Firmabil omkostninger
Fra : Jørgen Hansen

Dato : 09-01-08 09:10

Hej,

En af mine medarbejdere har spurgt til muligheden af en firmabil.
Hvad skal man fra arb. giver side regne med er omkostningerne ved et
sådant arrangement? (Jeg har fundet masser af sider der beskriver
konsekvenserne for medarbejderen, men ikke meget om arb.giver siden)

Hendes krav til bilen er ikke store, så der bliver nok tale om enten
en lille ny eller mellemstor brugt bil i omegnen af 150-200kkr.

(Har ikke selv bil, og skal heller ikke have, så det er et mildest
talt ukendt område for mig).

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-01-08 09:26

Jørgen Hansen wrote:
> [...]
> en lille ny eller mellemstor brugt bil i omegnen af 150-200kkr.
>
> (Har ikke selv bil, og skal heller ikke have, så det er et mildest

Hvis hun eller din virksomhed bor i Københavns kommune, eller
den centrale del af Aarhus og har et moderat kørsels behov, så
kunne det måske betale sig at bruge en delebil.

Jeg bruger selv københavns delebiler når det er nødvendigt, og
jeg er meget glad for deres næsten udelukkende variable omkostninger.
Du betaler næsten kun for det du bruger. Der er et oprettelses gebyr
på 4.000,- kroner og en månedlig abonnement på 200, og et årligt
forsikring på 600.

Der ud over betaler man for en almindelig bil op til 15 kroner pr.
time (mængde rabat), og 2,6? kroner pr. kørt kilometer (ingen mængde
rabat her).

Prisen er incl. benzin som du dog selv tanker når det er nødvendigt
via et benzin kort. Bilerne har også parkerings kort i københavn og
frederiksberg kommune, og i københavns kommune endda faste parkerings
pladser forskellige steder i byen.

Bilerne bruges mest af private, så de er optaget i weekender, og delvist
om aftenen. Mandag til fredag er der altid nogen ledige indtil ca. 17-18
stykker. Bilerne bruges sjældent om natten, så du kan bruge dem fra tidlig
morgen.

Booking foregår via en webside og kan ske i kombinationer af 1 time,
6 timer, 1 døgn, 1 uge, så længe at bilen er ledig.

Bliver i flere ansatte så kan man vidst godt tilmelde flere til ordningen
og få rabat på tilmeldingen.

   http://www.kobenhavnsdelebiler.dk/

JonB

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-01-08 12:01

Jørgen Hansen skrev:

> [...]
> sådant arrangement? (Jeg har fundet masser af sider der beskriver
> konsekvenserne for medarbejderen, men ikke meget om arb.giver siden)

Prøv at få et tilbud fra et "fullservice" leasingfirma som f.eks. ALD
(http://www.aldautomotive.dk/). De står så får al vedligeholdelse, så
dine udgifter ud over leasing-afgiften er praktisk talt kun
benzin/diesel og selvrisiko på forsikringen.

Hvis du har pengene stående på kontoen, er det måske billigere at købe
bilen (og evt. tegne en serviceaftale), men ovenstående giver dig i
hvert fald en idé om de samlede omkostninger.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ralph

Dato : 10-01-08 00:26

"Jørgen Hansen" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse
> sådant arrangement? (Jeg har fundet masser af sider der beskriver
> konsekvenserne for medarbejderen, men ikke meget om arb.giver siden)

Jeg tror du skal spørge i dk.videnskab.jura de plejer at være nogle hajer i
den gruppe, men der er nogle oplysninger der mangler:

hvide/gule plader
Privat kørsel i bilen
Hendes forsikringstatus - der er stor forskel på om hun er 22 og bor i Kbh.K
og får en Toyota Celica, eller hun er 55, bor i Års og får en Renault Twingo
Skal evt. beskatning af bilen kompenseres af dit firma - til orientering
skulle jeg have en lønforhøjelse på 8 K om måneden for at få samme nettoløn,
pga. beskatning af bil til lidt over 200K
Der kommer privat brug af bilen ind igen.

--
Ralph