Mindre autonomi til skolerne på vej
Fra : Zeki

Dato : 10-02-08 22:07

"Regeringen vil afskaffe paragraf to i folkeskoleloven, som angiver, at
ansvaret for organisering og tilrettelæggelse af undervisningen ligger på
skolen. Og paragraf 45, som fastlægger, at det er skolelederen, der træffer
alle afgørelser vedrørende den enkelte elev."

http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=51150

"Danmarks Lærerforening kalder forslaget en udhuling af den daglige
pædagogiske ledelse af skolen.
Hvis lovforslaget bliver vedtaget, vil en kommune i princippet kunne ansætte
én leder til at lede alle skolerne i kommunen."

http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=51141

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-02-08 05:24

Zeki skrev:
> [...]
> Hvis lovforslaget bliver vedtaget, vil en kommune i princippet kunne ansætte
> én leder til at lede alle skolerne i kommunen."

Dette er bare et spærgsmål:
Har de ikke haft gode erfaringer i Aarhus Kommune med at ansætte en
administrativ leder (muligvis tilknyttet flere skoler) til at håndtere
papirarbejdet. Og dermed give de pædagogiske ledere mere plads til at
udføre deres job?

På de skoler (ikke i Aarhus Kommune), hvor jeg har været ansat, har jeg
da godt vidst hvem den pædagogiske leder var for min afdeling. Men jeg
har meget sjældent oplevet en pædagogisk leder, der rent faktisk havde
tid til at være en pædagogisk leder...

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental