Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Køb af hus?
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 08-01-08 01:34

Hej

Hvis jeg vil købe et hus til ca. 3 mio kr. og vil sidde for ca 8-10.000 kr
om måneden, hvor meget skal jeg så ca. lægge i udbetaling?

Lånet skal været et alm 30 års lån uden noget afdragsfrihed.

mvh
Rune

Fra : Ole C

Dato : 08-01-08 02:17

Rune Vestergaard skrev blandt andet:

> Hvis jeg vil købe et hus til ca. 3 mio kr. og vil sidde for ca
> 8-10.000 kr om måneden, hvor meget skal jeg så ca. lægge i udbetaling?
>
> Lånet skal været et alm 30 års lån uden noget afdragsfrihed.

Omkring 1 million, hvis vi taler om ydelse efter skat - ellers omkring
halvanden.
Men regn selv lidt på tallene her for eksempel:
http://www.rd.dk/beregningdetaljeretprivatlff

--
vh
Ole C

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-01-08 10:43

"Rune Vestergaard" <runev@REMOVErunev.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvis jeg vil købe et hus til ca. 3 mio kr. og vil sidde for ca 8-10.000 kr
> om måneden, hvor meget skal jeg så ca. lægge i udbetaling?

Er det 8-10.000 brutto eller netto?

> Lånet skal været et alm 30 års lån uden noget afdragsfrihed.

Nu kender jeg ikke din præcise situation, men langt de fleste huskøbere vil
vælge at indregne alle husrelaterede udgifter - og ikke bare lånet - for at
kunne sikre sig, at de har råd til at sidde i huset.

Man må således ikke undervudere betydningen af de øvrige udgifter, som kan
variere betydeligt, selvom kontantprisen på huset er den samme. Her tænker
jeg især på følgende poster:

Kommuneskat (fordi huset ligger i en bestemt kommune), grundskyld (afhænger
af kommune og grundværdi), ejendomsværdiskat (afhænger af ejendomsværdien),
forbrug (afhænger af opvarmningsmetode, isolering, hårde hvidevarer etc.) og
forsikringer (den mindste af de nævnte udgifter). Endvidere skal man ikke
glemme børnepasning.

På boligsiden fandt jeg følgende to huse, der har samme kontantpris
(2.995.000) men vidt forskellig nettoydelse:

Englunden 32 14.959
Fagotvej 16 18.920

Denne forskel er alene et udtryk for skatteforholdene, så udgifter til
f.eks. opvarmning, som nemt kan variere med 1000 kr. om måneden, og pasning,
som i 2007 kunne variere helt op til 1200 kr. om måneden for vuggestuebørn,
er altså ikke indregnet.

Hvis man indregner disse to forhold oven i, når man altså op på, at
nettoydelsen på et hus til 3 mio. kan variere med ca. 40% afhængig af huset.

Det er i grunden tankevækkende, at flere pengeinstitutter tilbyder folk at
beregne, hvad de har råd til at købe for, når man holder det op imod den
oplysning.

Mit huskøbsbudget indeholdet følgende poster:

- Husrelaterede udgifter (bruttoydelsen, opvarmning, el, gas, ejendomsskat,
ejendomsværdiskat, forsikring)
- Variable udgifter (mad, tøj og ting, der ikke kan budgetteres med)
- Faste udgifter (TV-licens, telefon, kontingenter, avis etc.)
+ Indtægter (efter skat)

Endvidere lavede jeg et flyttebudget - dvs. et kontantbeløb, som jeg ikke
vil lægge i udbetaling:

- Selve flytningen
- Istandsættelse
- Advokatsalær, hvis det ikke dækkes af et lån
- Tinglysningsomkostninger, hvis det ikke dækkes af et lån (1% af
lånesummen + et mindre gebyr)
- Mellemfinansering (regn med 10% p.a. - pr. million pr. måned bliver det
kr. 8.333 - regn med 2-3 måneder hvis du skal sælge en ejerlejlighed)
- 20% af ovenstående til ufordusete udgifter

Nedenstående budget laver du for at slippe for at hæve pengene på din
kassekredit bagefter