Undervisning på Engelsk
Fra : Kristian Jensen

Dato : 21-01-08 15:57

Hej

Er det lovligt at undervise på Engelsk i andre fag end Engelsk i
folkeskolen, omkring 7 kl. både i matematik og geografi ?

Det er jo ikke alle som er lige gode til engelsk, og de får det ikke nemmere
i timerne når det er på engelsk.

Kristian Jensen

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-08 16:12

"Kristian Jensen" <hjkj@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er jo ikke alle som er lige gode til engelsk, og de får det ikke
> nemmere i timerne når det er på engelsk.

Tja, det er almindeligt for en lærer der er både engelsk og matematiklærer
at også lave nogle ting på engelsk i matematik. Jeg vil egentlig mene det
handler hvad man lægger i ordene. Jeg kan sagtens finde på at starte en
historietime på engelsk og lave noget gennemgang på engelsk. Hvad mener du
med at undervise på engelsk i matematik? Er det konsekvent? Er det noget der
siges på engelsk? Eller hvordan? Jeg har også¨gennemgået areal (som jo er
repetion i 7.klasse som alle egentlig godt kan), jeg ville ihvert fald ikke
undervise på engelsk i et område som de er usikre i eller møder for første
gang. Kan vi få en uddybning?

mvh
Kim

Fra : Kristian Jensen

Dato : 21-01-08 17:54

Hej Kim

Nu har min datter kun læren i geografi, og det er nyt stof, altså ikke en
repetion af noget kendt, og det er hele timen, de har lige haft en test /
prøve hvor spørgsmålene var på engelsk.

Ang. Matematik er det også hele timen og det er også nyt stof hvad vi ved.

Det kommer sig af at han kommer fra Californien og taler meget dårligt
dansk, han prøver at starte på dansk men hopper så over på engelsk da det gå
meget bedre for ham.

MVH

Kristian

Fra : Zeki

Dato : 23-01-08 08:07

> Det kommer sig af at han kommer fra Californien og taler meget dårligt
> dansk, han prøver at starte på dansk men hopper så over på engelsk da det
> gå meget bedre for ham.

Jeg ville være stærkt bekymret for mit barns faglige udbytte, hvis han som
13-årig gennem et fremmedsprog skulle lære geografi.
Bliver der så også brugt bøger på engelsk?

Selvom han skulle være en knaldhamrende dygtig lærer, så er det vigtigt at
eleverne kan fortolke og forstå informationerne. At det ved at bruge engelsk
"går bedre for ham" kan eleverne ikke bruge til noget. Spørgsmålet er hvad
der er bedst for dem.

Jeg formoder at han ikke er uddannet lærer (på et dansk seminarium). Det gør
det kun endnu mere bekymrende, da der er temmelig omfattende krav til hvad
faget geografi skal indeholde. Jeg husker det som klart det sværeste fag da
jeg gik på seminariet.

Fra : Kristian Jensen

Dato : 23-01-08 16:19

Bliver der så også brugt bøger på engelsk?

Nej bøgerne er heldigvis på dansk, men opgaver er blevet udleveret på
engelsk.

Fra : Kim2000

Dato : 23-01-08 19:02

> [...]
>
> Det kommer sig af at han kommer fra Californien og taler meget dårligt
> dansk, han prøver at starte på dansk men hopper så over på engelsk da det

Det, der vel er tale om går jeg udfra er et udvekslingsprogram med USA, hvor
jeg faktisk ikke kunne komme i betragtning fordi jeg ikke var på en stor nok
skole. Ideen er den at jeg så skal undervise i billedkunst og matematik i
USA, mens udvekslingslæreren så skal undervise i Danmark. Her gik jeg i mit
stille sind ud fra at en amerikansk lærer udelukkende skulle undervise i
engelsk, jeg vil være noget bekymret hvis matematik foregår på engelsk og
læreren ikke evner at skifte over til dansk, når det er nødvendigt. Langt
fra alle elever vil i 8.klasse (eller 9.klasse) være i stand til at forstå
nok engelsk til at lære stoffet. Har I overvejet at tale med klasselæreren
om det? Det ville nok være det bedste sted at starte.

mvh
Kim