Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
MIsvisende finans-nyheder fra TV2 - hvad e~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-01-08 15:37

Hej,

Bemærk x-post og hvis i vil brokke jer, så fjern istedet x-posten
og/eller lav FUT til den gruppe hvis vinkel i pålægger indlægget.

Sagen er:

På finans.tv.dk er der såvidt jeg kan se 2 modsatrettede historier.

1) http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=9891411 siger:
"Amerikanske jobtal bedre end ventet" pga. øget beskæftigelse i december
- skrevet af Line Flensborg i går kl. 14:48. I artiklen står der: "Der
kom 40.000 flere i beskæftigelse i USA i december."

2) Et døgn efter kommer denne nyhed, dvs. i dag kl. 14:59 (skrevet af
Mona Henriksen):
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=9905608 med overskriften:
"Det står værre til end ventet med den amerikanske beskæftigelse. En
dugfrisk arbejdsmarkedsrapport fra USA slår fast, at blot 18.000 kom i
arbejde i december."

1) + 2) er modsatrettede artikler IMO. 1)+2) siger derudover at der kom
-22.000 flere i beskæftigelse i USA i december, men så kan amerikanske
jobtal jo heller ikke være bedre end ventet (medmindre man forventede en
katastrofe? Det gjorde man vel ikke?).

Hvad er det for nogle fjolser TV2 har ansat? Hvor får de deres kilder
fra? Vil i eller skal jeg skrive til dem og spørge dem hvad de har gang i?

Eller er der noget jeg har overset? Om ikke andet, er det da meget
underholdende med sådan nogle fjolser der sidder og fyrer noget
fuldstændigt intetsigende af. Jeg håber ikke TV2 får licenspenge for
sådan noget bræk.

Det kan da ikke være studenterhuen der trykker på sådan nogle
journalister med det forhold til sandheden, der svinger 180 grader fra
den ene dag til dagen efter? Eller er der en anden forklaring?

mvh.
Martin

Fra : Frank

Dato : 04-01-08 15:45

Hej

"Martin Jørgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Line Flensborg i går kl. 14:48. I artiklen står der: "Der kom 40.000 flere

Dette er et estimat over hvad en senere rapport vil vise.

Det står i artiklen: "Indikatoren, der offentliggøres forud for fredagens
arbejdsmarkedsrapport, er en indikator for den officielle statistik for
ændringer i antallet af beskæftigede uden for landbruget. I november ramte
indikatoren i følge Nordea helt ved siden af. "

> [...]
> står værre til end ventet med den amerikanske beskæftigelse. En dugfrisk
> arbejdsmarkedsrapport fra USA slår fast, at blot 18.000 kom i arbejde i

Dette er den 'rigtige' rapport.

> [...]
> underholdende med sådan nogle fjolser der sidder og fyrer noget
> fuldstændigt intetsigende af. Jeg håber ikke TV2 får licenspenge for sådan

Jeg tror der er noget du har overset.

> Det kan da ikke være studenterhuen der trykker på sådan nogle journalister
> med det forhold til sandheden, der svinger 180 grader fra den ene dag til
> dagen efter? Eller er der en anden forklaring?

At det ene er et estimat der så viser sig at være helt ude i skoven.

Det er svært at spå, især om fremtiden.....

Mvh
Frank

Fra : Henning Sørensen

Dato : 04-01-08 17:24

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> "Martin Jørgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dette er et estimat over hvad en senere rapport vil vise.

På CNN estimerede de mellem -3.000 og +375.000 nogle timer inden rapporten
forelå,.

/Henning.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-01-08 21:51

Frank wrote:
> Hej
>
> "Martin Jørgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dette er et estimat over hvad en senere rapport vil vise.

Det tror jeg ikke. Der står at der kom 40.000 flere i arbejde - det er
kun de 33.000 der er estimater, dvs. estimatet passede nogenlunde godt.

> [...]
> ændringer i antallet af beskæftigede uden for landbruget. I november ramte
> indikatoren i følge Nordea helt ved siden af. "

Artiklen siger at amerikanske jobtale er bedre end ventet, dvs.
virkeligheden er bedre end estimatet.

> Dette er den 'rigtige' rapport.

