Lærer - eller reserveforælder?
Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-08 11:30

Jeg vil tro at følgende artikel af Lars Henriksen vil have interesse for
gruppen:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/277327:Danmark--Skolelaerere-b
ruges-som-reserveforaeldre>

=
Det har længe været sådan, at skolelæreren også har en opdragende
funktion. Men de seneste år er et stigende antal forældre begyndt at
henvende sig med konkrete hjemlige konflikter, som de vil have læreren
til at løse.

Det er i dag helt almindeligt, at lærere bliver bedt om at overtale en
elev til at tage med til tantens fødselsdag i weekenden eller til at
lære eleven at spise pænere og klæde sig ordentligt på.

Det konkluderer cand.mag. i kommunikation og psykologi Jon Kristian
Lange i sin bog "Det Nye Ansvar". PÃ¥ baggrund af interview med en stor
gruppe lærere og forældre og gennem sit virke som konfliktmægler på en
række skoler vurderer han, at cirka to til fem procent af forældre med
skolebørn konstant udliciterer deres daglige konflikter med børnene. På
en gennemsnitsskole med 700 elever kan man således årligt finde cirka
200 sager, hvor læreren må tage rollen som reserveforælder. Og tallet er
stigende.

– Alle forældre udliciterer indimellem deres problemer til andre, men
der er en ny type forældre, der konsekvent vælter de hjemlige konflikter
over på læreren, siger Jon Kristian Lange.

Undersøgelser har vist, at vi de seneste 10-15 år har fået op til to
timer mindre til os selv og familien, og det er en del af forklaringen.
Dertil kommer et generelt ændret forhold mellem lærer og forælder.

– Skolen er i mange forældres øjne blevet et serviceorgan. Det er kommet
så vidt, at jeg stadig oftere hører forældre spørge, om skolen ikke kan
indføre fleksible mødetider, så barnet nogle gange møder klokken 8,
andre gange 9.30, alt efter hvad der passer familierytmen bedst. Det kan
selvsagt ikke hænge sammen i praksis, men det er ikke alle, der forstår
det, siger han.
=

Forældreforeningen ser det dog ikke som noget problem:

=
I forældreforeningen Skole & Samfund ser sekretariatschef
Niels-Christian Andersen det som noget positivt, hvis de forældre, der
indimellem har brug for noget hjælp, kan finde den hos læreren. For
alternativet er, at børnene ikke får den nødvendige rådgivning.

– Jeg tror, at den stadig tættere relation mellem lærer og forælder
skyldes, at mange forældre i dag er meget alene om opdragelsen af deres
børn. De har ikke det netværk af bedsteforældre og søskende at trække på
som tidligere, og det gør dem usikre. Læreren er den nærmeste – og måske
eneste – hjælp, de kan få. Men det er selvfølgelig vigtigt at holde fast
i, at det er forældrene, der har hovedansvaret for opdragelsen, siger
han.
=

Ja, mon ikke vi herinde er enige i holdningen i dette spørgsmål?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-02-08 16:25

Per Rønne skrev:
> [...]
> han.
> =
>
> Ja, mon ikke vi herinde er enige i holdningen i dette spørgsmål?

at forældrene har "hovedansvaret" for opdragelsen - det er jeg ikke enig
i - de har _alene_ ansvaret, forpligtigelsen, opgaven, udførelsen -
ingen andre.
Manglende tid er _alene_ et spørgsmål om prioritering, så forældre skal
ikke flæbende med den undskyldning. Det samme med manglende netværk, det
er igen alene op til den enkelte at sikre kontakten til familien er
intakt, og at der er nogen at trække på - probelmet bunder som jeg ser
det alene i grænseløs egoisme og selvoptagethed fra de pågældende forældrer.

--
Dun@nt Der er parat til at acceptere enkelte undtagelser fra ovenstående
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-08 16:48

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

> at forældrene har "hovedansvaret" for opdragelsen - det er jeg ikke enig
> i - de har _alene_ ansvaret, forpligtigelsen, opgaven, udførelsen -
> ingen andre.

Enhver der på et mere eller mindre professionelt niveau har med børn at
gøre, opdrager i et eller andet omfang på disse børn. Og her er det lige
meget om man er lærer, pædagog, fodboldtræner - eller spejderleder.

