Køb af diesel i Sverige?
Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-12-07 11:50

Jeg kører hver dag til Sverige.
Diesel koster i dag 8.59 svenske og det er jo en del mindre end i DK.

Jeg har et Euro Shell kort.

Hvad sker der med moms?
Noget særligt der?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-12-07 13:23

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message

> Hvad sker der med moms?

Der bliver beregnet svensk moms, som du skal have tilbage fra det svenske
toldvæsen. Hvis man kan det. Det er i alle fald forbundet med administrativt
besvær. Overvej hvor meget der er tale om på årsbasis og om det er besværet
værd.

Hilsen
Uffe

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-12-07 13:27

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> [...]
> toldvæsen. Hvis man kan det. Det er i alle fald forbundet med
> administrativt besvær. Overvej hvor meget der er tale om på årsbasis og om

Men Euroshell kortet hiver da momsen hjem for mig?
Jeg bliver da i hvertfald faktureret i DK af dem...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-12-07 14:01

> Men Euroshell kortet hiver da momsen hjem for mig?
> Jeg bliver da i hvertfald faktureret i DK af dem...

Mon ikke, det er en blanding af dansk og svensk moms, hvis du kigger efter?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-12-07 18:06

> "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message

> Mon ikke, det er en blanding af dansk og svensk moms, hvis du kigger
> efter?

Euroshell tilbyder en service, hvor de sørger for at få hjemtage momsen fra
mere end 24 lande i europa.
Se
http://www.shell.com/home/content/dk-da/shell_for_businesses/cards/moms/euroshell_momsservice_1312.html

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-12-07 19:53

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message

> Der bliver beregnet svensk moms, som du skal have tilbage fra det svenske
> toldvæsen.

Hvorfor mener du det?
Bilen er registreret som blandet privat og erhverv og je får således ikke
fradrag for momsen.

Fra : Leonard

Dato : 18-12-07 19:58

On Tue, 18 Dec 2007 19:53:18 +0100, Jens Thomsen wrote:

> Bilen er registreret som blandet privat og erhverv og je får således ikke
> fradrag for momsen.

Hvorfor dælen spørger du så om der sker noget med momsen?

Du betaler svensk moms af det du køber i Sverige og dansk moms af det du
køber i Danmark. Når du ikke kan løfte momsen af, så er det vel
ligegyldigt hvad der sker med den?
--
Leonard
King Hauler sælges: http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-12-07 10:20

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor dælen spørger du så om der sker noget med momsen?

Moms-satsen er da først interessant, hvis den ikke kan fradrages
Der er forskel på at betale 25% eller 19% moms, som ikke kan fradrages.

Fra : Leonard

Dato : 19-12-07 10:47

On Wed, 19 Dec 2007 10:20:04 +0100, Allan Soerensen wrote:

> Moms-satsen er da først interessant, hvis den ikke kan fradrages
> Der er forskel på at betale 25% eller 19% moms, som ikke kan fradrages.

Jeg er faktisk ret ligeglad med om jeg betaler den ene eller anden sats
i moms, det er alligevel den totale pris, der skal hives ud af kontoen.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-12-07 11:13

> Jeg er faktisk ret ligeglad med om jeg betaler den ene eller anden sats
> i moms, det er alligevel den totale pris, der skal hives ud af kontoen.

Netop, og om mon ikke den totale pris har noget at gøre med om varen er
belagt med 25% eller 19% moms.
For Jens er det ikke ligegyldigt om han skal betale dansk moms eller
udenlands moms.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-12-07 11:17

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> For Jens er det ikke ligegyldigt om han skal betale dansk moms eller
> udenlands moms.

Hvis han ikke kan trække momsen fra og han har set at prisen er 8.59 i
Sverige, så ER det ligegyldigt hvor meget momsen udgør.

Fra : Leonard

Dato : 19-12-07 11:21

On Wed, 19 Dec 2007 11:16:36 +0100, Uffe Kousgaard wrote:

> Hvis han ikke kan trække momsen fra og han har set at prisen er 8.59 i
> Sverige, så ER det ligegyldigt hvor meget momsen udgør.

Nemlig, der er det da mere interessant om han får den rigtige kurs ved
at bruge kontokort eller om det er bedre at betale kontant.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-12-07 11:35

> Nemlig, der er det da mere interessant om han får den rigtige kurs ved
> at bruge kontokort eller om det er bedre at betale kontant.

