Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ramme for leasing-beregning - korrekt frem~
Fra : Morten

Dato : 04-12-07 23:36

Hej gruppe

Jeg er måske i periferien af off-topic her, men ikke desto mindre
prøver jeg at stille mit spørgsmål alligevel.

Pt. er jeg i gang med at udarbejde en leasing-ramme og jeg har tænkt
lidt over dens design:

I mit tilfælde har jeg 2 alternativer. Kontantkøb og finansiel leasing
kontrakt.

(kalkulationsrenten er gældende for begge alternativer og det
forudsættes jeg har et skattemæssigt overskud sådan at jeg kan udnytte
fradrag på afskrivninger og leasingydelser)

Kontantkøb:
Udbetaling svarende til aktivets kostpris i år 0
Tillægge nutidsværdien af de årlige skattemæssige fradrag fra mine
afskrivninger på aktivet, da jeg er i besiddelse af ejendomsretten
Tillægge evt. fremtidig scrapværdi

Dvs:

- udbetaling
+ skattemæssige fradrag
+ scrap
Netto cash flow tilbagediskonteres til år 0.

Finansiel leasing kontrakt:

Beregne nutidsværdien af de fremtidige udbetalinger af leasingydelser
Beregne nutidsværdien af de skattemæssige fradrag, der fremkommer på
baggrund af disse leasingydelser.
Beregne nutidsværdien af de MISTEDE skattemæssige fradrag, da jeg ikke
er i besiddelse af ejendomsretten over aktivet.

- udbetaling af leasingydelser
+ skattemæssig værdi af fradrag på baggrund af leasingydelser
-. skattemæssig værdi af afskrivninger (mistes, da de tilfalder
leasing-giver, der har ejendomsretten over aktiv)
Netto cash flow tilbagediskonteres til år 0

Begge kapitalværdier i år 0 sammenlignes og den mest fordelagtige
finansieringsform vælges.

Er dette den korrekte måde at beregne fordelagtigheden af en
leasingkontrakt overfor et kontant-køb?

Mvh

Morten