javascript galleri, korektion
Fra : seisbye

Dato : 12-02-08 17:05

Jeg vil lige på forhånd sige jeg ikke er den store haj til
kodning. Jeg kan stort set alle de traditionelle html koder.
Hvilket jeg også bruger til at rette til naar menu'er osv er for
besværlige i FP.

jeg har på http://www.seisbye.dk/indien/billeder/b310108.htm

Lavet et script galleri(kun 1 billede), og efter at have bokset
med det, er næsten alt som jeg ønsker.. prøv at klikke på det
overste billede, så er du ikke i tvivl :D

jeg har brugt følgende

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex4/thumbnail.htm

Her kommer så spørgsmålet/ene

1. selve billede siden har jeg sat op som en inframe på min
hovedside http://www.seisbye.dk/indien/index.htm lige til venstre
for den hvide linie til venstre for menu'erne. jeg ville egenligt
gerne at loading gif'en kom ind og centrerede på index siden og
ikke selve billede siden, da man derved ikke kan se giffen. og
billedet måtte gerne åbne på samme måde.

2. der er vel ikke nogen der er i tvivl om at jeg ikke har kunnet
finde ud af, at greje den med billede størrelsen på det store
billede. det var nemt nok at justere på thumbs'ne. men den der
popper op. Vil jeg gerne kunne justere. kan jeg kun det ved at
ligge billederne ind i den præcise størrelse? og hvis ja, hvad
størrelse er pop up billederne, på den side jeg har fået script
fra?

tror det var alt for nu..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : enkvinde

Dato : 12-02-08 22:44

> [...]
> ligge billederne ind i den præcise størrelse? og hvis ja, hvad
> størrelse er pop up billederne, på den side jeg har fået script

Hmmm..... du kan ikke putte et billede i plakatstørrelse ind i en iframe på
størrelse med et frimærke. Dit billede skal kraftigt ned i størrelse. Det
gør du ved at klikke på billedet i frontpages og vælge "egenskaber". Der kan
du ændre størrelsen på billederne, som hvis de skal kunne ses af alle i
deres helhed, absolut ikke må være over 800 px brede. Eller rettere... selve
hjemmesiden må ikke være bredere end ca. 800 px, hvis den skal virke uden at
folk skal scrolle frem og tilbage.

Men hvad vil du overhovedet med den iframe ? Det galleri du har fundet, er
meget elegant som det åbner billederne i vinduer over selve siden. Hvorfor
ødelægge den effekt? Brug dog galleriet, som det er tænkt. Hvilket vil
sige.... følg brugsanvisningen, det plejer at funke.

Drop dine iframes - det er en utrolig dårlig og upraktisk løsning. Hvordan
vil du feks. give linket til dit billede videre til din familie??????
Stikker du dem linket til billedet, så vil de ikke se resten af din
hjemmeside. Den kommer de nemlig aldrig frem til.

Hilsen Eva

--
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.

Fra : seisbye

Dato : 13-02-08 08:34

enkvinde wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:

> [...]
> Stikker du dem linket til billedet, så vil de ikke se resten af din
> hjemmeside. Den kommer de nemlig aldrig frem til.

okay tak for input..

Nu er det jo kun thumbs'ne der er frimærke størrelse, det var selve pop up
billedet jeg ønsker at reducere. til samme pop up størrelse som eksemplerne fra
det sted jeg har fået scriptet på. de er vel 220x300 px?? men det kan jeg kun
ved at reduceret dem?? og når jeg åbner dem på min comp. fylder de slet ikke så
meget?

Ang. det med opløsning på siden, har jeg kun fastlåst den højre side frame.
resten af dem har jeg brugt % på.. er det ikke godt nok? eller er der en bedre
løsning.?

Iframes'ne har jeg brugt da jeg ikke er en ørn til layout delen, og slet ikke
med tabeller der ikke er fastlåste.. teskten kommer også i iframes.. og det er
ikke den bedste løsning, det er jeg skam ikke i tvivl om. Men logo'et jeg har
lavet er ikke lavet som sin egen frame. Men så ville du foreslå jeg fjernede
iframes og kopirede min main side, og lavede en ny side baseret på den hver
gang? jeg er afsted i 3 måneder. Så det bliver jo en del sider. men ligeledes
gør det ikke "processen" eller hva den hedder, meget tungere når man skal loade
siden/siderne?

nej planene var at når de var inde på indien.seisbye.dk (laver et subdomæe)
altså www.seisbye.dk/indien/index.htm Så ville de kunne klikke på linket
billeder hertil, og så ville alle billede thumbne kommer op lige til venstre
for. og så kunne de klikke på et thumb, og så blev det åbnet i 220x330(f.eks.)
henover index siden. Og ikke iframen. Overvejede også at fjerne de iframes, men
hvordan gør man så? laver man nogle tabeller som kan variere efter indholdet?
for jeg vil jo gerne have hvis muligt, at man kunne klikke på billederne mens
man læser en af "blogsne" så billeder og tekst var pænt stillet op ved siden af
hindanden. og jeg syntes ikke jeg har kunnet finde nogen anden løsning når jeg
har søgt..

Håber du kan hitte ud af hvad jeg mener..

