Hvilken løsning vil I anbefale
Fra : MooreHojer

Dato : 26-01-08 21:54

Hej NG

Jeg er webudvikler og vil i den forbindelse gerne hoste selv, på egne
servere og vil derfor høre hvad jeres anbefalinger er til hvad der er
"nødvendigt" af servere.

Jeg skal bruge 3 servere/serverroller
- webserver
- databaseserver
- mailserver

Her er mine "krav" til serverne:
- Alle servere skal køre med window 2003 eller 2008 da jeg er
windowsmand.
- Webserveren skal kører med IIS
- Databaseserveren skal kunne køre mySQL eller Microsoft SQL server
- Mailserveren skal kunne tilgåes fra "alle" postprogrammer ikke kun
Outlook men også f.eks. ThunderBird fra Mozilla
- Behøver ikke at være 3 fysiske servere, virtuelle servere er også ok
- Med hensyn til brugere vil webserver have 50-200 besøgende pr. dag,
databaseserveren vil udelukkende blive brugt af webserveren, mailserveren
vil have ca. 200 mailkonti der gennemsnitslig modtager 25 e-mails om dagen
- Prioriteringen af servernes kapacitet, udeevne, stabilitet etc. er
samme som rækkefølgen serverrollerne er listet længere oppe

Hvad vil I foreslå af løsninger?

Jeg søger primært hjælp til hvilke typer af servere i vil anbefale, altså
hvor store, fysiske eller virtuelle, hp/dell/fujizu siemens/... og hvilket
prisleje I vil skyde på vi ender i.
Men et hint om hvilke udgaver af window i vil anbefale og evt. hvilket
virtualiseringssoftware i vil anbefale er også velkomment.

Jeg er fuldt tilfreds med korte svar som:
"1 fysik, med 3 virtuelle, win2003 standard, asusservere"

hvis der følger en velbegrundet (ikke nødvendigvis lang) begrundelse med.
Links til relevante sider modtages også med kyshånd.

Med hensn til pris så søger jeg den billigt muligt løsningen som stadig er
kvalitet og er villig til at betale det det kræver for stabilitet og god
ydeevene

Det skal nok lige nævnes at realisering af nok først er om 9-12 mdr. og jeg
er derfor "kun" i den indledende fase hvor jeg undersøger muligheder og
omkostninger så jeg allerede nu kan begynde at skabe mig et overblik over
hvad det vil koste og begynde at sætte mig ind i de forskellige
serverversioner og evt. andet software.

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-01-08 01:10

"MooreHojer" wrote

> Jeg er webudvikler og vil i den forbindelse gerne hoste selv, på egne
> servere og vil derfor høre hvad jeres anbefalinger er til hvad der er
> "nødvendigt" af servere.

Det er svært at svare på uden at kende de webapplikationer du udvikler
og hvordan dine kunder har tænkt sig at anvende dem. Men, Microsoft har
udarbejdet et rimeligt godt koncept omkring hosting på deres platform
hvor der også er hardware-anbefalinger i den medfølgende dokumentation:

http://www.microsoft.com/serviceproviders/solutions/windowsbasedhosting.mspx

Den 26. og 27. marts afholder Microsoft gratis seminar for hostere i DK:

http://www.microsoft.com/serviceproviders/resources/microsofthostingdays.mspx

Fra : MooreHojer

Dato : 27-01-08 01:54

> Det er svært at svare på uden at kende de webapplikationer du udvikler
> og hvordan dine kunder har tænkt sig at anvende dem.

hmmm, kan godt se hvad du mener
mine applikationer er ting som kalender, login, bannersystem, fildeling
(brugere uploader filer til hinanden, f.eks. vagtplaner, i et lukket
system), multisprogs-udagver af hjemmesider... alt sammen baseret på
databaser og skrevet i php for det meste, men ældre dele er i asp.