Præcis!
Intet mindre end dét er kernen

Jeg må lige høre Shell ad, de må kende til problemstillingen.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-12-07 14:09

> Præcis!
> Intet mindre end dét er kernen
>
> Jeg må lige høre Shell ad, de må kende til problemstillingen.

De tager den svenske pris, 8.59, og omregner til dansk pris til kursen og
lægger ikke moms til.

Det er således billigere for mig at tanke i Sverige

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-12-07 15:02

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse

> De tager den svenske pris, 8.59, og omregner til dansk pris til kursen og
> lægger ikke moms til.

Betaler du så Svensk moms, eller er det moms-fri (det sidste går ikke når du
ikke kan fradrage momsen).

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-12-07 19:36

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse

> Betaler du så Svensk moms, eller er det moms-fri (det sidste går ikke når
> du ikke kan fradrage momsen).

Jeg kommer ikke til at fradrage moms for noget som helst der andrager bilen.

Jeg betaler den pris der står på skiltet omregnet til dansk pris ved
gældende kurs.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-12-07 11:52

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Hvis han ikke kan trække momsen fra og han har set at prisen er 8.59 i
> Sverige, så ER det ligegyldigt hvor meget momsen udgør.

Ja, men det er ikke lige meget om EuroShell beregner 25% dansk moms af det
benzin Jens køber i udlandet, for så er prisen pludselig ikke 8.59 som der
stod på prisskiltet, og det er det han spørger om.

Fra : Leonard

Dato : 19-12-07 11:57

On Wed, 19 Dec 2007 11:51:44 +0100, Allan Soerensen wrote:

> Ja, men det er ikke lige meget om EuroShell beregner 25% dansk moms af det
> benzin Jens køber i udlandet, for så er prisen pludselig ikke 8.59 som der
> stod på prisskiltet, og det er det han spørger om.

Så kan du læse noget andet i spørgsmålet end jeg kan.
Hvis Euroshell beregner dansk moms af noget købt i udlandet, så er det
vel at betegne som svindel og bedrag. Det kan i hvert flad ikke være
lovligt.
Og hvorfor skulle de?
Hvis endelig de skulle beregne en anden momssats, så kunne de da
tiltrække kunder ved at vælge det land, hvor satsen er lavest. Det ville
også være ulovligt og hurtigt få en ende.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-12-07 12:13

> [...]
> Hvis Euroshell beregner dansk moms af noget købt i udlandet, så er det
> vel at betegne som svindel og bedrag. Det kan i hvert flad ikke være

Du har vist ikke læst hele tråden.
Jens nævner skriver "Euroshell kortet hiver da momsen hjem for mig", hvilket
han har helt ret i at de kan jf. det link jeg tidligere bragte
http://www.shell.com/home/content/dk-da/shell_for_businesses/cards/moms/euroshell_momsservice_1312.html

Gør de det når Jens ikke har fradrag for moms, vil han komme til at betale
25% dansk moms i stedet.
Det er fuldstændigt det samme som når turister får refunderet den Danske
moms i lufthavnen når de forlader Danmark, for så at betale den lokale moms
når du ankommer i deres hjemland (som oftest er lavere).

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 19-12-07 08:41

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i meddelelsen
> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message

> Hvorfor mener du det?
> Bilen er registreret som blandet privat og erhverv og je får således ikke
> fradrag for momsen.

Gule eller hvide plader? Hvis det er gule, så har du fuldt momsfradrag på
driften, men ikke købet af bilen.

Hvis fakturaen kommer fra Shell i DK, så er det vel alm. brændstofkøb du
skal bogføre den under, hvis der kommer faktura fra Sverige, så er det vel
en slags varekøb EU?

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-12-07 11:37

> Gule eller hvide plader? Hvis det er gule, så har du fuldt momsfradrag på
> driften, men ikke købet af bilen.

Ah det er interessant.
Det er gule plader, men ejg troede, at når momsen var betalt på den og den
er registreret til blandet privat/erhverv og givet til mig som fri bil, så
kunne jeg ikke fradrage moms fra hverken brændstof eller andre ting til
den??

> Hvis fakturaen kommer fra Shell i DK, så er det vel alm. brændstofkøb du
> skal bogføre den under, hvis der kommer faktura fra Sverige, så er det vel
> en slags varekøb EU?

