Betale kørekort for medarbejder
Fra : Rohde

Dato : 02-01-08 22:57

Hej ng,

Vi har i en periode benyttet en medarbejder som ikke har kørekort på nogle
opgaver i den travle periode. Vi vil gerne fastansætte medarbejderen, men
det er en forudsætning af vedkommende har kørekort. Det er en stor udgift
for medarbejderen, og vi overvejer om vi på en måde kan hjælpe.

Vi kan naturligvis vælge at lægge pengene ud for kørekortet, og lave en
afdragsordning hvor der trækkes et beløb hver måned efter skat.

Findes den en alternativ metode hvor medarbejderen via kommunen kan få
tilskud til kørekortet (som jo er en forudsætning for ansættelsen hos os),
eller hvor vi kan betale kørekortet uden at medarbejderen bliver beskattet
af det?

Pft.

/Rohde

Fra : Holst

Dato : 02-01-08 23:30

Rohde wrote:

> eller hvor vi kan betale kørekortet uden at medarbejderen bliver beskattet
> af det?

At tage et kørekort kan vel sidestilles med enhver anden uddannelse, som
I kunne finde på at sende jeres medarbejdere på for at opkvalificere dem
til det arbejde, de skal udføre.

Synes jeg.

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-01-08 23:30

Rohde skrev den 02-01-2008 22:57:
> [...]
>
> Vi kan naturligvis vælge at lægge pengene ud for kørekortet, og lave en
> afdragsordning hvor der trækkes et beløb hver måned efter skat.

I kan vel lave et personalelån!
Lån medarbejderen fx 10.000 kroner.
Lånet er rentefrit og afdrages med 500 kroner om måneden indtil saldoen
er 0 kroner. Eller når medarbejderen stopper i virksomheden bliver
restlånet modregnet i sidste lønudbetaling.

I kan da sikkert få bogholderiet til at lave en post på lønsedlen som
hedder: afdrag af personalelån; posten skal så stå lige før
udbetalingslinjen, da afdraget jo skal betales af nettolønnen.

> [...]
> eller hvor vi kan betale kørekortet uden at medarbejderen bliver beskattet

Hvad med at betale kørekortet som man betaler fx HD-studier til dem som
skal læse HD.
Det gøres - så vidt jeg er orienteret - uden at medarbejderen skal
beskattes af værdien som I betaler for kortet.

Det var bare to ideer. Om de holder i jeres situation, det må I spørge
jeres revisor eller regnskabsafdeling om,

Tilskud fra kommunen har jeg aldrig hørt man får til anskaffelse af
kørekort til lille-bil.
Kun erhvervskørekort mv. men det er vist forbeholdt en ganske bestemt
målgruppe, som din medarbejder ikke tilhører, da han ligesom klarer sig
selv.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : claus b.p.

Dato : 20-01-08 21:47

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 0 kroner. Eller når medarbejderen stopper i virksomheden bliver restlånet
Blot for at indskyde en fodnote: Rentefrie medarbejderlån er ikke
skattefrie, der skal beregnes personlig indkomst af minimumsrenten, (svinger
lidt men vist ca. 4% pt) og dette beløb kan så fradrages igen i
kapitalindkomst.

/Claus

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-01-08 23:31

claus b.p. skrev den 20-01-2008 21:46:

> [...]
> skattefrie, der skal beregnes personlig indkomst af minimumsrenten, (svinger
> lidt men vist ca. 4% pt) og dette beløb kan så fradrages igen i

What?

Og hvad er det for noget talgymnastik omkring betale skat af et beløb
som du igen kan trække fra i Skat?

Det vil jeg meget gerne høre mere om.

Fra : claus b.p.

Dato : 21-01-08 10:02

> What?
>

> Og hvad er det for noget talgymnastik omkring betale skat af et beløb som
> du igen kan trække fra i Skat?
>
> Det vil jeg meget gerne høre mere om.

