Et brugbart spil i undervisningen?
Fra : Zeki

Dato : 01-02-08 15:48

Hvis du som lærer/forsker fik en stor pose penge som skulle møntes på at
designe et originalt computerspil, og havde spiludviklere bag dig der ville
implementere det uanset hvad, hvordan ville dette spil så se ud? Og til
hvilken undervisningssituation/formål i den danske folkeskole?

Fra : bj

Dato : 01-02-08 17:06

Hej,

det ville afhænge af meget.

Hvilke undervisningsmål/fagmå, trinmål osv. skulle spillet opfylde i forhold
til Fælles Mål?
Hvilke(t) fag skulle der være tale om?
Skulle materialet stå alene som undervisningsdækning eller smo suplerende
materiale til allerede eksisterende?

Hmm, den er da svær!!
Er der rnoget på markedet som kan overtruffes af dette spil med dens
tilgangsvinkel?
Det skal være noget der lovmæssigt kan tilpasses folkeskoleloven?

Uanset hvad har spiludvilkere ikke frie hænder, tænker jeg!

Efter at have læst om at der er så mange flere der modtager
specialundervisning kunne det være interessant at sætte denne vinkel på!
Måske lave noget ,der dyrker noget socialt samspil med skjult læring. Noget
der binder en klasse sammen som har sociale komplikationer med hinanden!
Noget fælles tredje som kan udvilkes til den virkelige verden.

Måske udvikle et spil til lærere i stedet som kan hjælpe os med at forholde
os til alle de udspil der kommer fra UVM. Noget der giver os læring i
forhold til elevplaner, den svære samtale, elevsamtaler, tale til forældre
osv.

Jeg mener ikke at man for enhver pris skal udvilke for elevers skyld.
Misforstå mig ikke, ved godt det er dem der skal modtage læring og udvilke
sig til et rivende udviklende samfund, men hvad nytter det hvis ikke vi som
lærere ikke akn stå mål med alle de ting vi skal..

Blot tanker...

mvh
bj

Fra : Zeki

Dato : 02-02-08 07:37

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke undervisningsmål/fagmå, trinmål osv. skulle spillet opfylde i
> forhold til Fælles Mål?

Frit valg på alle hylder, men specifikt beregnet til 4.klasse og op.

> Hvilke(t) fag skulle der være tale om?

Alle fag er i spil, men jo mere tværfagligt, jo bedre.

> Skulle materialet stå alene som undervisningsdækning eller smo suplerende
> materiale til allerede eksisterende?

Selvstændigt materiale.

> Det skal være noget der lovmæssigt kan tilpasses folkeskoleloven?

Ja, dvs ingen ultra-vold og nøgne damer

> Uanset hvad har spiludvilkere ikke frie hænder, tænker jeg!

Det er her hvor vi lærere kommer ind i billedet.

Det skal være et spil som eleverne gider, og som de kunne finde på at kaste
sig over, selv om der ikke er tale om en undervisningssituation.

De forløbige tanker jeg har er en kombination af Sims 3D-model og Age of
Empires/Civilisation 2D. Noget med at bygge og kunne agere i et samfund,
hvor flere deltagere (elever) i form af multiplayer kan konkurrere. Evt
udbygge forståelse for demokrati.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 02-02-08 00:24

On 01/02/08 15:48, in article 47a33150$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
> implementere det uanset hvad, hvordan ville dette spil så se ud? Og til
> hvilken undervisningssituation/formål i den danske folkeskole?

Giv mig lige den store pose penge først, så skal jeg svare

Fra : bj

Dato : 02-02-08 20:17

det kunne jo være du blev inviteret indenfor, hvis du bød ind

mvh
bj, der lige tænker videre, interessant!

Fra : Frøken Jensen

Dato : 03-02-08 00:04

On 02/02/08 20:17, in article
47a4c1b1$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk>
wrote:

> det kunne jo være du blev inviteret indenfor, hvis du bød ind
>
> mvh
> bj, der lige tænker videre, interessant!

Joe, men...det lyder som om der en én der gerne vil have leveret nogle gode
idé som vedkommende så kan lave forretning ud af. Det lød ikke som om det
var forretningspartnere der blev efterspurgt...??