Ja, det er det vel.
Gør det en forskel mon?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 22-12-07 10:28

> [...]
> kunne jeg ikke fradrage moms fra hverken brændstof eller andre ting til

Hvis virksomheden er personlig ejet og din bil er på gule plader så har du
fradrag for momsen af driften (brændstof, dæk, service, vinduesviskere
osv.). Og er momsen af købet betalt (og ikke trukket fra på din
momsopgørelse), så kan du også køre privat i den. Det er underordnet hvor
meget du kører erhvervsmæssigt i bilen, kører du f.eks. 95% privat og 5%
erhverv, har du stadig 100% fradrag for momsen.

Når du nu skriver, at du har den som fri bil, betyder det så at du bliver
beskattet af fri bil, og virksomheden afholder alle udgifter til den?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-12-07 11:04

> Hvis virksomheden er personlig ejet og din bil er på gule plader

Det er sådan det er.

> så har du fradrag for momsen af driften (brændstof, dæk, service,
> vinduesviskere osv.).

OK, det er nyt for mig.

> Og er momsen af købet betalt (og ikke trukket fra på din momsopgørelse),
> så kan du også køre privat i den.

Det er sådan det bliver gjort, regner jeg med.

> Når du nu skriver, at du har den som fri bil, betyder det så at du bliver
> beskattet af fri bil, og virksomheden afholder alle udgifter til den?

Ja, lige præcis.
Men det er måske ikke den mest optimale løsning?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 23-12-07 13:36

> Ja, lige præcis.
> Men det er måske ikke den mest optimale løsning?

Det kommer vist an på, hvordan fordelingen af km. er og hvor mange km. du
kører om året. Prisen på bilen spiller også ind. Det er der sikkert andre
der kan fortælle dig meget mere om.

Her er der et par generelle links om man skal vælge det ene eller det andet:

http://www.pwc.com/extweb/service.nsf/docid/F983C7B15FB1D717802570B5005177C6
http://www.aldautomotive.dk/News/Latest%20News/NewsViewer.aspx?id=%7BD6635710-8DED-40A6-84AD-841E58D1A9B1%7D
http://www.deloitte.com/dtt/article/0,2297,sid%253D9978%2526cid%253D22772,00.html

En god idé vil nok være at spørge en revisor til råds - de er inde i
reglerne og kan hurtigt fortælle dig hvad der bedst kan betale sig.

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 24-12-07 13:45

> Hvorfor mener du det?
> Bilen er registreret som blandet privat og erhverv og je får således ikke
> fradrag for momsen.

Det kommer an på hvordan du køre det, jeg trække momsen fra på alle
driftsudgifter + fradrag på 3,30 kr/km eller hvor meget det nu er, min bil
er blandet privat og erhverv.
Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 24-12-07 15:11

"Thomas V. Nielsen" skrev

> Det kommer an på hvordan du køre det, jeg trække momsen fra på alle
> driftsudgifter + fradrag på 3,30 kr/km eller hvor meget det nu er, min bil
> er blandet privat og erhverv.

Hvis dette skal forstås sådan at firmaet ejer bilen og trækker udgifterne
fra,
og udbetaler dig skattefri godtgørelse for kørsel i egen bil, så tror jeg du
har givet dig selv en for stor julegave.

Der findes mange måder at skrue en bilordning sammen på, men de må ikke
blandes.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1659391

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=90341&vID=201625&i=2#i90341

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=211410

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 24-12-07 17:29

> [...]
> og udbetaler dig skattefri godtgørelse for kørsel i egen bil, så tror jeg
> du har givet dig selv en for stor julegave.

Vi havde en lang diskution for et års tid siden vedr. samme emne, jeg vil
henvise til den, konklution er at jeg ikke gør noget som jeg ikke må.

Mvh
Thomas

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-12-07 19:35

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> wrote in message

> Vi havde en lang diskution for et års tid siden vedr. samme emne, jeg vil
> henvise til den, konklution er at jeg ikke gør noget som jeg ikke må.

Min revisor er enig med ALex, det er enten eller

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 25-12-07 00:00

> Min revisor er enig med ALex, det er enten eller

Jeg kan henvise til følgende diskution
http://groups.google.dk/group/dk.erhverv/browse_thread/thread/1e071dd487383cd3/951cd9600b1dd5a5?hl=da&lnk=st&q=Thomas+V.+Nielsen+group%3Adk.erhverv#951cd9600b1dd5a5
Min revisor fra Deloitte har godkendt min metode, så jeg ser ikke noget
problem i det, desuden står det på told og skat hjemmeside, se nogle af alle
de forklaringer jeg kom med i ovenstående.
I kan benytte metoden eller lade være, jeg orker bare ikke at skulle en så
lang diskution igennem igen, det er fuldt legalt.