et godt eksempel erww.viborgip.dk

> [...]
>
> Den 26. og 27. marts afholder Microsoft gratis seminar for hostere i DK:

takker for link, vil straks kige nærmere på dem

--
MoroeHojer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-01-08 21:05

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev

> Jeg skal bruge 3 servere/serverroller
> - webserver
> - databaseserver
> - mailserver

Jeg tvivler på, at det kan betale sig med egne servere, når alle ting gøres
op. Det er ikke bare serverene, det er også redundante trafiklinjer og
nødstrøm, firewall, backup, switche, køling, reparationsservere osv. Inden
man får set sig om, så har du brugt en formue.

Jeg ville leje mig ind hos et professionelt firma. Det er nok billigere i
længden, så længe vi taler om så få servere.

www.plushost.dk

Jeg kender intet til firmaet, men jeg overvejer faktisk at nedlægge min egen
server og så leje en hos dem eller et tilsvarende sted. Med de lave priser
kan det ikke betaler sig andet, når man kun har få servere. Alene prisen for
en fiber/FWA er mange, mange gange højere end det, du skal betale hos en
servercamp.

Claus

Fra : t.vang

Dato : 29-01-08 21:06

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> en fiber/FWA er mange, mange gange højere end det, du skal betale hos en

Plushost har vist noget med (vist nu nedlagte?) Scandomain at gøre.
Scandomain kørte fint. Ligger/lå ude hos Jaynet, hvilket så ikke just
taler for dem.. Men de kører deres løsning meget godt.
Bliver dog nødt til at understrege, at i denne verden, får du hvad du
betaler for :)

t.vang

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 30-01-08 18:38

> [...]
>
> Jeg ville leje mig ind hos et professionelt firma. Det er nok
> billigere i længden, så længe vi taler om så få servere.

Hvis du(MooreHojer) på nogen måde anser dit setup som et
"produktionsmiljø" ville jeg helt følge Claus' råd og få det hosted ude
i byen...Det kan langt bedre betale sig i længden...(husk "Murphy's
lov"

Jeg vil anbefale Scannet i kolding. Vi har en del grej stående hos dem
og er yderst tilfreds med dem...Deres priser er fornuftige, de yder
fremragende support, de er super flexible og "til at snakke med"...

MVH
Thomas

Fra : MooreHojer

Dato : 30-01-08 21:59

> Hvis du(MooreHojer) på nogen måde anser dit setup som et
> "produktionsmiljø" ville jeg helt følge Claus' råd og få det hosted ude i
> byen...

Det vil primært være et udviklingsmiljø, hvor vi udvikler og tester vores
løsninger, plus kører vores interne systemer fra.
Det endelig produkt som kunden får "mellem hænderne" bliver hostet "ude i
byen" netop for, som Claus nævner i et tidligere indlæg, at undgå at skulle
tænke på nødstrøm, reduandante forbindeler m.m.

Vores setup skal altså udelukkende simulere det miljø hvor produktet skal
ende op med at ligge i.

--
MooreHojer

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-01-08 14:44

MooreHojer skrev:

> - Behøver ikke at være 3 fysiske servere, virtuelle servere er også ok

Hvorfor bruge ressourcer på at køre 3 virtuelle servere? De tre
funktioner ("roller"), du efterspørger, bør uden problemer kunne køre på
den samme server.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : MooreHojer

Dato : 30-01-08 14:56

> Hvorfor bruge ressourcer på at køre 3 virtuelle servere? De tre funktioner
> ("roller"), du efterspørger, bør uden problemer kunne køre på den samme
> server.

Helt enig I at de sagtens kan kører på samme.

Grunden til at jeg alligevel gerne vil kører dem på 3 virtuelle er for at få
lidt træning i at arbejde med flere servere i et netværk, da det er noget
jeg sandsynligvis vil komme til at arbejde med når jeg er færdiguddannet om
1,5 år.

--
MooreHojer