Den med de 40.000 ser ellers fantastisk rigtig ud, når man kan lave en
sådan konklusion som de har gjort. Uden de faktiske tal, kan man heller
ikke konkludere at "jobtallene er bedre end ventet".

mvh.
Martin

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 04-01-08 16:18

On Fri, 04 Jan 2008 15:36:52 +0100, Martin Jørgensen
<megafedt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>-22.000 flere i beskæftigelse i USA i december, men så kan amerikanske
>jobtal jo heller ikke være bedre end ventet (medmindre man forventede en

Det ligner historien om glasset der enten var halvt fyldt eller halvt
tomt....

Er det ikke lidt det samme højre- og venstrefløjen taler om antallet
af arbejdsløse...???

Det kommer jo an på hvem man mener skal regnes med og om man er
negativt eller positivt stillet til spørgsmålet, til at starte med...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-01-08 21:58

S. A. Thomsen wrote:

> [...]
>
> Det kommer jo an på hvem man mener skal regnes med og om man er
> negativt eller positivt stillet til spørgsmålet, til at starte med...

1) "Amerikanske jobtal bedre end ventet"
2) "Det står værre til end ventet med den amerikanske beskæftigelse."

Den ene artikel må være noget forfærdeligt vås. Hvilken en af dem er det
så det er? Artiklerne passer ikke engang med hinanden.

mvh.
Martin

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 04-01-08 23:58

On Fri, 04 Jan 2008 21:58:11 +0100, Martin Jørgensen
<megafedt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Den ene artikel må være noget forfærdeligt vås. Hvilken en af dem er det
>så det er? Artiklerne passer ikke engang med hinanden.

Ikke nødvendigvis...

Hvis (1) forventede 10.000 nye i arbejde og der blev 20.000, så er
påstanden korrekt..

Hvis (2) forventede 30.000 nye i arbejde og der blev 20.000, så er
påstanden korrekt..

Det jo ikke sikkert at "det forventede" tal er det samme i begge
historier...

Det kan også være at både (1) og (2) forventede 20.000 og (1)
MEDregnede 5.000 mere end de 20.000 og (2) MODregnede 5.000 af de
20.000, så bliver begge historier også "sande"...

Man skal ikke stole blindt på hvad der står i avisen...

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-01-08 17:25

Martin Jørgensen skrev den 04-01-2008 15:36:

> [...]
> "Det står værre til end ventet med den amerikanske beskæftigelse. En
> dugfrisk arbejdsmarkedsrapport fra USA slår fast, at blot 18.000 kom i

modsatrettede?

den ene taler om en forbedring i en given periode
den anden taler om en forbedring i selvsamme periode.

det er graden af forbedring de er uenige om.
Og der nævnes ikke, hvad forventningen var.
Kun at den var bedre hhv. værre end den forbedring som blev realiseret.

> 1)+2) siger derudover at der kom
> -22.000 flere i beskæftigelse i USA i december, men så kan amerikanske
> jobtal jo heller ikke være bedre end ventet (medmindre man forventede en
> katastrofe? Det gjorde man vel ikke?).

tja eller også er det forskellige tal der er tale om. Eller også har de
taget fejl i den første.

husk lige på, at selv journalister er mennesker.

> Hvad er det for nogle fjolser TV2 har ansat? Hvor får de deres kilder
> fra? Vil i eller skal jeg skrive til dem og spørge dem hvad de har gang i?

Det gør du bare! eller hvad med, at du bare går ned i de kilder som
bliver nævnt i artiklerne.

Og hvilken indflydelse har de amerikanske jobtal på de beslutninger du
skal træffe i din dagligdag?
Hvis den har indflydelse, hvorfor tager du så ikke fat på amerikanske
kilder istedet?

> [...]
> underholdende med sådan nogle fjolser der sidder og fyrer noget
> fuldstændigt intetsigende af. Jeg håber ikke TV2 får licenspenge for

tja, så intetsigende har det da heller ikke været. du kunne da fået
noget ud af noget intetsigende. så et eller har det da sagt.

> Det kan da ikke være studenterhuen der trykker på sådan nogle
> journalister med det forhold til sandheden, der svinger 180 grader fra
> den ene dag til dagen efter? Eller er der en anden forklaring?

svinger 180 grader? næppe.

Den ene sagde, at beskæftigelsen blev øget med 40.000 personer
Den anden sagde, at beskæftigelsen blev øget med 18.000 personer.

hvis det skulle være 180 grader, så skulle det vel være en sænkelse af
antallet af personer i beskæftigelse.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til