Mvh
Thomas

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-12-07 14:50

Jens Thomsen skrev:

> Min revisor er enig med ALex, det er enten eller

Bemærk, at det kun er momsen af driftsudgifterne, som Thomas trækker fra
i firmaets momsregnskab.

Skattemæssigt kan selve driftsudgifterne (excl. moms) så ENTEN fordeles
forholdsmæssigt ELLER fratrækkes med et fast beløb pr. kilometer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 25-12-07 21:04

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i

> Bemærk, at det kun er momsen af driftsudgifterne, som Thomas trækker fra i
> firmaets momsregnskab.

Ja for en privat ejet bil.
Jeg husker godt tråden, jeg huskede ikke at det lige var Thomas, men jeg kan
nu se at dengang
skrev Thomas at hans revisor mente at have fundet et hul i momsloven.
Det lyder for godt til at være sandt og det er det heller ikke.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=90341&vID=201625&i=2#i90341

Det er kun lønmodtagere, hvervmodtagere og selvstændige i
virksomhedsskatteordningen der kan få skattefri befordringsgodtgørelse.
Og det kun hvis de bruger deres egen private bil til erhvervskørsel, det
står tydeligt i SKATs vejledning.
Udgifterne deriblandt momsen til en privat bil er selvfølgelig private.
Man skal være en mere end almindelig kreativ revisor, for at tilråde
klienter at trække privat moms fra i
firmaregnskabet.

Nu gider Thomas ikke mere, og det skal ikke bebrejdes ham, så vi ved ikke
engang om Thomas bruger virksomhedsskatteordningen, og sin egen private
indregistrerede bil.

Påstanden var dengang og er stadig, at på den ene side er bilen en
firmabil, og så må momsen trækkes, på den anden side er den privat og så kan
man få kørselsgodtgørelse.
Det gør det selvfølgelig ikke nemmere at man kan køre privat i en firmabil,
og der i SKAT's skema står at momsen kan trækkes selv om bilen også bliver
brugt til privat kørsel.
Men man skulle tro at en revisor kan kende forskel på en privat bil, og en
firmabil der også bruges privat.

Man kan spørge sig selv om en lønmodtager der får skattefri
befordringsgodtgørelse, kan
henvende sig i sit firma og få momsen på bilregningerne refunderet.

Det lykkedes mig ikke dengang, og sikkert heller ikke nu at overbevise
Thomas og tilhængere.
Men jeg vil da i hvert fald tilråde andre der vil bruge metoden til lige at
læse hvad SKAT skriver, og danne deres mening ud fra det.

En selvstændig med et personligt ejet firma der ikke bruger
virksomhedsskatteordningen, kan i hvert fald ikke udbetale skattefri
befordringsgodtgørelse til sig selv.
Der vil jeg da håbe er så tydeligt at vi ikke behøver diskutere det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-12-07 00:37

alexbo skrev:

> Ja for en privat ejet bil.

Nej - for en bil, der anvendes blandet privat/erhvervsmæssigt. (I et
personligt eget firma, er det ligegyldigt, om bilen er registreret til
personen eller firmaet).

Han udbetaler principielt ikke skattefri kørselsgodtgørelse. Han
fordeler driftsudgifter efter en fast km-takst.

Hvis man samlet kører Y km i bilen, hvoraf de X km er erhvervsmæssige,
så kan man enten fradrage en forholdsmæssig andel af driftsudgifterne
(X/Y gange de faktiske udgifter) eller en fast sats (X gange satsen).

Dette er skattemæssigt og har intet med momsen at gøre. Dog er "de
faktiske udgifter" naturligvis udgifterne excl. moms, når man har
fratrukket momsen i sit momsregnskab.

Jeg finder det ikke usandsynligt, at ovenstående skulle være accepteret
- specielt ikke da flere revisorer tilsyneladende siger god for det. Dog
ville jeg nok få en udtalelse fra min egen revisor eller Skat inden jeg
selv gjorde det.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 26-12-07 06:28

> [...]
> befordringsgodtgørelse til sig selv.
> Der vil jeg da håbe er så tydeligt at vi ikke behøver diskutere det.

Se nedenstående som er sakset fra told og skat, og det står meget tydeligt
at jeg gør som loven forskriver.