Ja, man skal endelig ikke gøre tingene for enkle vel?
Kort sagt handler det om at man får noget af værdi fra sit firma, og det
skal man beskattes af. Det er personlig indkomst, der betales med den
procent man nu har i marginalskat + AMB, fx. 58,48% og 8 %.
Dernæst er der tale om at det er en renteudgift, derfor bliver den
fradragsberettiget i kapitalindkomst, ligesom enhver anden renteudgift,
dette har fx. en værdi på 32%. Summen (eller differencenom man vil) er at
man betaler 29,8% i skat af den fiktive rente på 4% for at have et rentefrit
personalelån.
Minimumsrenten reguleres efter renteudviklingen, og kan oplyses fra Skat
eller findes på nogle af de store revisionsfirmaers hjemmesider.
Firmaet skal sætte x i rubikken "personalelån" på oplysningsseddelen.

/Claus

Fra : claus b.p.

Dato : 21-01-08 10:07

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> man betaler 29,8% i skat af den fiktive rente på 4% for at have et
> rentefrit personalelån.
PS: Man skal selvfølgelig kun udregne rentebeløbet for det beløb man
skylder, ligesom det var et banklån. Så det nemmeste er at lave et regneark,
hvor man fratrækker de månedlige afdrag, og beregner renten måned for måned.

/Claus

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-02-08 00:22

claus b.p. skrev den 21-01-2008 10:01:
> [...]
> eller findes på nogle af de store revisionsfirmaers hjemmesider.
> Firmaet skal sætte x i rubikken "personalelån" på oplysningsseddelen.

Har du noget imod at henvise til noget i fx ligningsvejledningen eller
tilsvarende officielle kilder som understøtter den talgymnastiske øvelse
du skriver om?

Fra : Ivar

Dato : 03-01-08 17:12

Rohde skrev:

> hvor vi kan betale kørekortet uden at medarbejderen bliver beskattet af det?

Prøv at læse afsnitet: 4.6.3. Arbejdsgiverbetalt kørekort
http://www.hlb.dk/publikat/bilen/side5.htm

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Rohde

Dato : 12-01-08 23:37

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at læse afsnitet: 4.6.3. Arbejdsgiverbetalt kørekort
> http://www.hlb.dk/publikat/bilen/side5.htm

Tak for linket. Som jeg forstår det er der ikke mulighed for at give
medarbejderen et kørekort, uden at han bliver beskattet af det, da vi ikke
er lovmæssigt forpligtiget til det. Men vi kan altså give en del af det som
"fryns" pga. bagatelgrænsen på de 5,200 kr (2007).

Er det korrekt forstået?

Ellers må vi nøjes med at hjælpe med økonomien ved at lægge pengene ud, så
kørekortet kan komme i hus, og medarbejderen komme ud og tjene penge, og
dermed betale tilbage.

Tak for jeres svar.

/rohde

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 03-01-08 18:40

Hejsa

Prøv at kontakte www.ducas.dk

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : Peder Porse

Dato : 04-01-08 17:55

Rohde skrev:
> [...]
> eller hvor vi kan betale kørekortet uden at medarbejderen bliver beskattet

Se følgende fra Ligningsvejledningen 2007 Alm. del. Alm kørekort kan
tilsyneladende ikke betales af arbejdsgiver uden skattebetaling.
----klip-----------
Hvilke uddannelser og kurser

Skattefriheden omfatter bl.a:

* Ungdomsuddannelser, fx uddannelser i erhvervsuddannelsesregi
(lærlinge- og elevuddannelser).
* Korte og mellemlange videregående uddannelser, fx social- og
sundhedshjælperuddannelsen.
* Mellemlange videregående uddannelser, fx lærer- og
sygeplejeuddannelsen.
* Lange videregående uddannelser, der erhverves på universiteter og
andre højere uddannelsesinstitutioner.
* Alle typer af efter-/videreuddannelser, som erhverves i
tilknytning hertil, fx diplom- og masteruddannelser.
* Alle typer af kurser og uddannelser, som udbydes i AMU-regi.

