Eksempel på Terminsprøve :: 8.klasse :: Ma~
Fra : Peter.Windum@gmail.c~

Dato : 23-01-08 02:14

Hej Hej

Nu er det tid igen -> Min søn og jeg vil prøve at forberede os til
hans terminsprøve i morgen Torsdag, men jeg kan ikke finde nogle
eksempler på nettet !!

Der må da ligge nogle eksempler på, hvordan sådan nogle prøver ser
ud ???

Fag: Matematik (Problemregning og Færdighedsregning)
Kl: 8.klasse

Nogen der kan hjælpe ???
Jeg har søgt Google uden hjælp....Det skal jo IKKE være Gymnasie
niveau men 8.klasse...

Har prøvet at søge mange steder (studieportalen,
undervisningsministeriet, studienet)

Jeg har fundet matematikopgaver på nettet - men INGEN gamle 8.kl
terminsprøver...

Er der nogen der har et eksakt link til nogle opgaver ?? (Der behøves
ikke være facit til...)

Tak

Fra : Wilstrup

Dato : 23-01-08 16:39

<Peter.Windum@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

Der er bestemt ingen grund til at lede på nettet, for sådanne
terminsprøver findes næppe. Det normale er at man henter gamle
afgangsprøveopgaver fra 9.klasse og lader eleverne arbejde med
dem til de såkaldte "terminsprøver" eller "evalueringsprøver"
som man kalder det.
Det er altså lærerne der frit kan vælge denne model eller lave
nogle selv der matcher det, som eleverne skal kunne på det
pågældende klassetrin. Begrebet "terminsprøver" som man
udsendte fra centralt hold i sin tid, er borte. Der findes
ikke nogen officielle terminsprøver i dagens folkeskole - så
det er kun dem, lærerne selv fabrikerer på den ene eller anden
måde, der bliver til terminsprøver.

Og jeg går igen ud fra at du taler om folkeskolen.

Til afgangsprøverne må eleverne gerne medbringe bøger og
lommeregnere, linealer m.v. - men ikke i færdighedsregning,
hvor der kun må benyttes hovedregning og regning på papir.

Hvordan man har tænkt sig at gribe det an på din søns skole,
ved jeg ikke, men du kan i "klare mål" for folkeskolen (søg på
uvm.dk eller på google under det navn) se hvad man forventer
at de skal kunne i matematik på det pågældende klassetrin -
ellers kan du blot tage hans matematikbog og se hvad det er
for opgavetyper der er benyttet der.

Fra : Kim2000

Dato : 23-01-08 18:56

<Peter.Windum@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Hej

Nu er det tid igen -> Min søn og jeg vil prøve at forberede os til
hans terminsprøve i morgen Torsdag, men jeg kan ikke finde nogle
eksempler på nettet !!

------------svar

En terminsprøve er netop en prøve på prøven, der er ingen grund til at
foretage sig yderligere. Opgaven registeres ingen steder og er i sig selv
kun interessant for at se hvordan det egentlig står til. Det er langt mere
interessant at arbejde med prøven efterfølgende.

mvh
Kim

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 26-01-08 07:25

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> declared in:
4797802a$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :
> [...]
> selv kun interessant for at se hvordan det egentlig står til. Det er
> langt mere interessant at arbejde med prøven efterfølgende.

100% enig.
Det er det efterfølgende arbejde, som eleverne ofte ikke gider, der kan
give noget. Det er dér, man skal lægge energien som forælder.

Med hensyn til problemet med at finde opgaverne på nettet:
De må ikke kopieres frit, da der er copyright på dem.

Fra : Wilstrup

Dato : 26-01-08 10:42

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i
meddelelsen news:00b958ba$0$13622$c3e8da3@news.astraweb.com...
> Med hensyn til problemet med at finde opgaverne på nettet:
> De må ikke kopieres frit, da der er copyright på dem.

Der findes ingen "terminsprøver" på nettet mig bekendt. Der
kan formentlig findes nogle gamle eksamensopgaver, som der
ganske rigtig er copyright på, men det indebærer ikke at man
ikke kan benytte dem som privatperson - copyright gælder kun
hvis man har til hensigt at distribuere dem til en større
forsamling, og det er der jo ikke tale om her.

Begrebet "´terminsprøver" er et levn fra gammel tid- der
findes ikke nogen officielle terminsprøver i folkeskolen. I
øvrigt vil nogle mene at man slet ikke må benytte sig af
begrebet "terminsprøve", da det ikke er officielt (akkurat som
det officielle navn for slutevalueringerne i folkeskolen ikke
hedder "eksamen, men afgangsprøver). Man taler så i stedet om
"evalueringsprøver", men det er blot at give et andet navn for
det samme.

"Pigerne i Magleølse
Forstaae at lave en herlig Pølse
Man sætter 'ølse' for,