Bilen er indregistret i mit navn, til blandet erhverv og privat, jeg
betaltet momsen da jeg købte bilen.
På følgende side:
http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137953&vID=200230
står der følgende:
"Skattefradrag ved køb af biler
Personligt ejede virksomheder, som ikke bruger virksomheds- eller
kapitalafkastordningen, kan skattemæssigt tage fradrag for indkøbet af bilen
ved at afskrive på den erhvervsmæssige del af købsprisen, dvs. ved at
fradrage købet helt eller delvis over en årrække og ved at fradrage de
erhvervsmæssige driftsudgifter.

I stedet for at skulle holde styr på afskrivninger og driftsudgifter, kan
personligt ejede virksomheder, der ikke bruger virksomheds- eller
kapitalafkastordningen, i stedet vælge at fradrage købs- og driftsudgifterne
ved at bruge en fast sats pr. km., der køres for virksomheden.

Satsen, som reguleres hvert år, er i øjeblikket på 2,90 kr. pr. km. (2003)
for kørsel til og med 20.000 km om året. Kørsel udover 20.000 km om året,
kan du fradrage med 1,60 kr. pr. km (2003).

For at undgå, at skattevæsenet bagefter stiller spørgsmålstegn ved, hvor
meget du har kørt privat, og hvor meget du har kørt for virksomheden, bør du
lige fra begyndelsen sørge for at føre en kørebog.

Kører du i en bil på gule plader, og har du fratrukket momsen, da du købte
bilen, behøver du dog ikke at føre en kørebog."

"Hvis du køber en almindelig varevogn på gule plader, som du også skal bruge
privat, har du ikke fradrag for momsen på købet"

"Er din virksomhed personligt ejet, og bliver du ikke beskattet efter
virksomheds- eller kapitalafkastordningen, kan du enten vælge at fratrække
de faktiske driftsudgifter, eller du kan som tidligere nævnt vælge at bruge
en fast sats pr. km, du har kørt for virksomheden. Den faste sats vil så
dække både fradraget for købet og driften af bilen."

"Reglerne for momsfradrag er enklere. Kører du i en almindelig varevogn på
gule plader, kan du trække al moms på driftsudgifterne fra, herunder også
momsen på udgifter som vedrører privat kørsel."

Jeg er ikke i tvivl om at jeg gør det rette, bare læs de 3 sidste linier.

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 26-12-07 11:59

"Thomas V. Nielsen" skrev

> Bilen er indregistret i mit navn, til blandet erhverv og privat, jeg
> betaltet momsen da jeg købte bilen.

Ja, ellers ville bilen kun kunne bruges til erhverv.

> [...]

> kapitalafkastordningen, i stedet vælge at fradrage købs- og
> driftsudgifterne ved at bruge en fast sats pr. km., der køres for

Det er så det du gør, ikke en skattefri kørselsgodtgørelse, men et fradrag i
firmaet for firmakørsel i din private bil.

> [...]

> Kører du i en bil på gule plader, og har du fratrukket momsen, da du købte
> bilen, behøver du dog ikke at føre en kørebog."
Næh, for så må den kun bruges til erhverv, købt af firmaet og kun brugt til
firmakørsel, det har så ikke noget med problemstillingen at gøre, så det
springer vi over.

> "Hvis du køber en almindelig varevogn på gule plader, som du også skal
> bruge privat, har du ikke fradrag for momsen på købet"
Nej også det er vi enige om, og heller det har betydning for det aktuelle
emne.
Men der er alligevel en lille forskel i forhold til din situation, her
skriver SKAT om en bil købt af firmaet, mens du har købt din privat.

> [...]
> bruge en fast sats pr. km, du har kørt for virksomheden. Den faste sats
> vil så dække både fradraget for købet og driften af bilen."
Det er den samme faste sats som var omtalt ved indkøb af bil.

> "Reglerne for momsfradrag er enklere. Kører du i en almindelig varevogn på
> gule plader, kan du trække al moms på driftsudgifterne fra, herunder også
> momsen på udgifter som vedrører privat kørsel."
Her er der tale om en bil der er ejer af firmaet.

" Jeg er ikke i tvivl om at jeg gør det rette, bare læs de 3 sidste linier.