Men naturligvis har forældrene hovedansvaret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-02-08 16:43

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> elev til at tage med til tantens fødselsdag i weekenden eller til at
> lære eleven at spise pænere og klæde sig ordentligt på.

At læreren har en opdragende funktion kommer helt naturligt.
Men er ovenstående eksempel med tantens fødselsdag noget lærerne kan nikke
genkendende til?

Jeg skal til føs'da' fest på min kones skole i aften, så jeg vil høre
lærerne dér om det er noget de har oplevet.
Umiddelbart lyder det lidt "langt ude".

Tidligere - inden "Ø"-tiden - var det naturligt, at vores børns lærere
deltog i klassearrangementer, men det har de øgede kontrolfunktioner og krav
om dokumentation for timeantal desværre sat ud af spillet
Desværre fordi det gik ud over skole-hjem samarbejdet når lærer/forældre kun
ser hinanden 3 gange årligt ved 2x10 minutters 3-parts "forhandlinger" og
ved det årlige forældremøde.

/Henning.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-08 16:50

Henning Sørensen <hkks@news.dk> wrote:

> Tidligere - inden "Ø"-tiden - var det naturligt, at vores børns lærere
> deltog i klassearrangementer, men det har de øgede kontrolfunktioner og krav
> om dokumentation for timeantal desværre sat ud af spillet

Ja, diverse politiske /control freaks/ fra såvel rød som blå blok har
ødelagt meget ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-02-08 17:22

Per Rønne skrev:
> [...]
> han.
> =
>
> Ja, mon ikke vi herinde er enige i holdningen i dette spørgsmål?

Ja... Dette lyder alt sammen som den dagligdag de fleste lærere kender.

Tilbage i 1524 sendte Martin Luther er brev til rådsherrerne i alle
Tysklands byer om deres pligt til at oprette og opretholde kristelige
skoler. Og i dette brev lægges der naturligvis op til, at forældrene
skal opdrage børnene, men:
=
....men hvad, når forældrene ikke gør det? Hvem skal så gøre det? Skal
det bortfalde af den grund, og skal børnene forsømmes?
=

Og angående forældrenes opdragelsesevne siges:
=
....størstedelen af forældrene er desværre uegnet til det og ved ikke,
hvordan man skal opdrage og oplære børn. For de har ikke selv lært andet
end at skaffe sig æde og drikke...
=

Spørgsmålet er så om Luthers billede af forældre stadig gælder. Og med
udgangspunkt i Jon Kristian Langes gengivelse må vi sige: Ja...

NB. Citaterne er lånt fra Jens Rasmussens tiltrædelsesforelæsning d.
10/1 2003 som professor ved Institut for Pædagogisk Sociologi, DPU.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-08 17:37

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ...størstedelen af forældrene er desværre uegnet til det og ved ikke,
> hvordan man skal opdrage og oplære børn. For de har ikke selv lært andet

Det var jo tilbage i den tid hvor latinskolelærerens embedstegn var ris
og ferle ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-02-08 18:58

Per Rønne skrev:

> Det var jo tilbage i den tid hvor latinskolelærerens embedstegn var ris
> og ferle ...

Ja... Dette var også tilbage i en tid, hvor det kun var de rigere
familier, der var i stand til at sende deres børn i skole. Og dette brev
fra Luther lagde netop op til, at *alle* børn skulle i skole.

Men det forandrer vel ikke det store ved, at Luthers tanker angående
forældrenes opdragelsesevne stadig er gyldige i dag iblandt visse
grupper af forældre.

Og i dag er det muligvis mere skræmmende, da en del af disse forældre
faktisk er veluddannede og sympatiske mennesker, der bare ikke vil afse
tiden til barnet. Og den relativt korte tid, forældrene tilbringer
sammen med barnet, skal være "kvalitetstid", hvor der ikke er plads til
at håndtere konflikter (og opdragelse). - I skolerne kan dette fx. give
nogle meget egocentriske børn, der er vant til, at det hele skal dreje
sig omkring dem (når de rent faktisk opnår opmærksomheden fra
forældrene). Og i undervisningssituationen kan det være meget vanskeligt
at håndtere 20 egocentriske børn, der alle fra forældrenes side har
lært, at de skal være midtpunktet i den korte tid, hvor de har
opmærksomhed. Og når disse 20 børn samtidig vil have opmærksomhed, er
der også en seriøs risiko for, at de 5 ikke egocentriske børn bliver
glemt i mylderet.

