Spørgsmål om told, moms, import osv.
Fra : Jakob

Dato : 08-01-08 21:37

Hvad koster det at importere en vare fra USA med henblik på videresalg hvis
man driver en enkeltmandsvirksomhed
som er momsregistreret?

Lad os tage udgangspunkt i en vare til 75 USD og en fragtpris på 25 USD. Lad
os sige at det er hudplejeprodukter (jeg vil dog gerne kunne lave
udregningen for andre produkter og har derfor også brug for at vide hvor jeg
finder de forskellige told og afgiftssatser).

Og hvad bliver den endelige pris hvis man køber samme vare som almindelig
forbruger ?

Tak på forhånd.

Fra : Bo

Dato : 08-01-08 14:44

On 8 Jan., 22:37, "Jakob" <Ja...@ingenting.nothing> wrote:
> [...]
> finder de forskellige told og afgiftssatser).
>
> Og hvad bliver den endelige pris hvis man køber samme vare som almindelig

Det her link giver dig svar: http://www.amino.dk/forums/t/19428.aspx
hvor der også nævnes at hudplejeprodukter skal være godkendt i
Danmark !

Fra : Jakob

Dato : 08-01-08 23:45

>Det her link giver dig svar: http://www.amino.dk/forums/t/19428.aspx
>hvor der også nævnes at hudplejeprodukter skal være godkendt i
>Danmark !

Tjaa...Hvis man skal transportere paller og containere så er det måske et
meget
godt link...Jeg fandt det dog ubrugeligt. Men tak for forsøget

Er der ikke en kyndig her i gruppen, som kan vise mig hvordan den
endelige købspris ser ud for henholdsvis en privatforbruger og en
momsregistreret
erhvervsdrivende hvis der købes en vare i USA der koster 75 USD og fragten
er
på 25 USD. Lad os bare sige, at de 75 USD dækker 3 flasker kvalitetsshampoo.

Fra : Bo

Dato : 08-01-08 23:24

On 9 Jan., 00:44, "Jakob" <Ja...@ingenting.nothing> wrote:

> [...]
> er
> på 25 USD. Lad os bare sige, at de 75 USD dækker 3 flasker kvalitetsshampoo.

<klip fra sitet> Det er ikke helt ved siden af når du beregner 2,5
gange indkøbspris - så har du butikkens pris - og dermed en nogenlunde
pejling på avancen - som dermed ligger et godt stykke over 50%.

eks. ved tøj en indkøbspris på 100 DKK, vil varen blive solgt til 298
DKK og ved udsalg nedsat med 50% er der alligevel en avance for den
erhvervsdrivende.
Jeg synes du skulle rette henvendelse til brancheforeningen for netop
den vare du ønsker at hjemtage. Ligesom med at en lønmodtager ikke
taler om sin løn taler man heller ikke højt eller skriver hvad avancen
er for et bestemt produkt.

vh Bo

Fra : Jakob

Dato : 09-01-08 09:38

Jeg spørger ikke om hvordan man udregner salgsprisen. Jeg spørger om hvilke
afgifter (importtold, moms osv) der lægges
oveni prisen ved import af varer.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-01-08 10:05

"Jakob" <Jakob@ingenting.nothing> skrev i en meddelelse
> Jeg spørger ikke om hvordan man udregner salgsprisen. Jeg spørger om
> hvilke afgifter (importtold, moms osv) der lægges
> oveni prisen ved import af varer.

Det er ikke let at give dig et ordentligt svar, når vi ikke ved nøjagtigt
hvilken varer der er tale om.
Der er importtold på nogen varer, ikke på andre. Toldsatsen varierer fra
varegruppe til varegruppe. Der ud over er der punktafgifter på nogen varer.

Generelt betaler du importtold af *alle* de udgifter, der løber på varen
indtil den når den Danske grænse, dvs. du betaler også told af varens
kostpris, evt. emballering, fragt, klarering og forsikringer. Derefter
beregnes 25% moms af det samlede beløb.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-01-08 10:07

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er importtold på nogen varer, ikke på andre. Toldsatsen varierer fra
> varegruppe til varegruppe. Der ud over er der punktafgifter på nogen

.... og toldsatserne finder di i VITA, som findes online her
http://vita.toldskat.dk/

Fra : Jakob

Dato : 09-01-08 12:39

> ... og toldsatserne finder di i VITA, som findes online her
> http://vita.toldskat.dk/

Tak for linket.

Jeg har dog stadigvæk ikke fået svar på hvordan beregningen af den
endelige pris ser ud for en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed
versus en privatforbruger.

I mit første indlæg skrev jeg, at vi kunne tage udgangspunkt i en bestilling
bestående af 3 shampoo'er til 25 USD stykket og en fragtpris på 25 USD.
Det vil sige, en pris inkl. fragt på 100 USD.

Fra : Holst

Dato : 09-01-08 12:44

Jakob wrote:

> Jeg har dog stadigvæk ikke fået svar på hvordan beregningen af den
> endelige pris ser ud for en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed
> versus en privatforbruger.

Du virker jo til at være ganske utilfreds med de svar du får.

Hvorfor kontakter du så ikke Skat og spørger dem. Jeg er overbevist om,
at de har folk ansat, som netop kan besvare dig spørgsmål godt og
fyldstgørende.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-01-08 13:02

> Jeg har dog stadigvæk ikke fået svar på hvordan beregningen af den
> endelige pris ser ud for en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed
> versus en privatforbruger.

Det er fordi det som sagt ikke er så let at svarer på. Der mangler f.eks.
oplysninger om hvordan forsendelsen foretages og hvem der foretager
fortoldningen mv. (så vidt jeg husker tager Postdanmark 100 Kr. for det
arbejder. Andre fragtfører har andre priser).
Desuden kan toldsatsen være afhængig af hvad din shampoo er lavet af.