Jeg vil tro at nedenstående link kan bringe dig lidt i tvivl.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1661581&vId=0

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-12-07 13:13

alexbo skrev:

> Jeg vil tro at nedenstående link kan bringe dig lidt i tvivl.
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1661581&vId=0

Hmm - lyder nærmest som værende i direkte modstrid med
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=96078, hvor det sågar kan være
ægtefællen, der ejer bilen: "Disse regler gælder også, hvis det er
virksomhedsejerens ægtefælle, der ejer køretøjet. Det er i den henseende
ikke ejerforholdet, men den faktiske brug i virksomheden, der er
afgørende for fradragsretten."

Jeg har selv haft en gulpladebil registreret til mit firma, som jeg
kunne få forsikret billigere, hvis jeg omregistrerede den til at stå med
mig selv som ejer (selv om den stadig er registreret til blandet brug).

Jeg spurgte den gang Skat, om det ville have betydning, og fik følgende
svar: "Hvis bilen bliver registreret til dig, og du har en personlig
ejet virksomhed, vil du stadig kunne fratrække moms af driftsudgifter
for varevogn til blandet anvendelse, efter reglerne."

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 26-12-07 13:58

> [...]

> ikke ejerforholdet, men den faktiske brug i virksomheden, der er afgørende

Forskellen er at i mit link bliver der fradraget for firmakørsel i
privatbil, eller udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse.
Dit link handler kun om momsen af gulpladebil.

Og det er det det skiller, man kan ikke både bruge godtgørelse/fradragsret
og trække momsen fra.

> [...]
> virksomhed, vil du stadig kunne fratrække moms af driftsudgifter for
> varevogn til blandet anvendelse, efter reglerne."

Ja, det er lige dette med "efter reglerne" der betyder noget.
Nu skriver du ikke om du brugte km.fradraget og eller firmaet bare betalte
udgifterne til bilen.

Hvis man bruger bilen til blandet anvendelse er der momsfradragsret,
men hvis man bruger et af km-penge systemerne er der ikke, så er momsen af
den del af kørslen jo hos den der lejer bilen ud til firmaet, i dette
tilfælde en selv.

Reelt svarer kørselsgodtgørelse og fradrag til at firmaet lejer en bil af
ejeren, og når man lejer en bil trækker man ikke udlejerens momsudgifter
fra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-12-07 16:09

alexbo skrev:

> Reelt svarer kørselsgodtgørelse og fradrag til at firmaet lejer en bil af
> ejeren, og når man lejer en bil trækker man ikke udlejerens momsudgifter
> fra.

Jvf. mit tidligere link (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=96078) kan
momsen fradrages, selv om bilen "lejes" af ægtefællen.

Nu skal du selvfølgelig ikke stå til ansvar for Skats oversigt, men på
den side, du henviste til, savner jeg en mulighed for, at selvstændige,
der ikke benytter virksomhedsskatteordningen, kan fradrage momsen.
Uden at være ekspert mener jeg derfor, at der må være flere muligheder,
end siden umiddelbart opremser.

Jeg fik kigget lidt videre, inden jeg sendte indlægget:
Deloitte skriver på
http://170.194.129.140/dtt/article/0,1002,sid%253D6727%2526cid%253D172082,00.html

"Bruges en vare-/lastbil på højst 3 tons erhvervsmæssigt, er der fradrag
for hele momsen på driften – uanset omfanget af den private kørsel. SKAT
har dog netop udsendt en meddelelse, der for selvstændige
erhvervsdrivende, som bruger virksomhedsskatteordningen, lader
momsfradraget afhænge af, om de har valgt at fratrække driftsudgifterne
under ordningen. Kun i dette tilfælde mener SKAT, at der kan tages
momsfradrag.

Denne meddelelse savner efter Deloittes opfattelse hjemmel i momsloven,
og den er blevet kritiseret voldsomt fra flere sider. Efter at der nu er
blevet stillet spørgsmål til skatteministeren om meddelelsens indhold,
vil den blive gennemgået af skatteministeriets departement, som vil tage
stilling til, om meddelelsen skal trækkes tilbage."

