Skærme
Fijala 3554
Skærm til brug i stærkt lys
Fra : Ukendt

Dato : 02-01-08 16:22

Hejsa,

Som ekstern monitor til min notebook PC bruger jeg pt. en ældre 17"
fladskærm, der er placeret bag en tyk glasrude i min båd.

Desværre er den meget vanskelig (læs: Umulig) at aflæse i sollys eller
bare i højt og klart vejr. Aften og nat er billedet klart og tydeligt.

Kan nogen i denne gruppe henvise til en 17" fladskærm, der har
tilstrækkelig lysstyrke til mit formål og som ikke koster "spidsen af en
jetjager" (den skulle nødigt kost mere end 3-4.000,- kr. og
energiforbruget skulle jo også gerne være "moderat") ... pft.

--
Flemming Torp

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-01-08 10:04

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Desværre er den meget vanskelig (læs: Umulig) at aflæse i sollys eller
> bare i højt og klart vejr. Aften og nat er billedet klart og tydeligt.

Kan du ikke bygge en skakt om glaspladen, så den ikke bliver udsat for
direkte sollys?

- Martin

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 22:51

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke bygge en skakt om glaspladen, så den ikke bliver udsat for
> direkte sollys?
>
> - Martin
Desværre nej, for så kan jeg ikke se skærmen, da den sidder noget under
øjenhøjde lidt over dørken i båden ... ;0) ...

Jeg tror jeg må have en meget "lysstærkere/kontrastrigere skærm" for at
løse problemet ... Men de "rigtige maritime" koster for meget for min
pengepung ... og jeg har ikke brug for en vandtæt monitor med vandtætte
knapper osv.

Bare en lysstærk fladskærm på 17", der står godt beskyttet bag en rude
Desværre har jeg ikke forstand på det, så jeg ved ikke, hvilke nøgletal
eller specifikationer, jeg skal kigge efter. Håber på et godt tip her i
gruppen ...

--
Flemming Torp

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-01-08 23:13

> Desværre har jeg ikke forstand på det, så jeg ved ikke, hvilke nøgletal
> eller specifikationer, jeg skal kigge efter. Håber på et godt tip her i
> gruppen ...

De 2 vigtigste specifikationer i dit tilfælde er her kontrast og
lysstyrke.
lysstyrke måles i candela pr kvadratmete= CD/M2, og kontrast er forholdet
mellem sort og hvid.

En kontrast på 1:1000 (kan være målt lidt kreativt) og 300 cd/m2 er fine tal
der burde kunne nåes med et rimeligt budget.

Du skal nok trimme kontrast og lysstyrke på monitoren manuelt for at få
maksimalt ud af den, måske du også kan justere dig til et bedre resultat på
pc'en der driver det.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 01:05

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal nok trimme kontrast og lysstyrke på monitoren manuelt for at
> få maksimalt ud af den, måske du også kan justere dig til et bedre

Hej Sune,

Tak for dit tip.

Skal jeg forstå det således, at hvis jeg "scanner monitormarkedet" for
skærme med en kontrast på mindst 1:1000 og en lysstyrke på mindst 300
cd/m2, så kan den anvendes i stærkt dagslys ...

Det forekommer mig at den skærm jeg har, ikke er langt fra disse tal ...
men når solen skinner, er der ikke meget grafik tilbage på skærmen ...
(Men det kan være, jeg husker forkert).

Under alle omstændigheder vil jeg gå igang med at søge ...

--
Flemming Torp

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-08 06:23

Flemming Torp skriver:

> Det forekommer mig at den skærm jeg har, ikke er langt fra disse tal ...
> men når solen skinner, er der ikke meget grafik tilbage på skærmen ...

Fordi farverne på en LCD skærm fremkommer ved at man belyser nogle
paneler bagfra. Når solen skinner mere forfra vil det være svært at se
skærmen.

Hvad med et polariseringsfilter (en solbrille) foran skærmen ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Nu også med Renault elektronik som speciale.........

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 14:52

Hej Klaus,

Det har jeg slet ikke tænkt på ... Vil det virkelig give et bedre
billede? I det daglige har jeg en lystæt kunststofplade foran glasruden,
så der ikke kommer sollys ind på skærmen, når jeg ikke sejler, så jeg
kunne godt prøve at sætte "en solbrille foran" i stedet, når jeg
sejler... Men hvilket materiale skal det være? Skal man bare bestille er
polariseringsfilter i rudens størrelse?

--
Flemming Torp

PS - Du skriver LCD ... Jeg går ud fra, at det er det samme som min
fladskærm til min PC - ikke?

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:4781B73E.E9402E1D@du.kan.finde.den...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-08 15:06

Flemming Torp skriver:

> Det har jeg slet ikke tænkt på ... Vil det virkelig give et bedre
> billede?

Ja, det er den indtrængende sol der gør at du ikke kan se billedet.

> [...]
> kunne godt prøve at sætte "en solbrille foran" i stedet, når jeg
> sejler... Men hvilket materiale skal det være? Skal man bare bestille er

Jeg har ikke de store erfaringer med polariserede filter, så jeg kan
desværre ikke give dig det rette tip.

> PS - Du skriver LCD ... Jeg går ud fra, at det er det samme som min
> fladskærm til min PC - ikke?

Jo, flydende krystaller - tit TFT skærme.

Klasu

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 18:16

Tak for hjælpen - "Klasu" ... ;0)

Er der nogen i denne gruppe, der kan hjælpe med at fortælle, hvilket
materiale man skal købe for at lave et polariserende filter foran sin
fladskærm? ... Og meget gerne med en henvisning til at sted, man kan
købe det ...

Jeg kan huske for mange år siden var der stort salg i noget
"filterværk", man skulle sætte foran skærmen for at beskytte sig imod
strålingen fra skærmen ... Men det er vel ikke sådan noget - vel?

--
Flemming Torp

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:478231B4.CAF8D6E6@du.kan.finde.den...

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-01-08 21:41

Flemming Torp wrote:
> [...]
> "filterværk", man skulle sætte foran skærmen for at beskytte sig imod
> strålingen fra skærmen ... Men det er vel ikke sådan noget - vel?

Gad vide om den type filtre man ser på de fleste pengeautomater kunne
bruges?
De gør de svært/umuligt at se billedet så snart man flytter sig lidt til
siden. På samme måde kunne det tænkes at filtret kan forhindre/mindske
lysindfaldet?

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 21:54

"Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> De gør de svært/umuligt at se billedet så snart man flytter sig lidt
> til siden. På samme måde kunne det tænkes at filtret kan

Da jeg desværre ikke sidder lige foran skærmen - og ikke kan flytte den,
men ser den i en vinkel på omkring 30 grader, lyder det ikke som det
ville være det rigtige for mig ... ;0) ... Med mindre altså ... det
omtalte filter kun fjerner lysINDfaldet ... Mon det er tilfældet?

--
Flemming Torp