Skolen har altid haft en opdragende rolle, men som lærer er det nemmere
at håndtere denne opgave, når forældrene også påtager sig deres
opdragende rolle...

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-08 20:30

> [...]

> familier, der var i stand til at sende deres børn i skole. Og dette brev
> fra Luther lagde netop op til, at *alle* børn skulle i skole.

Det samme fremgik af en vedtagelse af rigsdagen i København. 1536. Det
kom dog først igennem med degneskolen i første halvdel af 1700-tallet -
hvilket alligevel var tidligere end Frederik den Stores obligatoriske
skolegang i Preussen; i begge tilfælde i øvrigt for begge køn.

Så vi behøver altså ikke at gå til velfærdsstaten for at nævne noget at
være 'stolt' af - landet med verdens første, obligatoriske almueskole.

> Men det forandrer vel ikke det store ved, at Luthers tanker angående
> forældrenes opdragelsesevne stadig er gyldige i dag iblandt visse
> grupper af forældre.

Ja.

> [...]
> tiden til barnet. Og den relativt korte tid, forældrene tilbringer
> sammen med barnet, skal være "kvalitetstid", hvor der ikke er plads til

Typsik for Time Manager-folket. Vi andre nøjes med at bruge en
elektronisk kalender, der sykroniseres med vores smartphone .

> [...]
>
> Skolen har altid haft en opdragende rolle, men som lærer er det nemmere
> at håndtere denne opgave, når forældrene også påtager sig deres

Selvfølgelig.

Og som sædvanlig står Skole og Samfund på forældrenes side ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-02-08 21:25

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> opmærksomhed. Og når disse 20 børn samtidig vil have opmærksomhed, er
> der også en seriøs risiko for, at de 5 ikke egocentriske børn bliver

Lyder lidt som en grædekone. Samtlige generationer siden Sokrates og
sikkert også før har været dybt bekymrede for den kommende generations
fejl og mangler. Jeg er sikker på, at jeg som lærer vil foretrække en
skoleklasse i dag fremfor da jeg f.eks. selv gik i skole. Naturligvis er
børn anderledes nu - det manglede da også bare. Kæft, trit og retning
som fandtes tidligere findes i andre kulturer i dag. Men det er ikke
opdragelse. Det er fravær af opdragelse, som jeg ser det.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 09-02-08 00:26

Søren Friberg skrev:

> [...]
> som fandtes tidligere findes i andre kulturer i dag. Men det er ikke
> opdragelse. Det er fravær af opdragelse, som jeg ser det.

Det er muligt... Jeg var ikke lærer, da du gik i skole (tror jeg ikke),
og kan derfor ikke udtale mig om, hvordan det var at undervise på dette
tidspunkt.

Jeg har til gengæld kendskab til flere ældre kolleger, der bliver
stressede, syge og går på førtidspension bl.a. fordi eleverne er mere
egocentriske (eller decideret egoistiske) og stiller helt umulige krav
til dem og kammeraterne. Og flere af disse lærere var også lærere, da
jeg gik i skole (jeg kender ikke din alder, og kan derfor ikke udtale
mig om dig).

Og for nogle af disse kolleger har jeg også haft fornøjelsen af at se
dem udfolde sig i undervisningen, og dette er dygtige lærere, der er
både fagfagligt og pædagogisk velkvalificerede, men muligvis ikke
tidligere har været vant til, at visse elever kan finde på at lave
hærværk på bilerne, vandalisere de private boliger, overfalde læreren på
gangen eller på gaden imens vennerne optager det på mobiltelefonerne.
Alt dette oplevede jeg aldrig i min egen skoletid, men dette er i dag
hverdagen på flere danske skoler. - Disse ekstreme eksempler hænger
selvfølgelig oftest sammen med en smule mere end egocentriske elever...

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-02-08 15:36

Jacob Tranholm skrev:

> Jeg har til gengæld kendskab til flere ældre kolleger, der bliver
> stressede, syge og går på førtidspension

Ja, det er der ingen tviv om. Det er jo notorisk rigtigt. Men årsagen
til stress er jo ikke så indlysende at forklare. Men det har jo i hvert
fald noget at gøre med at kravene ikke passer til personen og kravene er
utvivlsomt steget, mens lønnen er faldet.

