Duers hukommelse?
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 22-01-08 09:59

Vi ser ofte ringduer i vores have - nogle er stationære andre
korttidsbesøgende i flokke af 20 - 30.
Hvert år har vi i vintermånederne haft et fodertårn med ærter anbragt samme
sted på et "åbent" sted på plænen. Når vi om foråret fjerner fodertårnet,
plejer der at være en bar plet i græsset, som er synlig ret længe.
I år har vi flyttet fodertårnet ca 15 meter længere ned på plænen. Enkelte
duer har fundet ud af det, men adskillige går rundt og kikker søgende der,
hvor fodertårnet plejede at stå for 3/4 år siden.
Kan det være, at de har en næsten "elefantisk" hukommelse, men ikke er så
kloge, at de finder hen til den nye foderplads?
Jeg har flyttet fodertårnet tilbage, og nu er "normale" tilstande
genoprettet.
Mvh
Aksel

Fra : Cindy

Dato : 30-01-08 13:29

"Aksel Pedersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> kloge, at de finder hen til den nye foderplads?
> Jeg har flyttet fodertårnet tilbage, og nu er "normale" tilstande

Det er godt nok fantastisk, at de i den grad opsøgte det helt præcise
sted.Det kunne være sjovt at vide hvilken sans, der lige netop får dem til
det. Hvad ser de, hvad lugter de eller drejer det sig om noget de fornemmer.
Mærkeligt er det i hvert fald.

Et sted hvor jeg boede på 2. sal og underboerne havde have og 1. sal. På
række i alle haverne stod der nogle egetræer, som lige netop gav en meget
luftig og let skygge på altalerne, så det var et rigtigt dejligt sted.Det
var ikke alle der havde duer ude i deres egetræer, men hos mig kom der et
par og jeg er sikker på, at det var de samme, der kom igen år efter år, og
altid valgte at bygge rede på samme sted i træet ved min altan.

Men det siger ikke slet så meget, som det med at du flyttede foderhuset, og
at de så alligevel søgte efter noget på et totalt tomt sted.

Det er ret fantastisk.

Cindy

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-01-08 20:25

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev
> [...]
> duer har fundet ud af det, men adskillige går rundt og kikker søgende der,
> hvor fodertårnet plejede at stå for 3/4 år siden.

Jeg tror de mente at kunne finde lidt spild. De har en fantastisk evne til
at udse sig fødemuligheder, jeg erindrer en række nysåede ærter der
forsvandt. Hvordan de så end gætter hvor den næste er, de må have en
ærte-radar....

> Kan det være, at de har en næsten "elefantisk" hukommelse, men ikke er så
> kloge, at de finder hen til den nye foderplads?

De har nok ikke været sultne nok, jeg tror ikke det (kun) drejer sig om
hukommelse.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen