Erhvervsansvarsforsikring ?
Fra : claus b.p.

Dato : 23-01-08 22:01

Hej.

Skal starte som selvstændig IT konsulent, og har derfor brug for en
ansvarsforsikring.
Jeg har fået nogle meget varierende priser fra forskellige selskaber, og
undrer derfor, er der ikke som med bil-ansvarsforsikringer et grundlæggende
lovkrav om hvad de skal dække? Er der nogen der ved noget om hvilke
forskelle der kan beretiige at et selskab tager dobbelt så meget som et
andet? Faldgruber?

Mvh. Claus

Fra : MAndersen

Dato : 23-01-08 22:41

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvilke forskelle der kan beretiige at et selskab tager dobbelt så meget

Selskaberne har hver deres måde at tarifere på, og har hver deres minimums
præmier. Derfor oplever du forskellige præmier.
Derudover er der givetvis også forskelle i dækningsomfanget.

Du vælger jo selv hvor meget du vil ofre på forsikringer, men samtidig
vælger du også hvor stor en risiko du er villig til at løbe.
Hvis du kører din virksomhed som et selskab, er der kun krav om at du tegner
en arbejdskadeansvarsforsikring (i daglig tale arbejdsskadeforsikring)
Hvis du ikke kører i selskab, er der ingen krav.

Jeg kan dog anbefale at du som min. tegner en erhvervsansvarsforsikring.
Denne omfatter her-og-nu skader, skader du forvolder på 3. mands ting eller
person. F.eks. vælter noget ved en kunde. Erhvervsansvarsforsikringen dækker
IKKE skader du forvoldder på ting du har påtaget dig at reparere,
installere, eller har fået i varetægt. For f.eks. at få dækket skader på
hard- eller software, bør du tegne en produktansvarsforsikring med udvidelse
af ingrediens- og komponent skade- og tabsdækning. Herudover en speciel
edb-ansvarsforsikring. Dette kan nærmere forklares af en assurandør i et
selskab. Det er dog kun få selskaber der tilbyder den særlige
edbansvarsdækning - og den koster alene min. kr. 6-10.000 pr. år.

Er du kun rådgiver, bør du overveje en rådgiveransvarsforsikring. Denne er
heller ikke billig, og tilbydes også kun af få selskaber.

I stedet for at tegne de store forcromede forsikringer på ansvar, kan du
lave kontrakt med dine kunder, hvor du som minimum fraskriver dig driftstab,
tidstab og andre indirekte tab du måtte forholde. I har en brancheforening
der har ganske udmærkede salgs- og leveringsbetingelser der tager højde for
dette. Ydermere kan du indføje i dine betingelser, at det er kundens ansvar,
at der altid er en backup der aldrig er mere end x timer/dage gammel, når du
skal lave noget.

MAndersen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-01-08 12:50

MAndersen skrev:

> Hvis du kører din virksomhed som et selskab, er der kun krav om at du
> tegner en arbejdskadeansvarsforsikring (i daglig tale
> arbejdsskadeforsikring)
> Hvis du ikke kører i selskab, er der ingen krav.

Arbejdsskadeforsikringen er - uanset selskabsform - kun et krav, hvis
man har ansatte. (I et A/S, ApS eller tilsvarende kan man evt. have
ansat sig selv som lønmodtager).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : MAndersen

Dato : 24-01-08 18:11

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har ansatte. (I et A/S, ApS eller tilsvarende kan man evt. have ansat sig

Når man kører et A/S eller et ApS er man ansat. Det er ikke valgfrit om man
vil betragte sig selv som ansat - derfor skal arbejdsskadeforsikring tegnes.

MAndersen

Fra : claus b.p.

Dato : 24-01-08 22:59

"MAndersen" <not@spam.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når man kører et A/S eller et ApS er man ansat. Det er ikke valgfrit om
> man vil betragte sig selv som ansat - derfor skal arbejdsskadeforsikring

Der er udelukkende tale om enkeltmandsfirma, dvs. ingen ansættelsesforhold.
Et konsulentbureau skaffer opgaverne og tegner kontrakt med kunderne. Der er
de normale ansvarsbegrænsninger som en leverandør typisk tager over for sine
kunder, men det er naturligt, - og også et krav - at der tegnes en
ansvarsforsikring for at sikre kunden og konsulenten, i tilfælde af at noget
går galt. Hvad der kan gå galt, hvis man sikrer sig i h... og r... ? Netop
det uforudsete! Derfor kan man ikke ansvarsfraskrive sig alt. Bortset fra
det, hvor mange kunder ønsker at tillade en udefra kommende adgang til deres
vitale systemer, hvis personen/firmaet fraskriver sig ethvert ansvar for
enhver situation? Det vil sandsynligvis heller ikke være juridisk holdbart.

