.

Kan man gøre det fra sit IDE, eller skal jeg ned og rode direkte i min
manifest-fil?
Jeg bruger 'Sun Java Studio Enterprise 8.1', og har også været ved at se om
jeg kunne finde ud af hvor/hvordan man gør, men kan ikke hitte ud af det...

Er der nogen der lede mig i rigtige retning?

--
MooreHojer

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-02-08 21:12

MooreHojer wrote:

> Kan man gøre det fra sit IDE, eller skal jeg ned og rode direkte i min
> manifest-fil?

Normalt vil en IDE kunne gøre det.

> Jeg bruger 'Sun Java Studio Enterprise 8.1', og har også været ved at se om
> jeg kunne finde ud af hvor/hvordan man gør, men kan ikke hitte ud af det...

Jeg kdenr den ikke.

Er den NetBeans baseret ?

Arne

Fra : MooreHojer

Dato : 23-02-08 21:45

> Er den NetBeans baseret ?

Jep...

--
MooreHojer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-08 22:47

MooreHojer skrev den 23-02-2008 12:02:

> Kan man gøre det fra sit IDE, eller skal jeg ned og rode direkte i min
> manifest-fil?

Din "eksporter JAR" kan formentlig sætte Class-Path linien hvis du
kilder den lidt.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-02-08 21:35

On Sat, 23 Feb 2008 15:11:30 -0500
Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> wrote:

> Er den NetBeans baseret ?

Jep. samme forhold som WebSphere Developer og Eclipse.

Så det burde ske automatisk, hvis biblioteket tilføjes projektet.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen