en bog med fuglefortællinger!
Fra : bj

Dato : 10-01-08 13:26

Hej

Jeg søger titlen på en bog med fortællinger i. Den handler om flere
forskellige fugle og hver deres eget liv med hver deres historie. Tror måske
jeg kan huske, at de optræder med menneskelige egenskaber.

Håber nogen kan give et bud.

mvh

Bjarne

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-01-08 14:16

bj skrev:
> [...]
> forskellige fugle og hver deres eget liv med hver deres historie. Tror måske
> jeg kan huske, at de optræder med menneskelige egenskaber.

Det kunne være Robert Fiskers bøger om gråspurven Peter Pjusk?
Eller Lieberkinds serie med dyrefortællinger? Det er mange (30+) år
siden, jeg har set dem, men som barn var jeg ret vild med dem - en kort
beskrivelse af dyret og derefter en historie på nogle sider om dyret.
Der var helt sikkert også fugle i, men ikke særlig mange billeder og i
sort/hvid, så vidt jeg husker.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Søren Friberg

Dato : 10-01-08 16:38

bj skrev:
> [...]
> forskellige fugle og hver deres eget liv med hver deres historie. Tror måske
> jeg kan huske, at de optræder med menneskelige egenskaber.

Du giver ikke så meget information og heller ikke så meget om hvorfor du
vælger denne gruppe til dit spørgsmål, men jeg har også læst denne:

Dennis Jürgensen

Ikke en fjer bedre
Tellerup, udg. 1995, 166 sider

--

Venlig hilsen

Søren Friberg

friberg-dk.eu

Sandheden er altid usandsynlig. For at gøre sandheden sandsynlig må man
altid blande noget løgn imellem.

Dostojevskij.

Fra : bj

Dato : 10-01-08 21:25

nej, det er ikke meget information, men det er den jeg har til rågihed og
jeg spørger hér fordi det er danskfagligt og til undervisning!

mvh
bj

Fra : Søren Friberg

Dato : 10-01-08 22:06

bj skrev:
> nej, det er ikke meget information, men det er den jeg har til rågihed og
> jeg spørger hér fordi det er danskfagligt og til undervisning!

Nå ovenstående er nok en antropomorf fortælling men også en krimi, så
jeg tror ikke det er den.

vh. Søren F.

Fra : bj

Dato : 10-01-08 22:32

> Nå ovenstående er nok en antropomorf fortælling men også en krimi, så jeg
> tror ikke det er den.
>
> vh. Søren F.

Nej, jeg ved det ikke, men må se om jeg kan få flere detaljer at vide om
disse fortællinger.

Jeg vil mene vi skal tilbage i tiden til omkring starten / midten af
firserne. Det grundet jeg selv er lige over 30 og hende jeg forsøger at
hjælpe har læst disse i sin barndom, hun er (vist nok) lige under sidst i
20erne.

vh
bj

Fra : Wilstrup

Dato : 12-01-08 12:57

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hende jeg forsøger at hjælpe har læst disse i sin barndom,
> hun er (vist nok) lige under sidst i 20erne.

Robert Fiskers Peter Pjusk er en sådan fortælling -eller også
dr. Lieberkinds historier om dyr, men dog ikke så fantasifulde
som Peter Pjusk, hvor en gråspurvs liv bliver
menneskeliggjort.

Den er til gengæld svær at få fat i mere -men det hænder at
forlagene genudgiver dem.

Jeg har hele serien på boghylden, men ellers kan den sikkert
findes på bibliotekerne.

Lieberkind har som nævnt skrevet om forskellige dyr på en
yderst levende facon, men ikke så personificeret som hos
Robert Fiskers Peter Pjusk.

Du kan i hvert fald finde begge forfattere på ethvert
velassorteret bibliotek.

Fra : bj

Dato : 22-01-08 22:15

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> facon, men ikke så personificeret som hos Robert Fiskers Peter Pjusk.
>
> Du kan i hvert fald finde begge forfattere på ethvert velassorteret
tak for svaret.

mvh
bj