DECT / Trådløs telefon, kvalitet ?
Fra : Freddy

Dato : 27-01-08 01:01

Hej.

Hvordan kan man egentlig i dette virvar af trådløse DECT telefoner
vurdere lydkvaliteten ?
Parametre som batteriernes varighed per opladning ?

Findes der tekniske specs. som man med rimelighed kan forvente
afspejler kvaliteten ?

Freddy

Fra : Frank Damgaard

Dato : 27-01-08 13:38

Freddy skrev:
> [...]
> Parametre som batteriernes varighed per opladning ?
>
> Findes der tekniske specs. som man med rimelighed kan forvente afspejler

ikke andre end de få tests jeg er faldet over :(
f.eks.
http://home.worldonline.dk/bba/cordless/cordless.htm

Jeg syntes også det er lidt af et lotterispil med anskaffelse
af en trådløs telefon.
Jeg kan dog tilføje at jeg har gode erfaringer Siemens gigaset,
phillips og panasonic, i det mindste hvad angår lyd og batteri.
Jeg foretrækker egentlig helst modeller hvor man selv kan udskifte
de opladelige batterier (std. størrelse AA eller AAA ).

Desværre er specifikationer meget dårlige hos reklamer/forretninger.

De features ofte ikke nævnes, og som jeg er nødt til explicit
at spørge om:

- højtalerfunktion (ikke alle modeller har det)

- let at bruge i menuer, telefonbog mv. Nogle mærker er meget
svære at huske hvordan man tilføjer til telefonbogen, så man
skal have fat i manual hver gang.

- overføre telefonbog til andet apparat hvis man har et duo/trio sæt.
(Siemens gigaset har den funktion). Smart funktion, men jeg kan leve uden.

- Ikke sletter det igangværende nummer man er ved at indtaste efter ca. 5 sek
Der er faktisk nogle mærker der er så utålmodige, så hvis man er lidt for langsom
ved at indtaste et nummer og kontrollere (ofte til udland), så slettes displayet.
Den slags skal telefoner man holde sig fra. (specielt hvis man ikke selv kan
sætte timeout til noget stort!)

- acceptabel lyd. Nogle (ofte billigmodeller) har altid en del "støj" i baggrunden

Og for specielt ældre hvor øjenene ikke er som da man var ung (f.eks. mine forældre)

- display med store letlæselige bogstaver og cifre, og god kontrast .

- store og letlæselige cifre og symboler på tasterne.

Det bedste er at have en liste klar med de punkter der er vigtige før køb
og spørge sælger om disse. Eventuelt få mulighed for at returnere DECT telefonen
hvis den ikke opfylder ens ønsker.

Fra : Freddy

Dato : 28-01-08 11:28

> [...]
> og spørge sælger om disse. Eventuelt få mulighed for at returnere DECT
> telefonen hvis den ikke opfylder ens ønsker.

Tak for svaret.
For mig er det især den susen du taler om, altså lydkvaliteten. I HIFI
er der en masse specs. omkring lyden - selvfølgelig, men det er der
åbenbart ikke på telefoner.
Som du er inde på, kan prisen vejlede. Somme tider betaler man for et
mærke eler et design, og det har jo ikke noget med funktionen at gøre.
Tak for linket, der er godt nok lidt at studere

Freddy