Skærme
Fijala 3554
Største LCD skærm, der kører 75Hz ?
Fra : Trofast

Dato : 26-01-08 12:48

Hej,

Hvilken LCD skærm er den største, som samtidig kan køre i 75Hz ellere mere i
native resolution?
Den må helst heller ikke koste mere end 5000.-

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 26-01-08 14:25

"Trofast" <jkljljklj@kljdkljdlkjk.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvilken LCD skærm er den største, som samtidig kan køre i 75Hz ellere
> mere i native resolution?
> Den må helst heller ikke koste mere end 5000.-

Jeg tror du får svært ved at finde en TFT skærm idag der kører mere end
60Hz native, kan huske en gammel Compaq med kun VGA der havde 72Hz som
native men ikke senere.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Trofast

Dato : 26-01-08 16:24

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote

> Jeg tror du får svært ved at finde en TFT skærm idag der kører mere end
> 60Hz native, kan huske en gammel Compaq med kun VGA der havde 72Hz som
> native men ikke senere.

Hvad med en af de nyere 22"-24", hvis man kører dem ved lavere opløsning.
Kan man forvente at kunne køre 75Hz der?

Havde ikke noget imod at køre en 24" i lavere opløsning, men jeg ved ikke,
hvor meget 'værre' det ser ud.
Hvilke ulemper er der?

Skærmen skal, for resten, bruges til ting som Dreamweaver, Photoshop,
databasebehandling osv. Spil og film bruger jeg den næsten ikke til.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-08 17:44

Trofast skriver:

> Hvad med en af de nyere 22"-24", hvis man kører dem ved lavere opløsning.
> Kan man forvente at kunne køre 75Hz der?

Hvorfor vil du partout køre 75Hz ?

> Havde ikke noget imod at køre en 24" i lavere opløsning, men jeg ved ikke,
> hvor meget 'værre' det ser ud.

Alt mellem meget ringe og decideret dårligt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Trofast

Dato : 26-01-08 18:40

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote

> Hvorfor vil du partout køre 75Hz ?

Læs længere nede.

Fra : Hans

Dato : 26-01-08 18:53

Trofast wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote

> Læs længere nede.

Prøv og læs denne beskrivelse af teknologien bagved LCD skærme:
http://www.flatpanels.dk/hvordan.php#2

At tale om refresh på LCD er en misforståelse, hvad responstiden på panelet
til gengæld ikke er, men det er to vidt forskellige begreber, og ingen af
dem vil give flimmer på en fladskærm.

Hans

Fra : Trofast

Dato : 26-01-08 19:10

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

> At tale om refresh på LCD er en misforståelse, hvad responstiden på
> panelet til gengæld ikke er, men det er to vidt forskellige begreber, og
> ingen af dem vil give flimmer på en fladskærm.

Uha, hvor er jeg dog træt af at have denne diskussion, hver evig eneste
gang...

Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvad teorier og alt muligt andet har at
sige.
For nogle af os føles 60Hz *IKKE* som 75Hz. Jeg kan tidelig både SE og FØLE
forskellen. Ja, vi snakker om LCD skærme, og ikke CRT.

Jeg har lavet flere blindtests. Jeg rammer rigtigt 100% hver gang.

Mere gider jeg ikke sige om det.

Fra : Hans

Dato : 26-01-08 19:14

Trofast wrote:

> Jeg har lavet flere blindtests. Jeg rammer rigtigt 100% hver gang.
>
> Mere gider jeg ikke sige om det.

Fint nok, men du er helt ude på et sidespor, da det intet har med flimmer at
gøre.

Hans

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-01-08 02:21

"Trofast" <jkljljklj@kljdkljdlkjk.com> skrev i meddelelsen

> Uha, hvor er jeg dog træt af at have denne diskussion, hver evig eneste
> gang...

Så vær lidt mere fleksibel og åben overfor inputs

> [...]
> For nogle af os føles 60Hz *IKKE* som 75Hz. Jeg kan tidelig både SE og
> FØLE forskellen. Ja, vi snakker om LCD skærme, og ikke CRT.

Elektronikken i TFT skærme opererer ved 60 Hz, også selvom du smider 75 Hz i
røven af dem.
Den vil selv konvertere signalet til 60 Hz, og dette er ikke en teori det er
faktum.
En TFT skærm opdaterer kun de punkter der er ændret i et billede i forhold
til sidste billede.
Altså ikke hele skærmen på een gang (med mindre hele billedet er ændret
selvfølgelig), ergo kan du heller ikke komme til at opleve flimren som du
kan ved CRT skærme.