Fra : Zeki

Dato : 03-02-08 07:41

"Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> idé som vedkommende så kan lave forretning ud af. Det lød ikke som om det
> var forretningspartnere der blev efterspurgt...??

Mange lærere er tit fuld af gode idéer til alternative former for
undervisning og produkter der kan bruges heri. Men disse skal "holdes for
sig selv" med mindre man kan tjene økonomisk på det?

Fra : bj

Dato : 05-02-08 13:48

Forstår godt din tankegang. >Helt sikkert, og du har da ret i at det ikke
var samarbejdspartnere der blev spurgt efter, men vi kunne jo så bare selv
bygge stikke hovederne sammen og udfordre det Zeki som udgangspunkt
eftrspurgte!

Jeg mener bare, at det er reelt at spørge og ved at spørge her i gruppen
åbner Zeki jo ogås oop og tankerne er ikke længere "hemmelige"

mvh
bj

Fra : Frøken Jensen

Dato : 05-02-08 15:40

On 05/02/08 13:48, in article
47a85b16$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk>
wrote:

> [...]
>
> Jeg mener bare, at det er reelt at spørge og ved at spørge her i gruppen
> åbner Zeki jo ogås oop og tankerne er ikke længere "hemmelige"

Det kan du have ret i, men inden jeg beslutter mig for at bruge
hjernekapacitet *S* på at tænke videre over sagen, vil jeg gerne være sikker
på, at det støtter et velgørende formål - eller at jeg tjener penge på det
:)

Det var det jeg lidt kryptisk udtrykte. At Zeki ikke har kommenteret det,
har jeg taget som et udtryk for, at mine formodninger ikke er grundløse.
Det er helt fair, ingen kritik herfra - blot en forklaring på hvorfor jeg
ikke straks kaster om mig med gode ideer, eller i det mindste prøver.
Havde jeg masser af tid ville jeg gerne, går det til et (efter min mening)
godt formål, vil jeg også gerne - men ellers har jeg for meget andet at lave
og det tror jeg Zeki må regne med at de fleste har, men måske var det bare
en slagt brainstorming Zeki havde brug for, og det er da helt fint at kaste
det ud her og se om det kan give noget inspiration.
God arbejdslyst skal i hvert fald lyde herfra :)

Fra : bj

Dato : 05-02-08 20:14

skrevet på den måde du lige har gjort, kan jeg kun sige, at jeg er enig med
dig

Ja, et godt formål vile være rart. Det gode formål for mig er i sig selv at
det hjælper til ved den danske uddannelse. Men helt klart, jeg vil da også
gerne have del af kagen, som du udtrykker det og når du oplyser mig på denne
måde.

Du kan have ret i, at han ikke har kommenteret på det som sådan.

Enig

Fra : Frøken Jensen

Dato : 05-02-08 21:34

On 05/02/08 20:13, in article
47a8b566$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk>
wrote:

> [...]
> måde.
>
> Du kan have ret i, at han ikke har kommenteret på det som sådan.

Men lad mig da tilføje, at jeg håber der snart kommer et spændende spil fra
Zeki på markedet, det kan vi da altid bruge :)

Fra : Zeki

Dato : 06-02-08 05:11

> Men lad mig da tilføje, at jeg håber der snart kommer et spændende spil
> fra
> Zeki på markedet, det kan vi da altid bruge :)

Årsagen til min forespørgsel er at jeg skal deltage i et 'Creative Camp' som
led i et forskningsprojekt, hvor min skole betaler for min tilstedeværelse.

Så der er altså også 0,- kr for mig ekstra at hente. Men Serious Games
deltager (dem bag 'Global Conflicts'), for at lytte til "gode idéer"

Men dem er der ingen at hente af herinde kan jeg se. Eller?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 08-02-08 17:07

Zeki <Zeki@nope.dk> declared in:
47a933a0$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :
> [...]
> deltager (dem bag 'Global Conflicts'), for at lytte til "gode idéer"
>
> Men dem er der ingen at hente af herinde kan jeg se. Eller?

Det skal være noget der ikke kun er lærerigt, men også sjovt at spille.

Hvis man i spillet skal stå for at opbygge noget, enten fysisk (i
spillet, forstås) eller i form af en rollespils-agtig udvikling af
en figur, så er det min erfaring at det fænger ganske godt. Og kan
man ovenikøbet gemme spillet, og derved fortsætte sin udvikling
næste gang, så kan man få dem til at spille det mere end én gang
(mange spil taber hurtigt nyhedens interesse).

