mysql - phpmyadm - kollationer
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-03-08 21:55

Jeg er ikke klar over, om jeg tør spørge her eller det skal være i
php-gruppen. Jeg er helt ny med php og mysql.

Jeg vil oprette en database i phpmyadm (og Wamp) og skal vælge
kollation. Dette er default sat til swedish. Men jeg har også mulighed
for at vælge danish, og også vesteuropæisk.

Jeg ved ikke, hvor meget dette valg betyder. Mine databaser vil være
danske med danske bogstaver i, men koderne er naturligvis engelske.

Hvad skal jeg vælge?

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-03-08 22:11

On Sun, 02 Mar 2008 21:54:54 +0100, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg ved ikke, hvor meget dette valg betyder. Mine databaser vil være
>danske med danske bogstaver i, men koderne er naturligvis engelske.
>
>Hvad skal jeg vælge?

Du bør vælge dansk collation.

Valget har indflydelse på den måde, bogstaver bliver sorteret, samt hvilke
tegn, der skal sorteres sammen og/eller svarer til hinanden (fx at é
sorteres sammen med e og at ö sorteres sammen med ø - og at et opslag på
"Sören" også matcher "Søren").

Med svensk collation bliver æøå sorteret i en anden rækkefølge.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-03-08 22:19

On Sun, 02 Mar 2008 22:10:31 +0100, Peter Brodersen
<usenet2008@ter.dk> wrote:

> [...]
>"Sören" også matcher "Søren").
>
>Med svensk collation bliver æøå sorteret i en anden rækkefølge.

Tusind tak for et hurtigt og præcist svar!

Venlig hilsen
Kirsten