Hest bider i pælene, hvorfor og hvad kan m~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-08 00:26

Hej NG.

Vores nye hest bider nederst i pælene, så mange er bidt til ½ tykkelse
og jeg har måttet skifte 2 pæle.
Hvorfor gør den det ?
Den har sliksten i boksen.
Mangler den noget tilskud ?
Hvordan kan man forhindre / stoppe det ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Et forslag på at forhindre knivoverfald: 7 dages fængsel hvis man

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-02-08 09:15

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> Den har sliksten i boksen.
> Mangler den noget tilskud ?
> Hvordan kan man forhindre / stoppe det ?

Du kunne vel skifte til en anden slags pæle? som den
ikke kan (lide at) bide i. Du kunne måske også smørre
noget på træet. Er de pæle du har forresten imprenerede?
for så er det sikkert rigtig usundt for hesten.

Du kunne også give hesten noget andet træ den kan bide
i og lege med. Hvis de ligger løst på folden så bruger
den måske det i stedet.

JonB

Fra : liz

Dato : 04-02-08 11:19

[...]

Måske fordi den keder sig! Går den alene? Så skaf selskab.
Smed et par gren fra æbletræet, eller fra nåletræer, på folden. Fodre med
hø/wrap/halm derude om dagen. Gi'r du vitaminer og mineraler?
Smør pælene med "Yum Yum" salve, eller pensel pælene med fx. hjøtetaksolie.

Held og lykke
Liz

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-08 04:11

On Feb 4, 9:15 am, Jon Bendtsen <no...@example.com> wrote:

> Du kunne vel skifte til en anden slags pæle? som den
> ikke kan (lide at) bide i.

Så er der kun jern eller beton.
Og jeg vil ikke trække 200 pæle op

> Du kunne måske også smørre
> noget på træet.

Jeg skal have købt noget tjære og prøve med det, det sagde dyrlægen
var ok.

> Er de pæle du har forresten imprenerede?
> for så er det sikkert rigtig usundt for hesten.

Ja, men det sagde dyrlæge at det ikke var noget problem.
De er også dansk imprægnerede så det er nok ok.

> Du kunne også give hesten noget andet træ den kan bide
> i og lege med. Hvis de ligger løst på folden så bruger
> den måske det i stedet.

Det må også prøves, dyrlægen nævnte et juletræ.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-08 04:13

On Feb 4, 11:18 am, "liz" <lizbv...@mail.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:a629b4da-9061-4162-bda5-874ab08a6f3f@l32g2000hse.googlegroups.com...
> Hej NG.
>
> Vores nye hest bider nederst i pælene, så mange er bidt til ½ tykkelse
> og jeg har måttet skifte 2 pæle.
> Hvorfor gør den det ?
> Den har sliksten i boksen.
> Mangler den noget tilskud ?
> Hvordan kan man forhindre / stoppe det ?
>
> Måske fordi den keder sig!  Går den alene?

Nej.

> Så skaf selskab.

Det er meningen at den skal rides til her snart, der kommer en som vil
gøre det for os.

> Smed et par gren fra æbletræet, eller fra nåletræer,  på folden. Fodre med
> hø/wrap/halm derude om dagen.

Jeg er nu begyndt at smide et bundt halm derud, vi har nok af det.

> Gi'r du vitaminer og mineraler?

Ja, den har sliksten inde i boksen og får tikskudsfoder som burde
indeholde det den skal have.

> Smør pælene med "Yum Yum" salve, eller pensel pælene med fx. hjøtetaksolie.

Hvor køber jeg "Yum Yum" eller hjortetaksolie i de mængder som der
skal til ved 200 pæle ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-08 04:42

On Feb 4, 8:26 am, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> Den har sliksten i boksen.
> Mangler den noget tilskud ?
> Hvordan kan man forhindre / stoppe det ?

Jeg prøver noget hjortetaksolie:

http://www.borup-kemi.dk/7c9d55a3-e1c2-4cb0-b5cc-c2622602ce35.W5Doc?mid=605AAE4C-E10E-498E-A526-B2C2A4E479D9&&SubHeading=Produktliste%20Flydende%20Kemi

citat:

Hjortetaksolie

Fremstillet ved destillation af hjortetakker, ben, brusk, horn og hår.
Sort/brun tyktflydende væske med yderst ubehagelig og gennemtrængende
lugt.

Afskrækningsmiddel
Hjortetakolie, som lugter forfærdeligt, er velegnet til påføring på
steder, hvor man vil undgå besøg af hunde og katte.

I skoven
Hjortetakolie bruges også i skovområder, hvor det smøres på det
nederste af træstammerne som beskyttelse mod dyrenes barkafgnavning.
Påføres også topskud for at undgå afgnavning

citat slut.

Fra : liz

Dato : 04-02-08 13:11

On Feb 4, 8:26 am, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

Jeg prøver noget hjortetaksolie:

Få det ikke på dig selv eller tøjet - det stinker langt væk og er næsten
umuligt at fjerne igen - stanken altså! Pøj, pøj.

Liz

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-08 04:51

> [...]
> Christian B. Andresen wrote:
> Du kunne også give hesten noget andet træ den kan bide
> i og lege med. Hvis de ligger løst på folden så bruger

Jeg tror jeg køber en Yoga træningsbold på 75 cm, fyldt med luft og 10
liter vand vil den da være et super legetøj ud i folden og den burde
ikke kunne blæse ud.
Det er på tilbud i Metro i denne uge.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-08 05:48

On Feb 4, 1:10 pm, "liz" <lizbv...@mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Få det ikke på dig selv eller tøjet - det stinker langt væk og er næsten
> umuligt at fjerne igen - stanken altså!  Pøj, pøj.

Mange tak for rådet.

Fra : JB

Dato : 04-02-08 17:46

[...]

Jeg har hørt at heste ikke bider i elmetræ, det var måske en mulighed

JB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-02-08 02:33

On Feb 4, 5:46 pm, "JB" <nos...@nospam.dk> wrote:
> [...]
> Hvordan kan man forhindre / stoppe det ?
>
> Jeg har hørt at heste ikke bider i elmetræ, det var måske en mulighed

Det er da rigtigt, men det er både et stort arbejde + stor udgift at
skifte alle pælene.

Fra : Anna

Dato : 09-05-08 22:03

Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> med kniv i nattelivet, og det skal være prompte afregning:
> Anholdelse, foran en dommer, ind og sidde i 7 dage.
______________-
Jeg har med succes smurt tabasco på træet i boksen og på pælen ved
leddet. Der skal ikke ret meget til. Fandt senere ud af, at hun simpelt
hen kedede sig.
Mvh. Anna

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-05-08 03:11

On May 9, 11:03 pm, Anna <a...@trojahn.dk> wrote:
> [...]
> Jeg har med succes smurt tabasco på træet i boksen og på pælen ved
> leddet. Der skal ikke ret meget til. Fandt senere ud af, at hun simpelt

Jeg nåede ikke at gøre noget ved det, så holdt det op.
Så jeg ved ikke helt hvorfor de gjorde det.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....