- Så det er måske ikke så underligt, hvis der er lidt forvirring på området.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 26-12-07 17:27

"Jonathan Stein" skrev

> [...]
> stilling til, om meddelelsen skal trækkes tilbage."
>
> - Så det er måske ikke så underligt, hvis der er lidt forvirring på

Næh det er det nok ikke, men jeg synes netop at dette punkt er mere klart
end så mange andre.
Hvis ikke man fratrækker driftudgifter i firmaet er det fordi bilen er
privat ejet, og så kan man selvfølgelig ikke få momsfradrag.
Virksomhedsskatteordningen er jo en ordning hvor en ejer af et
personligt firma kan blive ligestillet med et kapitalselskab, altså et a/s
eller aps.
I disse er der en klar adskillelse mellem ejer og firma, her ville det
være tydeligt hvem der ejer bilen, selskabet eller ejeren af
aktierne/anparterne.
Og derved om firmaet kan trække momsen.
Det er så også det der gør at ejeren kan få skattefri godtgørelse for brug
af sin private bil, der er en klar adskillelse mellem ejer og firma.

Det er først når vi har med personligt ejede firmaer uden virksomhedsordning
at gøre, at tingene bliver blandet sammen.

Der skrives "jeg" om både personen og firmaet, "jeg" trækker momsen fra,
"jeg" gør det ene og det andet,
og henvisninger til meddelelser der handler om forskellige ting, der
bruges til at bevise nogle helt andre ting, så er det svært.

Deloitte har også skrevet en vejledning, "find vej gennem reglerne" men der
er ikke et ord om selvstændiges brug af privat købt bil, intet om
km.-fradragsmulighederne, eller befordringsgodtgørelse for selvstændige i
virksomhedskatteordningen.
Den er tydeligvis skrevet for Deloittes kernekunder, "rigtige" firmaer der
vil kende reglerne for deres varevogne.
Så til at finde vej med for selvstændige duer den ikke.

http://www.deloitte.com/dtt/article/0,1002,cid%253D170476,00.html

Men indtil videre kan vi da vente på skatteministeriets svar på Deloittes
spørgsmål.

Vi kommer nok ikke ret meget længere, men som jeg tidligere har skrevet er
det vigtige heller ikke at blive enige, men at få nogle af de der læser med
til at tænke sig lidt om og selv overveje tingene, og ikke overlade al
tænkearbejdet til revisoren.

Har jeg taget helt fejl gør det jo heller ikke noget, hvis bare det har fået
nogle til at kigge nærmere på hvad det egentlig handler om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 26-12-07 14:03

> Jeg vil tro at nedenstående link kan bringe dig lidt i tvivl.
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1661581&vId=0

Ja det kan godt se ud som om de har lavet det om, men min revisor må afgøre
om det er korrekt, det undre mig bar at de ikke har ændret det på den side
jeg henviser til.

De ting jeg skrev var direkte udklip fra den side jeg henviser til, så det
kan der vel ikke være diskution om.

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 26-12-07 14:53

"Thomas V. Nielsen" skrev

> De ting jeg skrev var direkte udklip fra den side jeg henviser til, så det
> kan der vel ikke være diskution om.

Næh, der er ikke nogen tvivl om hvad der står, kun hvordan man læser det.
Og her er vi ikke enige.

"Reglerne for momsfradrag er enklere. Kører du i en almindelig varevogn på
gule plader, kan du trække al moms på driftsudgifterne fra, herunder også
momsen på udgifter som vedrører privat kørsel."

Du læser ovenstående som at uanset alt andet kan man altid trække momsen
fra.

Jeg læser det som at på en firmavarevogn kan man altid trække momsen fra.
Hele vejledningen har som udgangspunkt, biler købt til et firma.

Men vi er og bliver ikke enige, det er vi et hvert fald enige om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 30-12-07 23:27

> [...]
> momsen på udgifter som vedrører privat kørsel."
>
> Du læser ovenstående som at uanset alt andet kan man altid trække momsen

Ok jeg var ikke klar over man måtte køre privat i en firmabil.

> Jeg læser det som at på en firmavarevogn kan man altid trække momsen fra.
> Hele vejledningen har som udgangspunkt, biler købt til et firma.

Nej det er ikke, se følgende citater:
"Reglerne gælder i princippet også, hvis du i stedet for at gå ud og købe en
bil, vælger at bruge en bil, du havde i forvejen."
"Hvis du køber en almindelig varevogn på gule plader, som du også skal bruge
privat, har du ikke fradrag for momsen på købet."

Jeg tror du skal læse det igen, jeg syntes det står meget klart at det er en
korrekt måde jeg gør det på, det er muligt de har ændret reglerne.
Men gør hvad i vil, jeg gider bare ikke snyde mig selv, og jeg gider ikke
henvise til dette her mere, folk tror mig afligevel ikke, og de beviser jeg
kommer med bliver hellere ikke troet, hvis min revisor siger at det skal
gøres på en anden måde så bliver det sådan, indtil da forsætter jeg som jeg
hidtil har gjort.