> bl.a. fordi eleverne er mere
> egocentriske (eller decideret egoistiske) og stiller helt umulige krav
> til dem og kammeraterne...

Jo, men det kan jo også hænge sammen med ovenstående og ikke mindst
manglende mulighed for at udvikle sig i overensstemmelse med nye krav.
Kursuskontoen er jo også gået i lige linje ned i mange år de fleste steder.

> at visse elever kan finde på at lave
> hærværk på bilerne, vandalisere de private boliger, overfalde læreren på
> gangen eller på gaden imens vennerne optager det på mobiltelefonerne.

Ok, det lyder voldsomt, men det er vist ikke almindeligt. Har ellers en
rimelig stor kontaktflade til lærere ikke mindst i min familie.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 09-02-08 16:31

Søren Friberg skrev:

> [...]
> Kursuskontoen er jo også gået i lige linje ned i mange år de fleste steder.

Helt enig i at mange af disse konflikter kunne have været undgået ved en
målrettet efteruddannelse. Tilbage i år 2000 udgav Lars Kolind en bog,
"Vidensamfundet", hvor ét af kapitlerne omhandlede skolen. Der blev
naturligvis lagt op til flere forandringer i skolerne, og én af disse
forandringer var, at skolerne skulle begynde på den samme
"produktudvikling" som størstedelen af de private virksomheder allerede
har. Jeg kan ikke helt huske det nøjagtige tal, men så vidt jeg husker
lagde han op til, at 10-12% er budgettet skulle målrettes
produktudvikling. Og dette er bestemt ikke sket...

> Ok, det lyder voldsomt, men det er vist ikke almindeligt. Har ellers en
> rimelig stor kontaktflade til lærere ikke mindst i min familie.

Jeg har kendskab til en 2-3 episoder, hvor kolleger er blevet sygemeldt
og efterfølgende gået på pension (eller har skiftet job) efter sådanne
hændelser.

Det er ikke nemt at være en sprudlende, engageret lærer, der brænder for
sin undervisning. Og faktisk være bange for at gå på arbejde.

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-02-08 17:17

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> lagde han op til, at 10-12% er budgettet skulle målrettes
> produktudvikling. Og dette er bestemt ikke sket...

Kan ikke lade være at indskyde at Lars Kolind jo åbenbart var en helt
del mere kvalificeret som forretningsmand end politiker - desværre.

> Jeg har kendskab til en 2-3 episoder, hvor kolleger er blevet sygemeldt
> og efterfølgende gået på pension (eller har skiftet job) efter sådanne
> hændelser.

Ok, har faktisk kun hørt om 2 tilfælde i 25 år, men der er åbenbart stor
forskel.

> Det er ikke nemt at være en sprudlende, engageret lærer, der brænder for
> sin undervisning. Og faktisk være bange for at gå på arbejde.

Jo, det er jo klart nok. Men for at vende tilbage til udgangspunktet
skete der jo nok også lignende eller værre ting tidligere.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 09-02-08 18:44

Søren Friberg skrev:

> Kan ikke lade være at indskyde at Lars Kolind jo åbenbart var en helt
> del mere kvalificeret som forretningsmand end politiker - desværre.

Jeg tror da ellers, at fynboerne gerne ville have haft ham som
skatteminister... Men som erhvervsleder har han jo til gengæld klaret
sig flot igennem årene, og har også været en af de progressive ledere,
der bl.a. har markeret sig i relation til ledelsesstrukturer. Jeg må dog
indrømme, at jeg heller ikke stemte på ham eller partiet bag ham.

> Jo, det er jo klart nok. Men for at vende tilbage til udgangspunktet
> skete der jo nok også lignende eller værre ting tidligere.

Naturligvis...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 09-02-08 19:12

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> der bl.a. har markeret sig i relation til ledelsesstrukturer. Jeg må dog
> indrømme, at jeg heller ikke stemte på ham eller partiet bag ham.

