Skype adapter - US Robotics eller D-Link?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 18-11-07 09:14

Hey

Vi flytter snart til Bulgarien, og havde oprindeligt planlagt at købe en
Philips Skype telefon til hver af de nærmeste familiemedlemmer. Men ved
nærmere undersøgelse har jeg fundet ud af, at man jo bare kan købe et
SkypeIn nummer i Danmark, og så kan familien og andre ringe på dette til
lokal-takst - rigtigt?

Planen var så, at vi købte et alm-telefon -> skype adapter, som vi selv
kunne bruge i Bulgarien. Vi har alligevel en server stående tændt konstant,
så Skype vil kunne køre på denne.

Men hvad fungerer bedst - Skypes 'egen' US Robotics eller D-Links bud?

US Robotics
http://www.masl.dk/b6e9109b

D-Link
http://www.masl.dk/7076218c

Når vi så skal ringe til danske numre fra Bulgarien, så kan det vel bedst
betale sig at benytte SkypeOut, ikke? Jeg går ud fra, at man ved brug af et
af ovenstående adapters kan ringe fra sin normale telefon igennem Skype og
dermed udnytte SkypeOut faciliteten, ikke?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 18-11-07 13:14

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNfamiliendudek.dk> skrev i en meddelelse news:1l87l0v6vooc3.w068a8ivt3tr$.dlg@40tude.net...
> [...]
> af ovenstående adapters kan ringe fra sin normale telefon igennem Skype og
> dermed udnytte SkypeOut faciliteten, ikke?

Jeg anbefale dig at brug SIP i stedet for skype.. køb et nr og en adapter ved viptel.dk ca 500kr så kan både du og dine venner ringe til dansk lokal takst..
Jeg har brugt viptel i ca 2 år og de køre uden problemer..
De har både forskellige adapter og tlf abo. alt efter dit ejet udstyr og tlf forbrug..
Du kan spare ca 10% ved at finde en adapter på edbpriser, men så skal du også selv have bøvlet med at sætte den op til viptel..
Kan også anbefale telsome.dk og musimi.dk som evt. udbyder..

Skriv tilbage hvis du er i tvivl om noget..

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 18-11-07 14:04

[...]

> Jeg anbefale dig at brug SIP i stedet for skype

hvad er dine argumenter for dette? bedre kvalitet? bedre interface? andet?

/ Bo Dudek

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 18-11-07 14:09

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNfamiliendudek.dk> skrev i en meddelelse news:1rf4exlnp11ka$.122it3ldaj1zd.dlg@40tude.net...
> [...]
>
> hvad er dine argumenter for dette? bedre kvalitet? bedre interface? andet?
>
> / Bo Dudek

Åben standart, mange udbyder, stort udvalg af adapter/udstyr/software.. og billiger i mange tilfælde..

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 18-11-07 18:42

[...]

> Åben standart, mange udbyder, stort udvalg af adapter/udstyr/software.. og billiger i mange tilfælde..

ok - det er jo fair nok, men er Skype ikke så meget større end de fleste,
at produktet bør være bedre og mere stabilt?

/ Bo Dudek

Fra : Per

Dato : 18-11-07 21:20

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> ok - det er jo fair nok, men er Skype ikke så meget større end de
> fleste, at produktet bør være bedre og mere stabilt?
>
> / Bo Dudek

Glem ikke at Skype revolutionerede markedet ved at have en markant bedre
lydkvalitet og klarhed fremfor en fastnettelefon.

Det er et parameter som stort set ingen fremhæver mere - Skypes lyd ved
"Skype to Skype" er langt bedre end alt andet set endnu.

/Per

Fra : Frank Damgaard

Dato : 18-11-07 23:09

Per skrev:

> Glem ikke at Skype revolutionerede markedet ved at have en markant bedre
> lydkvalitet og klarhed fremfor en fastnettelefon.

Det havde skype da bestemt ikke til at begynde med. og downloader/uploader
man samtidig bliver det ofte helt galt sammenlignet med gammeldavs
fastnettelefon.

Det "revolutionerende" var da at man kunne få chat + tale med
et program der kunne banke igennem NAT/firewall i de fleste routere.

Det store problem med SIP/RTP protokol er netop at man skal rode
med opsætning af åbning af porte til SIP og RTP til adapteren eller
softphone på PC.

> Det er et parameter som stort set ingen fremhæver mere - Skypes lyd ved
> "Skype to Skype" er langt bedre end alt andet set endnu.

Jeg syntes ikke at lyden er mere "fremragende" i skype end i en
korrekt fungerende SIP-adapter. Men måske mine lydkort (mic) i
desktop-PC og laptop ikke er de bedste til skype ....

Dog er skype helot klart bedre sammenlignet med SIP når der anvendes
lav-båndbredde codec som G.729 eller G.723/726
(f.eks. nødvendigt ved internet via clearwire).

..... og så skal man huske på at Skype bruger peer-to-peer
teknologi og så snart skype programmet kører, så bruges ens
internetforbindelse til andres samtaler og filer.
Det sker ikke ved SIP/RTP.

PS. Jeg bruger både SIP/RTP teknologi og skype.
I Skype bruger jeg også meget chat-funkntionen, samtidig med
en eventuel skype-skype samtale.
Jeg kunne blot ønske at Skype var hurtigere til at rette fejl
og mangler i linux versionen af skype.... :(

PS2.
og så skal man ikke glemme at hele skype world-wide gik ned
i et par dage tidligere i år !
http://comon.dk/index.php/news/show/id=32253
Det er en af ulemperne hvis der kun findes skype
og alle kun anvender skype .....