Respirationssystemet og iltens anvendelse ~
Fra : bj

Dato : 05-01-08 18:54

Hej

Tak for hjælpen med vadehavet KS

Jeg er nu igang med Respirationssytemet og iltens anvendelse på celleniveau.

Jeg har tænkt mig følgende til et oplæg hvordan man kan gribe det an og hvad
der skal med (som minium i en undervisning vedr. emnet), men er dog lidt i
tvivl om hvilken rækkefølge emnet skal behandles i!

*Respirationssytemet i visuelle figurer
*arbejde med og unde O2
*en celles opbygning
*praktiske øvelser i forhold til vejtrækning (fx. noget pulstræningsforsøg)

Det jeg er ved at lave er et oplæg til hvordan man kan gribe en undervisning
an og hvad der skal med inden for emnet.

Ovenstående er blot enkelte tanker jeg lige har gjort mig. Jeg har
Biosbøgerne og Ind i biologien, men savner noget mere letfordøjeligt stof
til at nå elever med.

min egen vurdering er dog helt klar, at lige på det her emneområde, får jeg
mest valuta for penge ved biosbøgerne!

Jeg ville blive glad for input, tnker og links

mvh
bj

Fra : KS

Dato : 06-01-08 09:16

hej BJ!

> Tak for hjælpen med vadehavet KS
Ingen årsag - sku det være en anden gang - da jeg læste biologi var det
faktisk på tale at vi skulle have været i det område og lave feltbiologisk
arbejde, men holdet valgte altså i stedet for Alanja i Tyrkiet /hvilket
afskar mig for at tage med......

*Respirationssytemet i visuelle figurer (lyder som en god ide)
*arbejde med og uden O2
*en celles opbygning (uha - alene dette spændende område kan der laves et
helt forløb over, mitochondier, cytoplasma, DNA, RNA, mRNA, tRNA etc... så
her er begrænsningen en kunst) - gør dig klar hvad det er du vil koncentrere
dig om ellers løber du selv sur i det... Find eller lav evt. en celle i stor
størrelse og lav en planche (eller lad eleverne lave en). Du kan finde en på
Internettet du kan bruge hvis du har en projektor til din rådighed,,,,

*praktiske øvelser i forhold til vejtrækning (fx. noget
pulstræningsforsøg) - dette kan kædes sammen i et tværfagligt forløb med
idræt. Der er masser af muligheder for arbejde med vejrtrækning - du kommer,
heller ikke her, uden om aerob/anaerobe processer. Lad dine elever løbe 400
meter så hurtigt de kan, så mærker de anaerob proces (mælkesyre) og lad dem
herefter løbe 1000 m hvor de "bare" skal holde sig i gang uden at
overanstrenge sig... heh så har de lært det..... du bør her komme ind på
hvad det er der sker i musklen (iltgæld/mælkesyre).

Jeg har ikke styr på de bøger du bruger, men brug dem du er mest tryg ved
(bare de ikke er fra 1948) men hvis det er nyere faglitteratur, så går du
ikke helt galt!

Og husk så lige på, hvis du har tænkt dig at afprøve dette i "den virkelige
skoleverden" er det ikke urealistisk at der hurtigt går 10-13 minutter af
undervisningen med vejledning/opstilling/forklaring/vejledning
igen/oprydning - så du skal optimere og begrænse (igen en kunst

ellers er der bare tilbage at sige "god arbejdslyst" - jeg vil så rette 24
blækregninger i dag samt få lidt motion - ryggen driller fortsat så det blir
11km gående på landevejen.... god dag

mvh
Kenneth