auto increment på primær nøgle
Fra : Leif

Dato : 29-01-08 15:58

Jeg er nybegynder med MySQL også her men jeg har et lille irriterende
problem.
Når den primære nøgle er sat til auto increment og man øver sig med at
sætte ind og slette, vil index fortsætte uafhængig af sletninger.dvs der
kommer nogle hop i talrækken svarende til de poster, der er fjernet.

Er der en operation, hvorved nøglen kan genetableres uden de tomme huller?

Jeg bruger phpadmin og har ikke en omfattende bog om MySQL.

mvh
Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-01-08 17:17

Leif <leif@dagnyleif-johansen.dk> wrote in

> [...]
> sætte ind og slette, vil index fortsætte uafhængig af sletninger.dvs
> der kommer nogle hop i talrækken svarende til de poster, der er

Det er meningen, det skal være sådan :)

> Er der en operation, hvorved nøglen kan genetableres uden de tomme
> huller?

Hvorfor vil du gøre det?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-01-08 23:59

"Leif" <leif@dagnyleif-johansen.dk> skrev i meddelelsen

> Når den primære nøgle er sat til auto increment og man øver sig med at
> sætte ind og slette, vil index fortsætte uafhængig af sletninger.dvs der
> kommer nogle hop i talrækken svarende til de poster, der er fjernet.

Sådan som jeg ser det, er det helt bevidst, at det er lavet sådan.

> Er der en operation, hvorved nøglen kan genetableres uden de tomme huller?

Det tror jeg ikke, at der er.
Det ville også give for meget rod i databasen, hvis det var sådan.

Forestil dig dette:
Du har et community med en række brugerprofiler, der hver har sin unikke ID.
Til disse brugerprofiler er der mulighed for at skrive- og modtage post.
Disse breve er selvfølgelig knyttet til afsenderens- og modtagerens
ID-numre.

Hvis så en bruger sletter sig, og alle nyere profiler rykkede et nummer op,
ville det kunne betyde, at jeg pludselig ikke kunne finde mine breve, mens
jeg tilgengæld kunne læse en masse post, der ikke tilhørte mig.

Et andet scenarie:
Man har nogle artikler. Til de artikler kan man knytte nogle kommentarer,
der gemmes i en selvstændig tabel med en kolonne, der angiver, hvilken
artikel, kommentarerne tilhører.
En artikel slettes. De efterfølgende artikler rykkes op, og kommentarerne
havner pludselig på forkert sted, så det bliver sort snak for de besøgende.

I det hele taget er det ikke ualmindeligt, at man har ting spredt ud over
flere tabeller med en slags "hovedtabel" plus nogle "undertabeller", der
refererer til hovedtabellen.

Omsat til den virkelige verden:
Det ville koste en hulens masse unødig administration, hvis f.eks. min
arbejdsgiver skulle oplyses om, at jeg havde fået nyt kontonummer i banken,
hver gang en kunde med et lavere kontonummer skred.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 30-01-08 00:03

Leif wrote:
> [...]
> kommer nogle hop i talrækken svarende til de poster, der er fjernet.
>
> Er der en operation, hvorved nøglen kan genetableres uden de tomme huller?

Hvis du har brug for det, er du på vej til at lave problemer for dig
selv. Hvad er det du bruger værdierne til?

Mvh. Michael.

Fra : Martin

Dato : 30-01-08 00:48

Leif wrote:
> [...]
>
> Er der en operation, hvorved nøglen kan genetableres uden de tomme huller?
>
> Jeg bruger phpadmin og har ikke en omfattende bog om MySQL.

Du kan bruge
TRUNCATE tabel;
men som alle har nævnt... HUSK NU OGSÅ AT SLETTE ANDRE TABELLER som din
primære referer til

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-01-08 04:25

"Martin" <martin@aarhof.eu.invalid> skrev i meddelelsen

> Du kan bruge
> TRUNCATE tabel;

Så skal det lige med, at man med Truncate sletter ALLE poster i tabellen.

Fra : Martin

Dato : 30-01-08 12:02

Philip Nunnegaard wrote:
> "Martin" <martin@aarhof.eu.invalid> skrev i meddelelsen

> Så skal det lige med, at man med Truncate sletter ALLE poster i tabellen.

Wops.. troede også det var det spørgeren ville frem til :)

Fra : Leif

Dato : 30-01-08 12:26

Leif skrev:
> [...]
>
> Er der en operation, hvorved nøglen kan genetableres uden de tomme huller?
>
> Jeg bruger phpadmin og har ikke en omfattende bog om MySQL.

Jeg takker for svarene, jeg havde formodet det.

Leif