Det bør imidlertid stå klart for eleven, at der er et færdigtdefineret
mål, som man arbejder frem mod. Ellers indser de hurtigt at det kun
er for spillets skyld de sidder der. De vil have en mening med at
spille det - at blive færdig. Man kan så overveje at skabe en mulighed
for at videreudvikle ud over det færdige, enten i form af finpudsninger
eller nyopdagede muligheder, der først er synlige efter det første mål.

Selve opgaverne der skal løses, bør være simple at præsentere og lette
for eleverne at forstå, men have gode muligheder for at blive kombineret
til mere avancerede opgaver. Hvis 2 simple ting skal gøres samtidigt,
kan det godt blive en spændende udfordring. Især hvis detaljer i hver
del går ind og påvirker hinanden med et uforudsigeligt resultat.

Der skal være mange forskellige udfoldelsesmuligheder, så ensformighed
undgås. Ligeledes skal eleverne hurtigt kunne skifte mellem formerne,
for at undgå at sidde for længe med noget de ikke gider/kan. Lysten
driver værket, så gejsten skal kunne holdes kørende - hvis ikke på
en måde, så på en anden. En stor grad af frihed i valgmuligheder er
således også vigtig.

Det gør ikke noget at det er tydeligt, at opgaverne der skal løses
er skoleopgaver. En ridder, der skal redde en prinsesse ved kun at
træde på ulige nummererede fliser i slottet, fliser med kolde farver,
fliser med billeder af ting der begynder med 'k'... etc. er helt ok.

Men jævnfør ovenstående, skal man hurtigt kunne slippe ud af opgaven
for så at prøve at kæmpe med en drage i stedet for, eller tjene penge
til nye våben/rustning/magiske formularer.

Og til sidst skal ridderen, qua hans samlede gerninger og udvikling
og optrænede evner/styrke/udstyr kunne krones som konge af riget,
eller lignende.

For at opsummere:
- Mange små, simple delopgaver.
- Mulighed for opbygning/udvikling, gerne over flere lektioner.
- Ét klart defineret mål, evt. med efterfølgende nye mål.
- Mulighed for hurtige skift mellem opgavetyperne.

Andre scenarier:
· Opbygning af et modeimperie med design, opvisninger, salg, m.m.
· Erobring af verden, hvor hvert territorie byder på særegne krav.
· Føre et popband til tops på musiklisten
(lave CD'er, afholde koncerter, designe covers, arbejde med lyrik...)
· Føre et fodboldhold til tops i verdensmesterskab/klubmesterskab.

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Zeki

Dato : 09-02-08 07:29

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Det skal være noget der ikke kun er lærerigt, men også sjovt at spille.

Mange tak for dine input.

> Det bør imidlertid stå klart for eleven, at der er et færdigtdefineret
> mål, som man arbejder frem mod.

Ja, og dog.

Jeg havde tænkt noget i retning af et first-person spil (eller noget i stil
med 'Broken Sword' serien) der omhandler kontrafaktorisk tænking ifm
historie (og geografi.) - hvor man startede med at befinde sig i en nær
fremtid hvor tidsmaskinen var opfundet og kunne rejse tilbage i tiden.
Gennem de valg man træffer i fortiden, vil der laves "ringe i vandet" som
giver en ny nutid. F.eks:

Man rejser tilbage til Tyskland anno 1939. Gennem sin viden om fremtiden får
man ad genveje (og "forhindringer") mulighed for at møde Hitler. Slår du ham
ihjel eller hjælper du ham? Hvilken konsekvens vil det kunne få?

Eller du rejser tilbage til København i starten af 1800-tallet og ender med
muligheden for at forhindre et pinligt dansk nederlag til England. Hvilke
"ringe" vil det give? At Danmark ikke er nødt til at afstå Norge nogle år
senere pga bankerot f.eks? Hvordan vil nutiden kunne se ud?

Eller du rejser tilbage og påvirker udfaldet af den amerikanske revolution i
slutningen af 1700-tallet. Eller opfinder ting tidligere.

Der findes mange gode og oplagte eksempler. Men den røde tråd (det
"færdigdefinerede mål") mangler desværre lige.