> Jeg har lavet flere blindtests. Jeg rammer rigtigt 100% hver gang.

Det du måske har oplevet som flimmer kan være backlight, det er ikke lige
godt på alle skærme og skal helst ligge på 200+ Hz for ikke at virke
flimrende.

Mvh
Benjamin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 31-01-08 00:25

Laziter [9440] skrev:
> Elektronikken i TFT skærme opererer ved 60 Hz, også selvom du smider 75
> Hz i røven af dem.

Åh, suk, igen.
Det gælder for de fleste TFT-skærme, men ikke ALLE TFT-skærme.

Det er meget tydligt at se hvis der konverteres til 60Hz når der vises
animationer. Alle skærme (som jeg har set) på 1920x1200 native syncer
75Hz-opløsninger ned til 60Hz. Men der er nogle mindre skærme, der godt
kan køre 75Hz native. Min samsung syncmaster 203B kan f.eks. godt. Og
ja, jeg har den stående lige ved siden af en BenQ FP241WZ, og jeg har
prøvet at sende samme 75 Hz-kild (1024x768) ind i dem begge to
parallelt. Det er meget tydeligt at BenQ'en skipper 15 frames i sekundet
(fordi den konverterer til 60Hz) mens Samsungen viser det, den får ind.

> Altså ikke hele skærmen på een gang (med mindre hele billedet er ændret
> selvfølgelig), ergo kan du heller ikke komme til at opleve flimren som
> du kan ved CRT skærme.

Det er ikke korrekt.
En LCD-skærm skifter polaritet i hver frame, da cellerne bliver ødelagt
hvis de kører med samme spænding over lang tid. Dvs. hvis en LCD
opdaterer 60 gange i sekundet vil den blinke (en lille smule) 30 gange i
sekundet.
Hvis din skærm kører i native-opløsning og ikke står på højkant, vil en
af de ni firkanter på dette billede blinke meget tydeligt 30 gange i
sekundet:
http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion-all.png
Det kommer an på, hvilken skærm du har, hvilken firkant der blinker.
Det er forklaret her: http://www.techmind.org/lcd/
Og, altså, syncer du skærmen 75Hz, vil firkanten blinke 37 gange i
sekundet i stedet for 30 gange i sekundet.

-Rune

Fra : Laziter [9440]

Dato : 31-01-08 01:32

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i meddelelsen

8< klipper lige en del 8<

I stand corrected..
Der blev jeg så en hel del klogere, mange tak

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-02-08 18:35

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion-all.png
> Det kommer an på, hvilken skærm du har, hvilken firkant der blinker.

På min HP w19 er der intet flimmer eller blinken på nogen af firkanterne...
Forklaring?

- Martin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 02-02-08 23:47

Martin Petersen skrev:

> På min HP w19 er der intet flimmer eller blinken på nogen af firkanterne...
> Forklaring?

Ligger skærmen ned (landscape), er den forbundet med DVI, og kører du i
dens native-opløsning (1440x900)?

-Rune

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-02-08 09:51

Rune Zedeler ( rz@daimi.au.dk ) skrev følgende i
47a4f2f3$0$15007$ba624c82@nntp02.dk.telia.net :

> Ligger skærmen ned (landscape), er den forbundet med DVI, og kører du
> i dens native-opløsning (1440x900)?

Ja, ja og ja...

- Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-02-08 10:01

Martin Petersen ( usenet@[FJERN]nakskovnet.dk ) skrev følgende i
47a5808e$0$89171$157c6196@dreader1.cybercity.dk :
> Rune Zedeler ( rz@daimi.au.dk ) skrev følgende i
> 47a4f2f3$0$15007$ba624c82@nntp02.dk.telia.net :

> Ja, ja og ja...

Har lige prøvet i fuld skærm. Der flimrer den en kende i 2A og 4B... Men den
er åbenbart justeret pænt fra fabrikken.

- Martin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 03-02-08 19:48

Martin Petersen skrev:
> Har lige prøvet i fuld skærm. Der flimrer den en kende i 2A og 4B...

Øh, fuld skærm...?
Billedet må ikke være zoomet - det skal være 100%.
Har du installeret et eller andet zoom-værktøj, der skalerer hele din
browser?

Har du prøvet de tre green-tests:
http://www.techmind.org/lcd/greendot.html
http://www.techmind.org/lcd/greendot2l.html
http://www.techmind.org/lcd/greendot2lb.html

Stadig intet blinkeri?

-Rune

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-02-08 22:28

Rune Zedeler ( rune@zedeler.dk ) skrev følgende i
47a60c62$0$14999$ba624c82@nntp02.dk.telia.net :

> Øh, fuld skærm...?
> Billedet må ikke være zoomet - det skal være 100%.
> Har du installeret et eller andet zoom-værktøj, der skalerer hele din
> browser?