Jegt sammenligner med ansvarsforsikringen på en bil, der er stort set
lovbestemte krav til dækningsbeløb og dækningsomfang. Man kunne også
forestille sig at branchen eller brancheforeningerne havde lavet aftaler om
hvad forsikringer bør dække, men det er altså ikke tilfældet?

Mvh. Claus

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-01-08 15:27

"MAndersen" <not@spam.no> skrev i en meddelelse

> Når man kører et A/S eller et ApS er man ansat.

Sådan er det ofte, men man kan vel også forestille sig et A/S eller ApS helt
uden ansatte, f.eks. i forbindelse med holdingselskaber?
Desuden behøver ejeren jo ikke at være ansat som direktør.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-01-08 17:33

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Sådan er det ofte, men man kan vel også forestille sig et A/S eller ApS
> helt uden ansatte, f.eks. i forbindelse med holdingselskaber?
> Desuden behøver ejeren jo ikke at være ansat som direktør.

Så vidt jeg kan se af anpartselskabsloven skal der være en direktør (men
ikke nødvendigvis en bestyrelse). Jeg kan dog ikke se, om pågældende behøver
at være ansat i firmaet. Hvis pågældende er enepartshaver kan man jo vælge
at arbejde "frivilligt" uden løn, da overskuddet jo ender i egen lomme
alligevel.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 27-01-08 01:20

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo vælge at arbejde "frivilligt" uden løn, da overskuddet jo ender i egen

Sig mig. Er den forholdsvis beskedne præmie overhovedet en diskussion
værdig? En forsikringsbegivenhed kan hurtigt indtræde - måske førend, du
aner det - og så er den nu har at have.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (Piet Hein)

Fra : claus b.p.

Dato : 27-01-08 14:58

"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Sig mig. Er den forholdsvis beskedne præmie overhovedet en diskussion
> værdig? En forsikringsbegivenhed kan hurtigt indtræde - måske førend, du
Det er som med alt andet en ganske almindelig sondering, er det dyre produkt
bedre, eller bare dyrere. Det er ganske rigtigt ikke de store penge, men jeg
har ikke rigtig fundet forsikringsbetingelser og prisniveauer på nettet for
erhvervsforsikringer, derfor henvender jeg mig i denne gruppe, hvor folk må
forventes at have nogle erfaringer.

Tak for svarene.

Mvh. Claus

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-01-08 17:19

Karsten H. Jensen skrev:

> Sig mig. Er den forholdsvis beskedne præmie overhovedet en diskussion
> værdig? En forsikringsbegivenhed kan hurtigt indtræde - måske førend, du
> aner det - og så er den nu har at have.

Mindstepræmien er vist typisk omkring 1.500 kr/år.

Det burde ikke kunne slå et firma omkuld, men hvis man på den anden side
alligevel ikke er dækket, kan man jo lige så godt spare pengene.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 28-01-08 14:59

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Mindstepræmien er vist typisk omkring 1.500 kr/år.
>
> Det burde ikke kunne slå et firma omkuld, men hvis man på den anden side
> alligevel ikke er dækket, kan man jo lige så godt spare pengene.
>
> M.v.h.
>
> Jonathan
>
> --
> Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
> Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
> POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
> http://www.jsp-hotel.dk/

Den er vist nødvendigt bare du har konen inde på den del af domicilet,
firmaet lejer sig ind hos ejer. Du må leje < 25% ud af dit eget hus til dig
selv (firmaet). I selskabsform er der slet ikke noget at diskchristiansen.

Erhvervs- og produktansvarsforsikring (begge dele) koster mig årligt ca. kr.
1.106,- (lidt mindre ved afregning kvarslsvis.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-01-08 17:17

MAndersen skrev:

> Når man kører et A/S eller et ApS er man ansat. Det er ikke valgfrit om
> man vil betragte sig selv som ansat - derfor skal arbejdsskadeforsikring
> tegnes.

Er det specifikt i forhold til arbejdsskadeforsikringen?

- Skattemæssigt kan man godt undlade at udbetale løn til sig selv, og
kun trække penge ud som udbytte.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/