Mike

Fra : enkvinde

Dato : 13-02-08 10:06

> --- klip en lang tekst------
> Håber du kan hitte ud af hvad jeg mener..
>
> Mike

Hej Mike

Jo, jeg forstår godt, hvor du vil hen.

Lad os tage en ting af gangen........

Først dit billede i galleriet, altså det orginale som åbnes når man klikker
på thumbs. Det måler 3264 x 2448 pixels. Det er, hvad jeg kalder
plakatstørrelse. Selv på min 17 tommers bredskærm kan jeg kun se 1/4 af
billedet, når det åbnes i fuld skærm. Træ og palmetoppe dukker op. Vil jeg
se mere, så skal jeg scrolle. Og jeg får aldrig set hele motivet på en gang.

Det er altså noget rod. Den nemme løsning er her, at du smider en kopi af
orginal billedet ind i en ny side af Front Pages og så højreklikker på
billedet og vælger egenskaber. Her indstiller du så den størrelse samt evnt.
nyt format, dit billede skal have, hvorpå du uploader det nye billedet til
dit galleri, istedet for at bruge det orginale.

Dernæst er det dine iframes som laver ballade. Når du putter galleriet ind i
en iframe, så forsøger det også at åbne dine billeder i iframen. Og den
fantastiske flotte effekt er pist borte. Så galleriet skal ud af iframen, så
det kan virke efter hensigten.

Iframe var engang et af verdens 7 vidundere. Helt så vidunderlige er de så
ikke mere, fordi de har en masse ulemper. Men, men, men....... de ER dejlig
nemme, at bruge som nybegynder i hjemmesider og jeg ville slet ikke forkaste
dem helt, hvis jeg var ny.

De skal blot bruges anderledes end du bruger dem. I stedet for at putte dit
indhold i iframes, så tænk en ny tanke.... Lav en skabelon, hvor din menu og
dit top logo ligger i hver sin iframe istedet for galleri og tekst.

Brug så denne skabelon hver gang du skal lave en ny side. Din galleriside
vil komme til at virke efter hensigten, din tekst vil ikke længerer
forsvinde bag et rullegardin og dine scrollbarer vil være pist borte. Og en
sidegevinst er også, at hvis du ændrer menu eller logo vil det automatisk
blive opdateret på alle de andre sider. Løsningen vil kort sagt opveje en
masse af de uhensigtsmæssigheder, som ellers bliver forbundet med iframes.

Det vil være langt den hurtigste løsning lige her og nu. Og du kan jo nok
finde mere spændende gøremål i Indien, end at uddanne dig til proff.
hjemmesidesnedker

Rigtig god arbejds og rejselyst...

Hilsen Eva
--
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.

Fra : seisbye

Dato : 25-02-08 07:00

Tak for svar. Det er jo ikke lige altid man kan naa og kigge paa tingene..

Jeg har nu provat at lave det som du skrev pa
www.seisbye.dk/skabelon/Forside.htm

Jeg kan aner ikke hvad det der skabelon er for noget..?? og kan ikke finde det
i nogle af menuerne.? mener du bare en basis side som man kopirer hver gang man
vil lave en side til??

Det der med at bruge iframes til menu og logo, ved jeg ikke helt om jeg kan se
det nemme i. andet end det med opdateringen selvf. Men hvis man saa scroller
nedaf forsvinder top logo osv jo.. Det er jeg ikke saa interesseret i.. Skal
jeg saa hellere lave en topframe ogsaa? og den hvide linie jeg har sat ind.
kan man godt bare smide den over i procent, saa den ogsaa straekkes med siden.?

Naa men mit store problem er.

1. Jeg har nu nogle nye problemer med galeriet. Det aabner billederne paa en ny
side. Det virker umiddelbart som om den ikke fanger javascriptet. og jeg har
vaeret inde og kigge paa links osv. og kan ikke se hvor problemet er.?

2. hvordan med teskt og billeder? skal de saettes i en tabel sammen med
taeskten, for at holde det paene overblik..

Mike

Fra : enkvinde

Dato : 25-02-08 11:03

> [...]
>
> 2. hvordan med teskt og billeder? skal de saettes i en tabel sammen med
> taeskten, for at holde det paene overblik..

Hej Mike

Ja, du har fanget den med skabelonen En siden man bare kopierer og
bruger igen og igen.

Dit logo forsvinder, hvis din side skal scrolles, ja. Det er helt efter
bogen og langt bedre end når det er tekst som forsvinder, men det kan du
ikke lide. Så er løsningen, at du laver sider som ikke skal scrolles
Altså at du ikke breder din ud over hvad der kan være på en skærm.

Problemet med det smukke javascript galleri du har fundet... her må du lige
forsøge at gå tilbage til instruktionen og følge den slavisk. Jeg har ikke
selv leget med galleriet, men ved fra andre ting hentet samme sted, at de
plejer at skrive nogen pæne udførlige instruktioner.

Den hvide linje... lav den som en lille stump grafik, som du smider ind som
baggrund i en celle med 100% i højden, så vil den følge siden ned.

Overblikket holder du ved hjælp af tabeller, ja. Du er på rette vej.

God arbejdslyst

Hilsen Eva

--
www.GiffenGaffenGuffen.dk