Du kan få hver firkant op i fuldskærm. Kig under den test du selv linker til
på denne side http://www.lagom.nl/lcd-test/ ... "You can also try the
full-screen inversion below, but be warned that the flickering might be
disturbing. Then click "next" and watch the screen."

> Har du prøvet de tre green-tests:
> http://www.techmind.org/lcd/greendot.html
> http://www.techmind.org/lcd/greendot2l.html
> http://www.techmind.org/lcd/greendot2lb.html
>
> Stadig intet blinkeri?

Den flimrer på de to sidste.

Min skærm er ikke specielt fed på nogen måde.. Koster ikke det store, og er
vist ikke særlig farveægte. Men til mit aktuelle forbrug passer den mig
fint. Så må 24"eren med s-ips komme senere.

- Martin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-02-08 01:19

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i meddelelsen

> Den flimrer på de to sidste.

Hehe fed test metode.
Skærmen i min bærbare flimrer ganske fornøjeligt ved 4A, alle andre står
helt stille.

Ellers klarer den sig gennem alle andre tests som gamma, konstrat, lys og
farve.
Faktisk er jeg ganske imponeret over skærmens egenskaber.
Jeg troede ikke at den ville leve op til en ordenlig stationær skærm, men
det gør den altså (lige bortset fra 4A flimmer hehe).

Mvh
Benjamin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 04-02-08 01:31

Laziter [9440] skrev:

> Hehe fed test metode.
> Skærmen i min bærbare flimrer ganske fornøjeligt ved 4A, alle andre står
> helt stille.

Det kommer an på, hvor vinduet er placeret, om det er 4A eller 4B der
flimrer. Hvis du prøver at flytte vinduet en pixel nedad (bare tag fat i
vinduesrammen og træk i det) så vil det være 4B i stedet for 4A, der
flimrer.

-Rune

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-02-08 01:59

"Rune Zedeler" <rune@zedeler.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> flimrer. Hvis du prøver at flytte vinduet en pixel nedad (bare tag fat i
> vinduesrammen og træk i det) så vil det være 4B i stedet for 4A, der

Det er jo logisk nok, 4A og 4B er bare spejlvendte patterns, jeg kunne få 4A
til at stå stille på samme måde.

Men jeg må lige lure lidt..
Lad os nu sige 75 Hz..
Du siger så 37 opdateringer/sek.
Så ligger der en opdatering og flyder rundt uden at vises (37*2 = 74).
Netop den sidste, der så bliver til en halv for at få regnestykket til at gå
op, må da være mere træls at se på.
Ja jeg skal ikke gøre mig alt for klog, ved såmænd godt at jo hurtigere
opdateringshastighed desto mindre irritation for øjnene.
Dog kan jeg erindre fra min tid med CRT skærme at jeg faktisk fik et bedre
miljø for mig selv ved at skifte fra 75 Hz til 60 Hz når jeg sad med høje
opløsninger (kunne ikke gå over 75 Hz, ellers havde jeg gjort det).
Egentligt ret spøjst at tænke på.. Nå men ok, jeg fik da lært en masse
gennem denne tråd.
Man kan da kun elske usenet hehe

Mvh
Benjamin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 04-02-08 12:59

Laziter [9440] skrev:
> Men jeg må lige lure lidt..
> Lad os nu sige 75 Hz..
> Du siger så 37 opdateringer/sek.

Jeg rundede ned.
Skærmen vil selvfølgelig blinke 37½ gang i sekundet hvis du syncer den
75 Hz.

> Man kan da kun elske usenet hehe

Jeps! :)

-Rune

Fra : Rune Zedeler

Dato : 03-02-08 18:43

Martin Petersen skrev:

> Ja, ja og ja...

Imponerende.
Jeg har aldrig oplevet fladskærme, der klarede den test.
Jeg skal huske at checke det næste gang jeg falder over en HP.

-Rune

Fra : Hans

Dato : 04-02-08 14:29

Rune Zedeler wrote:

> Imponerende.
> Jeg har aldrig oplevet fladskærme, der klarede den test.
> Jeg skal huske at checke det næste gang jeg falder over en HP.

Der er heller intet flimmer i nogle af felterne på min efterhånden aldrende
Dell FP2001 med et S-IPS panel.

Hans

Fra : Rune Zedeler

Dato : 04-02-08 01:41

Martin Petersen skrev:

> På min HP w19 er der intet flimmer eller blinken på nogen af firkanterne...
> Forklaring?