Jeg kan nu heller ikke tilslutte mig NA, men føler dog jeg må gå i rette
med "sagen"
Nu er "skatte sagen" fra fyn immervæk en skrøne - et medieskabt
fantasifoster. Hr. Kolind eksemplificerede hvad der ville ske vor nation
i forhold til udlandet, med "hvis du forestiller dig fyn... ... i
forhold til resten af DK".
Men så lærte Hr Kolind noget om forskellen på kommunikation i
erhvervslivet, hvor det er vigtigt at modtageren forstår præcist hvad
han mener/tænker/tror, og politik, hvor det er bedst at så få som muligt
forstår hvad der menes - for så kan man ikke hænges op på noget )

--
Dun@nt

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-02-08 19:36

Jacob Tranholm skrev:

> Jeg må dog indrømme, at jeg heller ikke stemte på ham eller partiet bag ham.

Jeg hverken kunne eller ville stemme på HAM...
Men jeg har personligt oplevet Lars Kolind som en meget kvalificeret leder.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 09-02-08 19:22

Søren Friberg skrev:

> Ok, har faktisk kun hørt om 2 tilfælde i 25 år, men der er åbenbart stor
> forskel.

På lærerværelserne har jeg godt nok hørt mange beklage sig over, at
eleverne ikke udviser en grundlæggende respekt for deres medmennesker.
Her snakker jeg ikke om, at læreren automatisk skal have en respekt som
en autoritet (som det var, da jeg gik i skole), men at læreren helt
grundlæggende skal behandles med nøjagtigt den samme respekt som fru
Hansen/Jensen bør få, når man møder hende på gaden. - Og for en del af
eleverne bliver der helt generelt (og ubegrundet) fra starten af udvist
disrespekt overfor både fru Hansen/Jensen, læreren og
klassekammeraterne. - Med baggrund i fx. K.E. Løgstrup tror jeg på, at
de suveræne livsytringer er et universelt menneskeligt begreb. Og en del
af eleverne vælger som standard at undertrykke de suveræne livsytringer
og i stedet anvende de kredsende livsytringer (fx. misundelse, had,
skinsyge og hævngerrighed). Og en del af dette hænger altså ofte sammen
med opdragelsen (eller manglen på opdragelse og opmærksomhed) fra hjemmet.

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-02-08 19:33

Jacob Tranholm skrev:

> På lærerværelserne har jeg godt nok hørt mange beklage sig over, at
> eleverne ikke udviser en grundlæggende respekt for deres medmennesker.

Ja da, men det er da vist også lidt af en omformulering af det jeg
kommenterede

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 09-02-08 19:57

Søren Friberg skrev:
> Jacob Tranholm skrev:
>
> Ja da, men det er da vist også lidt af en omformulering af det jeg
> kommenterede

Korrekt... Men angående de 2-3 sager som jeg har kendskab til, vil jeg
af hensyn til de involverede ikke diskutere disse i et offentligt forum.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 09-02-08 20:01

Jacob Tranholm skrev:

> Korrekt... Men angående de 2-3 sager som jeg har kendskab til, vil jeg
> af hensyn til de involverede ikke diskutere disse i et offentligt forum.

Og uden yderligere detaljer kan jeg godt fortælle, at alle sagerne har
ligget indenfor de sidste 3-4 år.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-08 08:28

> [...]

> lagde han op til, at 10-12% er budgettet skulle målrettes
> produktudvikling. Og dette er bestemt ikke sket...

Mon hans indsigt i uddannelse og pædagogik ligger på samme niveau som
hans indsigt i politik?

Og her tænker jeg ikke på efteruddannelse men på »produktudvikling« ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-02-08 15:15

Per Rønne skrev:

> Mon hans indsigt i uddannelse og pædagogik ligger på samme niveau som
> hans indsigt i politik?
>
> Og her tænker jeg ikke på efteruddannelse men på »produktudvikling« ...

Muligt... Men kapitlet i "Vidensamfundet" viste nogle gode overvejelser
om, hvordan der kan udvikles en dynamisk skole under konstant udvikling,
der ville være i stand til at imødekomme og omstille sig til de
varierende krav fra elever, forældre og politikere.

Og for skolerne vil lærernes efteruddannelse jo være en del af
produktudviklingen... Skolens produkt vil jo hovedsageligt være
undervisning, og i denne sammenhæng har lærernes efteruddannelse en
relativt stor betydning. Men efteruddannelse er ikke det eneste punkt i
denne sammenhæng. Et andet stort punkt er vidensdeling iblandt lærere,
hvor alt for få lærere offentliggør deres arbejde med
undervisningsforløb, så andre lærere kan få glæde af erfaringerne.