Bogføring af hjælp
Fra : Poul

Dato : 23-12-07 13:26

Hej i gruppen

I et enkeltmandsfirma, hvor kun ejeren selv arbejder - hvordan bogføres en
udbetaling på to dages hjælp fra en efterlønner.
Der har ikke før været brug for den slags hjælp og det bliver der nok ikke
igen.
Kan man udbetale beløbet af 'egen lomme' og så bogføre det som en privat
hævning.

Mvh
Poul

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-12-07 16:01

"Poul" <nn@nn.dk> skrev i en meddelelse

> I et enkeltmandsfirma, hvor kun ejeren selv arbejder - hvordan bogføres en
> udbetaling på to dages hjælp fra en efterlønner.

Jeg kan ikke hjælpe dig mht. til bogføringen, men du er klar over at du nu
pludselig er arbejdsgiver og skal indeholde skat, beregne feriedage, have
lovpligtig forsikring mv.

> Kan man udbetale beløbet af 'egen lomme' og så bogføre det som en privat
> hævning.

Så er det jo dig personligt, der kommer til at betale skat af beløbet.

Fra : Poul

Dato : 24-12-07 13:38

> [...]
> lovpligtig forsikring mv.

> Så er det jo dig personligt, der kommer til at betale skat af beløbet.

Tak for svaret - jeg havde gættet på at det kunne blive temmelig
bureaukratisk.

Mvh
Poul

Fra : Ivar

Dato : 24-12-07 13:44

Poul skrev:

> Tak for svaret - jeg havde gættet på at det kunne blive temmelig
> bureaukratisk.

Det er nok en del simplere, hvis du kan få ham til skrive en
regning.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Poul

Dato : 25-12-07 09:47

> Det er nok en del simplere, hvis du kan få ham til skrive en
> regning.

Hej Ivar
Lyder som en rigtig fornuftig ide.
Tak
Mvh
Poul

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-12-07 13:17

> Hej Ivar
> Lyder som en rigtig fornuftig ide.

Husk du skal stadig indberette til Skat, når du handler med en ikke
moms-registreret, jf. Skattekontrollovens §7A stk 2 pkt 1

<SNIP>
Stk. 2. Indberetningspligten omfatter efter skatteministerens bestemmelse, i
det omfang beløbet ikke er A-indkomst:

1) Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller
tjenesteydelse, når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven
ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som
godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse. Tilsvarende
gælder, når modtageren ikke er skattepligtig her til landet og vederlaget
ikke er erhvervet ved selvstændig erhvervsvirksomhed.
</SNIP>

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-12-07 14:57

Allan Soerensen skrev:

> Husk du skal stadig indberette til Skat, når du handler med en ikke
> moms-registreret, jf. Skattekontrollovens §7A stk 2 pkt 1

Læg mærke til, at paragraffen kun gælder B-indkomst.

En ikke-momsregistreret selvstændig kan godt levere en vare eller ydelse
uden at der bliver tale om B-indkomst.

Spørgsmålet er, om hjælperen kan betegnes som selvstændig i forhold til
den ydede hjælp.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-12-07 16:26

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Læg mærke til, at paragraffen kun gælder B-indkomst.

I dette tilfælde er der også netop tale om B-indkomst for efterlønneren.

> [...]
> uden at der bliver tale om B-indkomst.
>
> Spørgsmålet er, om hjælperen kan betegnes som selvstændig i forhold til

Iht. Skats definition på en selvstændig erhvervsdrivende er han det ikke. De
kikker bla. på om virksomheden har andre kunder, hvem der afholder
driftsudgifter, de fysiske rammer + en masse andre ting. Her er der slet
ingen tvivl om at der er tale om en lønmodtager set med Skats øjne.

Se evt. http://www.startvaekst.dk/SelvstaendigEllerLoenmodtager og
http://www.freelancer.dk/sw6096.asp

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-12-07 00:40

Allan Soerensen skrev:

> I dette tilfælde er der også netop tale om B-indkomst for efterlønneren.

Jeg er enig i, at det umiddelbart lyder som B-indkomst, men det må komme
an på en nærmere vurdering.

Min pointe var, at man ikke nødvendigvis har pligt til at indberette det
til Skat, blot fordi sælger ikke er momsregistreret.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-12-07 00:28

Poul skrev den 23-12-2007 13:25:
> [...]
> igen.
> Kan man udbetale beløbet af 'egen lomme' og så bogføre det som en privat

Hvad med:

Honorar

Og så er det op til efterlønneren selv at afregne skat og indberette til
fagforening og hvad der ellers er af sjove steder.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-12-07 00:30

Carsten Riis skrev den 28-12-2007 00:28:

> Hvad med:
>

> Honorar
>

> Og så er det op til efterlønneren selv at afregne skat og indberette til
> fagforening og hvad der ellers er af sjove steder.

Indberetningen skal du stadig klare, men selve afregningen kan du via
honorar-begrebet overlade til beløbsmodtageren

Fra : Hm

Dato : 30-12-07 18:19

> Indberetningen skal du stadig klare, men selve afregningen kan du via
> honorar-begrebet overlade til beløbsmodtageren

Hvis der modtages en kvittering u/ moms på honorar med vedkommendes
personnr. navn og adresse, så skal det da kun bogføres og resten er op til
modtageren af pengene
Hanne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-12-07 20:53

"Hm" <mishamai@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der modtages en kvittering u/ moms på honorar med vedkommendes
> personnr. navn og adresse, så skal det da kun bogføres og resten er op til
> modtageren af pengene
> Hanne

Det er ikke korrekt.
Poul skal stadig indberette til Skat at han har udbetalt et honorar til
efterlønneren. Se mit svar om Skattekontrollovens §7A stk 2 pkt 1 tidligere
i tråden.

Fra : Hm

Dato : 02-01-08 19:26

..
> Poul skal stadig indberette til Skat at han har udbetalt et honorar til
> efterlønneren. Se mit svar om Skattekontrollovens §7A stk 2 pkt 1

Nu havde jeg lige overset en væsentlig detalje -efterlønner- så undskyld jeg
ikke havde læst indlægget ordentlig.
Hanne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-01-08 22:55

> .
>
> Nu havde jeg lige overset en væsentlig detalje -efterlønner- så undskyld
> jeg ikke havde læst indlægget ordentlig.

Det er ikke "efterlønner", der er afgørende, men det at der er tale om
vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, hvor der ikke er
indeholdt A-skat.
Jeg gentager lige skattekontrollovens §7A stk 2 pkt 1

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-12-07 22:33

Hm skrev den 30-12-2007 18:18:

> Hvis der modtages en kvittering u/ moms på honorar med vedkommendes
> personnr. navn og adresse, så skal det da kun bogføres og resten er op til
> modtageren af pengene
> Hanne

Hej Hanne

Hvad er det jeg skriver i mit andet indlæg som du svarer på?
Jeg skriver netop, at udbetaleren stadig skal indberette til SKAT.
Selve afregningen må beløbsmodtageren klare!

Såfremt beløbsmodtager var ansat som lønmodtager, så stod man som
udbetaler med både indberetning og afregning.