Jeg fik lige en ide. Det kan være, at du har noget sharpness-indstilling
på din skærm, der laver rod mellem pixelsne.
Klarer du sharpness-testen på
http://www.lagom.nl/lcd-test/#sharpness-d.png
?
(dvs. ser alle firkanterne ud til at have samme grå nuance hvis du ikke
fokuserer på dem)

-Rune

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-08 20:05

Trofast skriver:

> Læs længere nede.

Okay, jeg er selv "flimmerhysterisk", men ser intet på minVX2025wm, til
trods for at den kun kører 60HZ, min gamle Samsung CRT kørte 120Hz.

Fra : Mads

Dato : 26-01-08 14:39

On Sat, 26 Jan 2008 12:47:51 +0100, "Trofast"
<jkljljklj@kljdkljdlkjk.com> wrote:

>Hej,
>
>Hvilken LCD skærm er den største, som samtidig kan køre i 75Hz ellere mere i
>native resolution?
>Den må helst heller ikke koste mere end 5000.-

Det er der stort set ingen TFT skærme der gør.

Men hvorfor vil du dog også have en skærm der kan det?

En TFT skærm flimrer jo ikke ved 60Hz sådan som en
"gammel" CRT skærm gør. Du får ikke et bedre billede
på en TFT skærm ved at gå efter flere Hz. Kig på
opdateringshastigheden istedet.

mvh Mads

Fra : Trofast

Dato : 26-01-08 16:19

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote:

> Det er der stort set ingen TFT skærme der gør.

Min gamle 17" LCD fra ViewSonic klarer 75Hz i native.

> Men hvorfor vil du dog også have en skærm der kan det?
>
> En TFT skærm flimrer jo ikke ved 60Hz sådan som en
> "gammel" CRT skærm gør.

Korrekt. Men vi er nogle, der edderrøvme kan mærke forskellen.
Jeg kan ikke tåle at sidde ved en 60Hz LCD i længere tid, mens det går fint
ved 72-75Hz.

Sidste år læste jeg, at BenQ havde lavet en 100Hz LCD, hvor de sætter et
sort billede ind hver tredje gang - eller noget i den henretning.
Men den er ligsesom bare forsvundet. Har ikke kunnet finde skygget af den
teknologi.

Min CRT synger på sidste vers. Vil meget gerne snart have en afløser.

Fra : Hans

Dato : 26-01-08 17:24

Trofast wrote:

> [...]
> et sort billede ind hver tredje gang - eller noget i den henretning.
> Men den er ligsesom bare forsvundet. Har ikke kunnet finde skygget af

http://benq.dk/products/LCD/?product=726

Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-08 17:49

Trofast skriver:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=lcd+75Hz

Fra : Trofast

Dato : 26-01-08 18:39

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote

> http://www.google.dk/search?hl=da&q=lcd+75Hz

Nogle, der kan bekræfte at Samsung SyncMaster 226CW kører 75Hz i native?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-08 20:03

Trofast skriver:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote

> Nogle, der kan bekræfte at Samsung SyncMaster 226CW kører 75Hz i native?

Pas, min ViewSonic VX2025wm kan i følge specs:
http://www.viewsoniceurope.com/dk/Support/NonCurrentLCDs/LCDVX/VX2025wm.htm

Mit nuværende grafikkort vil dog ikke være med (Radeon 9800XXL).

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-01-08 20:26

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Pas, min ViewSonic VX2025wm kan i følge specs:
> http://www.viewsoniceurope.com/dk/Support/NonCurrentLCDs/LCDVX/VX2025wm.htm

Nej, de specs siger ikke noget om, hvad skærmen kan vise, de siger kun
noget om, hvilke INPUTS, den kan klare.
Jeg kender ikke den nævnte skærm, men for et lille års tid siden
bestilte jeg en VP2330WB. Den var også specced til at kunne modtage 75
Hz, men den konverterede til 60Hz inden den viste det - så den blev
sendt tilbage igen.

-Rune

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-01-08 20:29

Trofast skrev:

> Hvilken LCD skærm er den største, som samtidig kan køre i 75Hz ellere mere i
> native resolution?

Det er et rigtigt godt spørgsmål.
Min samsung syncmaster 203B (1400x1050) kan. Men jeg har hørt, at det er
lidt forskelligt hvordan samsungs syncmaster-serie bliver sat sammen
(hvad de lige har på lageret, hmm), så det kan godt være, at det ikke er
alle syncmaster 203B'ere, der kan.
Jeg har ikke set skærme på 1920x1200 eller derover, der kunne synce over
60Hz. Desværre.

-Rune