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 31-12-07 01:23

"Thomas V. Nielsen" skrev i

> Ok jeg var ikke klar over man måtte køre privat i en firmabil.
Jo, man kan indregistrere den til blandet erhverv privat.

> Jeg tror du skal læse det igen, jeg syntes det står meget klart at det er
> en korrekt måde jeg gør det på, det er muligt de har ændret reglerne.
Næh de er ikke ændret, det er nøjagtig som det altid har været, også sidste
år skrev jeg at din metode var forkert.
Men nu er det nogen, måske et revisorfirma der har spurgt SKAT om hvordan
reglerne skal fortolkes.
Og den udlægning er da i hvert fald klar nok,
5 forskellige bilordninger, og kun 1 hvor det er tilladt at trække momsen.
Nemlig hvor bilen ejes af firmaet i en virksomhedskatteordning.

> [...]
> jeg kommer med bliver hellere ikke troet, hvis min revisor siger at det
> skal gøres på en anden måde så bliver det sådan, indtil da forsætter jeg

Du skal bare gøre som du eller din revisor synes, men hvis du vælger at
anbefale metoden,
ville det være rimeligt at du også lige linker til hvad SKAT mener om
sagen.
Du bruger løsning 4 og der skriver SKAT tydeligt at der ikke må foretages
momsfradrag.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-01-08 11:19

alexbo skrev:

> Jeg vil tro at nedenstående link kan bringe dig lidt i tvivl.
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1661581&vId=0

Jeg kom til at tænke på denne sag, og ville se, om der var kommet en
afgørelse - og fandt ud af, at ovenstående meddelelse faktisk blev
tilbagekaldt 14 dage inden vi begyndte at diskuttere den!

Imponerende nok har Skat åbenbart ikke fundet grund til at henvise fra
meddelelsen til tilbagekaldelsen, men her er en ny meddelelse, der
tilbagekalder den oprindelige:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1718699

Citat fra den nye meddelelse: "Der er således fortsat fuld
momsfradragsret for udgifter til drift af varebiler med tilladt
totalvægt på ikke over 3 tons, der bruges blandet privat/erhverv...".

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 26-01-08 14:29

"Jonathan Stein" skrev

> [...]
>
> Imponerende nok har Skat åbenbart ikke fundet grund til at henvise fra
> meddelelsen til tilbagekaldelsen, men her er en ny meddelelse, der

Ja det er uacceptabelt at SKAT ikke skriver annuleret på siden og henviser
til den nugældende meddelelse, man kan ikke andet end at være i tvivl om at
andre informationer man kan finde på SKAT er ugyldige.

Men som det ser ud nu kan jeg ikke se andet at der er momsfradrag på drift
af en varevogn, bare den bliver brugt helt eller delvis erhvervsmæssigt,
uanset om ejerskabet er personligt eller firmamæssigt.

Jeg synes ikke det hænger fornuftigt sammen, men meddelelsen er klar nok, og
med den slingrekurs vil det være vanskeligt for SKAT senere at tilsidesætte
en sådan bogføring.

Det var godt du tog dig tid til at følge sagen videre, jeg forsvarede jo
hårdnakket indholdet i den ugyldige meddelelse, og det ville have været
skidt hvis jeg fortsatte med det i årevis.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-12-07 18:54

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message
> Jeg kører hver dag til Sverige.
> Diesel koster i dag 8.59 svenske og det er jo en del mindre end i DK.
>
> Jeg har et Euro Shell kort.

Hmm det skal så undersøges lidt mere.
8.59 svenske, da jeg var færdig med at tanke fik jeg en kvittering på 11.99
danske?!?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-12-07 22:58

Jens Thomsen skrev:

> Hmm det skal så undersøges lidt mere.
> 8.59 svenske, da jeg var færdig med at tanke fik jeg en kvittering på 11.99
> danske?!?

Det lød godt nok også (for) billigt. Mon ikke kvitteringen er udstedt i
SEK? 11,99 SEK er Statoils svenske listepris på diesel.
8,59 SEK er i øvrigt listeprisen på Etanol (E85).

http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=1882197&showMenu=0_2

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Nicolai

Dato : 21-12-07 23:13

> Diesel koster i dag 8.59 svenske og det er jo en del mindre end i DK.

8,08 idag i Odense :)