Simpelt problem: differensængde
Fra : Janus

Dato : 24-01-08 15:29

Et hurtigt spørgsmål:

Jeg har 2 tabeller, A og B.

Peter 1
Søren 2
Pia 3
Ole 4

B:

Q 1
E 2
T 3

Jeg ønsker at lave en statement der giver differensmængden mellem
tabel A og B's anden række, dvs. i dette tilfælde skal resultatet være
'4'.

Jeg har gjort et par førsøg, men jeg får ikke det ønskede resultat,
bl.a. får jeg en "not bound" fejlmelding.

Er der en venlig sjæl, der kan give mig den korrekte SQL?

Mvh Janus

Fra : Janus

Dato : 24-01-08 15:44

-og jeg mener selvfølgelig ikke 'række', men 'kolonne'

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 23:54

Janus <janus.e@gmail.com> writes:

> Er der en venlig sjæl, der kan give mig den korrekte SQL?

Mon ikke du er ude efter en kombination af et sub-select og "NOT IN"?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Janus

Dato : 24-01-08 15:57

On 24 Jan., 23:53, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Mon ikke du er ude efter en kombination af et sub-select og "NOT IN"?
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen

Hej Thorbjørn,

Det har du højst sandsynlig ret i, er det noget du kan uddybe i en SQL
syntaks? :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-01-08 00:11

Janus <janus.e@gmail.com> writes:

> Det har du højst sandsynlig ret i, er det noget du kan uddybe i en SQL
> syntaks? :)

Hvad siger manualen til din database om subselects?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Janus

Dato : 25-01-08 03:37

On 25 Jan., 00:10, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Hvad siger manualen til din database om subselects?
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen

Ved det ikke, sql server 2005, men du gav mig det manglende keyword:
subselect. Faktisk skal query'en forfattes i HSQL, så efter et lille
opslag på Hibernates site fandt jeg følgende eksempel, som må være
lige dét, jeg mangler:

from DomesticCat as cat
where cat.name not in (
select name.nickName from Name as name
)

(http://www.hibernate.org/hib_docs/reference/en/html/queryhql.html)

Tjekker i aften, om sql 2005 understøtter subselects, blev lidt
skuffet over dens manglende understøttelse af Sequence som id-
generator, men det er jo en helt anden historie!

Foreløbig mange tak, Thorbjørn!

/janus