Hvilke ydelser

Følgende ydelser skal ikke medregnes til den skattepligtige indkomst:

* Skole- eller deltagerbetaling. Ydelser til dækning af udgifter
til erhvervelse af kørekort til almindelig bil kan dog ikke ydes
skattefrit, medmindre arbejdsgiveren mv., jf. LL § 31, stk. 1, har pligt
til at afholde ydelsen i henhold til gældende lovgivning.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-01-08 10:56

Peder Porse skrev den 04-01-2008 17:55:
> [...]
> medmindre arbejdsgiveren mv., jf. LL § 31, stk. 1, har pligt til at
> afholde ydelsen i henhold til gældende lovgivning.

Og LL §31 stk 1 er her:

-------------
§ 31. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
ydelser til dækning af udgifter i forbindelse med uddannelser og kurser,
når ydelserne modtages fra en arbejdsgiver som led i et
ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt
arbejde i øvrigt og ydelserne er omfattet af stk. 3. Ydelser omfattet af
stk. 3 til dækning af udgifter i forbindelse med uddannelser og kurser
medregnes ligeledes ikke, når de modtages ved ophør af et
ansættelsesforhold. 1. pkt. gælder ligeledes for ydelser omfattet af
stk. 3, som gives til personer, der er valgt til medlem af eller
medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre
kollegiale organer, herunder Folketinget og kommunalbestyrelser, samt
gives til medlemmer af en fagforening, arbejdsløshedskasse eller
pensionskasse. Tilsvarende gælder for ydelser omfattet af stk. 3, som
personer modtager fra et arbejdsformidlingskontor, eller som elever
modtager fra Arbejdsgivernes Elevrefusion. Tilsvarende gælder for
ydelser omfattet af stk. 3, der ydes af et uddannelsessted til personer,
der deltager i uddannelse efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Tilsvarende gælder for tildeling af friplads efter lov om universiteter
(universitetsloven) eller lov om stipendier til visse udenlandske
studerende ved korte og mellemlange videregående uddannelser.
Tilsvarende gælder for tilskud til deltagerbetaling, som ydes efter lov
om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), samt for tilskud til
deltagerbetaling, som ydes efter lov om støtte til voksenuddannelse
(VUS), herunder støtte, der ydes efter § 23, stk. 3 og 4, jf. stk. 2, i
lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).
------------
citat fra: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17011

Den er godt nok snørklet den der ligningslov

Fra : Peder Porse

Dato : 05-01-08 15:28

Carsten Riis skrev:

> [...]
> citat fra: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17011
>

> Den er godt nok snørklet den der ligningslov

Ja, det er den måske nok, men du bør citere stk 3, som der udtrykkeligt
henvises til.

Stk. 3. Følgende ydelser medregnes efter stk. 1 ikke til den
skattepligtige indkomst:

1) Skole- eller deltagerbetaling. Ydelser til dækning af udgifter til
erhvervelse af kørekort til almindelig bil kan dog ikke ydes skattefrit,
medmindre arbejdsgiveren m.v., jf. stk. 1, har pligt til at afholde
ydelsen i henhold til gældende lovgivning.

2) Ydelser til dækning af bog- og materialeudgifter, som er relevante
for uddannelsen eller kurset.

3) Godtgørelser til dækning af udgifter til logi, kost og
småfornødenheder, jf. stk. 4.

4) Befordringsgodtgørelser, såfremt godtgørelsen ikke overstiger satsen
i stk. 5.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-01-08 16:29

Peder Porse skrev den 05-01-2008 15:27:

> Ja, det er den måske nok, men du bør citere stk 3, som der udtrykkeligt
> henvises til.

I det du citerer henvises der altså kun til LL §31 stk 1.

og ja LL §31 stk henviser så til stk 3.