Jeg har forklaret dig princippet i beregningen, og givet dig link til hvor
du finder toldsatsen, så du bør selv kunne beregne den endelige pris. Det er
kun dig, der kender de sidste oplysninger.

.... og så er det vel heller ikke særlig seriøst at en enkeltmandsvirksomhed
foretager import af 3 flasker shampoo

Fra : Holst

Dato : 09-01-08 13:11

Allan Soerensen wrote:

> ... og så er det vel heller ikke særlig seriøst at en enkeltmandsvirksomhed
> foretager import af 3 flasker shampoo

Og da vel slet ikke til USD 25 stykket ...

Fra : Jakob

Dato : 09-01-08 17:36

enkeltmandsvirksomhed

> Og da vel slet ikke til USD 25 stykket ..

Tak for svarene.

Fra : Johannes

Dato : 14-01-08 23:51

For privat vil jeg gætte på:

75,00 USD + 25,00 USD * 5,1 =
510,00 DKK * 1,3 + 75,00 DKK =

738,00 DKK ialt for en privat.

5,1=USD vs DKK
1,3=25% moms + ca 5% told(kan jo variere)
+75,00 DKK = Post Danmarks fortoldningsgebyr 2007
Det er forskelligt hvad de tager(UPS, DHL; Fedex osv) for fortoldning med ca
75-200,00 DKK

Hvis *hele forsendelsens* pris er under:
22 EURO (ca. 164 kr.) = betales ikke told
80,00 DKK = ingen moms.
Det er det der kaldes bagatelgrænsen,
nogen gange går pakken igennem selvom værdien er mere.,
men der skal måske stadig betales moms/told bagefter.

www.valutakurser.dk
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=300092&vId=200865&i=5#i300092
vita.toldskat.dk
www.post.dk

Salgsprisen i DK bliver typisk * 2.5
(Der kommer jo nok en masse uventede udgifter/problemer osv så prisen *skal*
være høj - gerne højere)

Som firma der er momsregisteret, kan du trække indkøbsmomsen fra og
udgifter,
men så skal du sælge igen med moms - så du kommer altså til at betale 25% af
det du tjener per vare i sidste ende=merværdien=moms.

Men spørg på www.amino.dk og feks http://www.startvaekst.dk/ www.skat.dk
så finder man ud af det hele..næsten..

Det er bare at bestille lidt og så se hvad der sker..

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Fra : Jakob

Dato : 15-01-08 08:00

> Det er bare at bestille lidt og så se hvad der sker..
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Johannes

Tak for et godt svar

Fra : Johannes

Dato : 15-01-08 18:33

> Tak for et godt svar

For lige at rette mig selv,
så har Post Danmark lige sat fortoldnings gebyret op fra 75,00 til 150,00
DKK inkl moms !
Du skal selv hente en fortoldet pakke fra udlandet på posthuset nu(du får et
brev).

"I forbindelse med Post Danmarks registrering/fortoldning af forsendelsens
indhold, vil der blive opkrævet et fortoldningsgebyr på 150 kr. inkl. moms
for 1. varelinje og 34 kr. inkl. moms pr. efterfølgende varelinje til
dækning af Post Danmarks omkostninger forbundet hermed"

Hvis du køber i et land som er medlem af EU feks Tyskland(19%),
England(17,5%) osv - skal du ikke betale told,moms,gebyr osv,
og som privatperson kun betale momsen der er i det land(15% - 25%)
Søg på wiki efter VAT..
Men der koster varen normalt også mere end uden for EU.

Ligesom post danmarks 1kg-5kg pakke priser er steget fra 52 DKK til 60 og så
70 DKK på et halvt år..
hvis du sender >300 pakker per år, kan du dog få det billigere..

GLS priser er dog stadigvæk de samme,
og de er da fine nok, der er bare ikke så mange pakkeshops endnu - og så
tager det måske en dag mere.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-08 23:54

Johannes wrote:

> Hvis du køber i et land som er medlem af EU feks Tyskland(19%),
> England(17,5%) osv - skal du ikke betale told,moms,gebyr osv,
> og som privatperson kun betale momsen der er i det land(15% - 25%)

Njah - det kommer an på hvor meget sælgeren sælger til dit land. Det
korrekte svar er at man skal betale den moms der opkræves af sælger og
ikke andet.

David

Fra : Johannes

Dato : 24-01-08 22:50

> Njah - det kommer an på hvor meget sælgeren sælger til dit land. Det
> korrekte svar er at man skal betale den moms der opkræves af sælger og
> ikke andet.

Ja, det er korrekt at hvis sælger, sælger over et hvis beløb per år,
så skal han momsregisteres i det land han sælger til - men han kan også
vælge at gøre det alligevel.
Der er andre regler hvis køberen selv kører over og henter varen. Og såen
kan man nok blive ved et stykke tid..
Det er da også lavet så det er lige til at finde ud af..(not)

Men tjek www.skat.dk

EU burde egentligt kræve at alle eu lande havde samme momssats,
ellers er der ikke rigtig samme markedsvilkår/fri handel.
(Nu går den fra 15%-25% per lov)

Og sådan noget som bilafgifter, skal også ses på - det er jo EU,
der har fået sænket afgiften her lidt.
Og også EU der har fået 25% moms på fly, som før havde 0% sats,
da det gav forrigede markedsvilkår, var grunden -
men det er det vel stadig når nogle lande har 15% og andre 25%..nu er det så
bare omvendt.

Men sådanne store ændringer laver man selvfølgelig ikke dag-til-dag..

--
Med Venlig Hilsen
Johannes